;
coinex

چرا کاهش نرخ بهره بانکی به نفع بورس است؟

گرچه به نظر می‌رسد که کاهش نرخ بهره بانکی پیامدهای بسیار و ناگواری داشته باشد،‌ اما گویا دولت منافع ذی‌نفعان بورسی را ترجیح می‌دهد.

ماجرای کاهش نرخ بهره بانکی و ارتباط آن با بورس، مدت است که محل نزاع بین کارشناسان بورس و اقتصاددانان است. فعالان بازار سرمایه اعتقاد دارند که نرخ بهره بایستی در کانال 20 درصدی حفظ شود و افزایش آن تاثیر منفی مشخصی برای بورس خواهد داشت. با وجود این اما نگاهی گذرا به سابق سرکوب نرخ بهره بین بانکی حاکی از پیامدهای دیگری است که خیلی مثبت نیستند.

بیشتر بخوانید: شرایط پرداخت وام 300 میلیونی با سود 1 درصد

کاهش نرخ بهره بانکی به نفع بورس

نکته اینجا است که از 16 دی سال گذشته تا 16 تیر سال جاری که نرخ بهره‌ بانکی در کانال 20 درصد حفظ شده، نه تنها شاهد ورود پول به بازار سهام نبوده‌ایم، بلکه بورس شاهد خروج بسیار بالای سرمایه نیز بوده است.

با وجود اینکه تجربه ناموفق بورس در سرکوب نرخ بهره بانکی پیامدهای سنگینی داشت، اما فعالان بازار همچنان معتقد هستند که حفظ بهره بانکی در کانال 20 درصد با استقبال حقیقی‌ها از بورس همراه خواهد بود و این موضوع منجر به افزایش فشارهای فعالان و ذی‌نفعان بورس بر دولت و بانک مرکزی شده است.

چرا کاهش نرخ بهره بانکی به نفع بورس است؟

چنین فشارهایی باعث شده که احسان خاندوزی بعد از رسیدن سود بانکی به 21.3 درصد در پایان تیر اعلام کند که سیاست تیم اقتصادی دولت مبنی بر حفظ سود بانکی در محدود 20 درصد تغییر نداشته است. در همین راستا اعلام شده که برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمی‌گیری می‌شود. بعد از این اظهارات بود که سود بین بانکی روندی کاهشی آغاز کرد و در پایان هفته گذشته باز به 20 درصد بازگشت.

با این شرایط به نظر می‌رسد که دولت و تیم اقتصادی آن به هر دلیلی، تامین نیازهای ذی‌نفعان بورسی را بر شرایط اقتصادی ترجیح می‌دهند چراکه کارشناسان اقتصادی بارها درباره پیامدهای تورمی سرکوب نرخ بهره بین بانکی هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کاهش نرخ بهره بانکی به نفع بورس چیست؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر