;
coinex

ثبت تصویر از برخورد دو کهکشان در فاصله 60 میلیون‌ سال نوری توسط تلسکوپ جمنای!

برخورد دو کهکشان به‌ یکدیگر؛ چه خواهد شد؟ شاید گمان کنید که تنها هالیوود به فکر چنین ایده‌هایی باشد، امّا کیهان جلوتر از ما بارها و بارها آن را رقم زده است!

تصورش از آن‌چه که به نظر می‌رسد دشوارتر است، جایی در ژرفای فضا کهکشان‌ها به‌هم برخورد می‌کنند و توأمان پدیدآور جایگاهی برای نابودی‌ و زایش‌اند؛ چرا که فضا را برای زایش ستارگان‌ دیگر فراهم می‌کند. این روند آهسته‌ی ادغام‌‌شدگی طی میلیون‌ها‌ سال اتفاق میفتد، که نشانگر آن‌ است که اخترشناسان قادرند به هنگام چنین رخدادی، این پدیده را بیابند.

بیشتر بخوانید: رصد ماده‌ی تاریک در دل دورترین عصر پیدایش کیهان

برخورد دو کهکشان ان‌جی‌سی 4568 و ان‌جی‌سی 4567

یکی از همین برهمکنش‌ها به‌وسیله‌ی تلسکوپ جمنای واقع در هاوایی گرفته شد که در آن به طرز دراماتیکی از برخورد و ادغام دو کهکشان ان‌جی‌سی 4568 و ان‌جی‌سی 4567 پرده‌برداری می‌کند. در چنین وضعیتی، این دو کهکشان تنها بیست هزار سال نوری از یکدیگر فاصله دارند و اکنون در آستانه‌ی ورود به فاز نابودگر رُمبش هستند.

این کهکشان‌های مارپیچی که بی‌شباهت به کهکشان راه‌شیری ما نیستند، در فاصله‌ی 60 میلیون سال نوری از ما، جایی حوالی صورت‌فلکی سنبله جاش خوش کرده‌اند. هرچند که با نزدیک و نزدیک‌تر شدن‌شان، نیروی گرانشی عظیمی که در ادغام آنان نقش دارد شاکله‌شان را تغییر می‌دهد، به قولی در عین حال‌که کش می‌آیند جایگاهی را برای زایش دیگر ستارگان مهیا می‌کنند.

برخورد دو کهکشان

نوآرلب (آزمایشگاه ملی پژوهش‌های اختر شناسی طیف‌ فروسرخ) نوشته است:

نیروهای گرانشی حاصل از پیوند و ادغام دو کهکشان ان‌جی‌سی 4568 و ان‌جی‌سی 4567 انفجارهایی مهیب را پدید می‌آورد که به طرز حیرت آوری شاکله‌ی آن‌ها را در گستره‌ی بزرگی در هم خُرد می‌کند که این امر، در نهایت منجر به زایش ستارگانی در آینده خواهد شد.

«در گذر میلیون‌‌ها سال، بارها و بارها کهکشان‌های گداخته در حلقه‌هایی دوار کنار یکدیگر می‌چرخند تا در مدّت زمانی‌که جریان‌های گازی و ستارگان را در خود فرو می‌برند به طور کامل در هم تنیده شده و کهکشانی یکپارچه و کروی‌شکل را از دل آشوب پدید آورند. تا آن‌ هنگام، سوپ عظیمی از گاز و غبار (سوخت زایش ستارگان) در این سازگان مصرف یا رمانده خواهد شد.»

محض افزودن به دوز دهشتناک تصویر برخورد دو کهکشان

نوآرلب اضافه می‌کند که، این شبیه به فرجامی‌ست که کهکشان راه‌شیری در انتظارش است، در  همان هنگام که کهکشان آندرومدا به ما برخورد کند و تلی از غبار را به‌جای بگذارد؛ امّا نباید نگران باشیم دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که چنین رویدادی حوالی ۴ میلیاردسال دیگر رخ خواهد داد!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ تصویر برخورد دو کهکشان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Digitaltrends

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر