;
coinex

پروژه Tornado Cash متوقف شد!

پروژه Tornado Cash پس از اعمال تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا به حالت تعلیق درآمده و اکانت‌های اجتماعی افراد مرتبط با این پروژه معلق شده است.

پلتفرم‌هایی نظیر Github، Circle، dYdX، Alchemy و Infura علیه Tornado Cash و تمامی افرادی که به میکسرهای تحریم‌شده توسط آمریکا متصل هستند دست به اقدام قانونی زدند.

بیشتر بخوانی: تصورات غلط درباره ادغام اتریوم ؛ انتظاراتتان را به روز کنید!

توقف ناگهانی پروژه Tornado Cash

پروژه Tornado Cash پس از اعمال تحریم‌های خزانه داری آمریکا از جوانب مختلف مورد حمله قرار گرفته است. اعضای جامعه به اتفاق آرا به اضافه شدن لایه حاکمیتی به کیف پول multisig خزانه‌داری رأی داده‌اند. طبق گزارش‌ها 21.6 میلیون دلار سرمایه توسط این کیف پول مدیریت می‌شود. پس از این رأی‌گیری Tornado Cash به صورت ناگهانی و بدون اطلاع‌رسانی قبلی متوقف شد.

همچنان مشخص نیست چه چیزی مسئول توقف فعالیت Tornado Cash شده است، اما این سازمان به دنبال مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده توسط مقامات مختلف و نهادهای خصوصی است. ایالات متحده آمریکا این میکسر بحث‌برانگیز را روز دوشنبه به طور رسمی تحریم کرد.

پروژه Tornado Cash متوقف شد!در چهار روز گذشته، Circle بیش از 75000 توکن USDC را در آدرس‌های فهرست شده توسط مقامات خزانه‌داری مسدود کرد. صرافی dYdX نیز حساب برخی از کاربران مرتبط با پروژه Tornado Cash را مسدود کرده است.

پلتفرم‌های Alchemy و Infura درخواست تماس از راه دور به میکسر کریپتو را متوقف کردند. روز جمعه، مقامات مسئول پلیس جرایم مالی هلند از دستگیری یک توسعه‌دهنده به اتهام دست داشتن در عملیات پولشویی از طریق تورنادو کش خبر دادند.

اقدامات شرکت‌های متمرکز فراتر از موضوع تراکنش‌های انجام شده با میکسر کریپتو رفت و این شرکت‌ها پلتفرم‌های ارتباطی را نیز زیرنظر گرفتند. روز دوشنبه، رومن سمنوف (Roman Semenov)، یکی از بنیانگذاران Tornado Cash، گزارش داد که پلتفرم توسعه‌دهنده GitHub حساب کاربری وی را به حالت تعلیق درآورده و کاربران پلتفرم Discord نیز گزارش دادند که کانال میکسر روز جمعه از دسترس خارج شده است. در آن زمان گروه تلگرامی Tornado Cash همچنان مشغول به فعالیت بود.

همچنان مشخص نیست که چرا کانال‌های به ظاهر بی‌طرف پروژه از جمله کانال دیسکورد در واکنش‌ به تحریم‌های ایالات متحده حذف می‌شوند،‌ اما بر اساس بیانیه مشترک شورای بررسی مؤسسات مالی فدرال و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی، معاملات ممنوعه بر اساس گنجاندن Tornado Cash در فهرست ملی ویژه به احتمال زیاد به عنوان دانلود یک نرم‌افزار از نهاد تحریم شده تفسیر می‌شود. مجازات عدم رعایت تحریم‌ها نیز شامل جریمه‌های سنگین و زندان می‌شود.

امید ملکان (Omid Malekan)، استاد کمکی دانشگاه تجارت کلمبیا که موضوعاتی نظیر ارزهای دیجیتال و بلاک چین را نیز تدریس می‌کند، در بیانیه‌ای به کوین تلگراف گفت:

دولت ایالات متحده آمریکا برای اولین بار تعامل با نرم‌افزارهای را به عنوان جرم تلقی کرده است. این رخداد یک انحراف بزرگ از دستورالعمل سنتی دولت برای تحریم مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها به شمار می‌رود. شواهدی وجود دارد که پروژه Tornado Cash توسط مجرمان و هکرها برای مخفی‌ کردن سرمایه‌شان استفاده شده است، اما استفاده‌های قانونی زیادی نیز از این پروژه وجود دارد.

قبل از اعمال تحریم‌ها، ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم به این نکته اشاره کرده بود که با هدف حفظ حریم خصوصی مالی شهروندان اوکراینی از Tornado Cash به منظور رساندن کمک‌های مالی به این کشور استفاده کرده است. روز سه شنبه، یک فرد ناشناس نیز به منظور به چالش کشیدن تحریم‌ها از میکسر رمزنگاری‌شده جهت ارسال اتریوم (ETH) به افراد مشهور استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره توقف ناگهانی پروژه Tornado Cash چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر