;
coinex

پاداش اسپیس ایکس به هکری که استارلینک را هک کرد!

شبکه اینترنتی استارلینک اخیرا توسط یک محقق امنیتی بلژیکی هک شده است؛ اما واکنش‌ها به این اتفاق و در نظر گرفتن پاداش اسپیس ایکس به هکر استارلینک، قابل تحسین و باورنکردنی است.

تصور این موضوع که تنها یک چیپ ۲۵ دلاری برای هک کردن استارلینک (سرویس اینترنت جهانی اسپیس ایکس) کافی است، کمی دور از ذهن و تصور است؛ اما لنرت ووترز، یک محقق امنیتی بلژیکی، موفق شد شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک و همچنین پایانه‌های ارتباطی آن را هک و کل سیستم را به صورت آزادانه بررسی کند.

این مهندس بلژیکی این کار را با قصد و هدف بدی انجام نداده است و لایق دریافت پاداش اسپیس ایکس شده است. ووترز قبل از صحبت کردن درباره هک پایانه های اینترنتی استارلینک به صورت عمومی، راجع به این فرآیند به استارلینک گزارش داده بود و واکنش این شرکت به هک، باورکردنی نبود!

هک شدن اینترنت ماهواره ای استارلینک و پاداش اسپیس ایکس

اکثر ما، هکرها را با انواع کارها و عملیات خصمانه مرتبط می‌دانیم که معمولا تصور درست و به جایی است. به‌هرحال، هر کدام از ما یا اطرافیان‌مان، ممکن است به گونه‌ای قربانی این هکرها شده باشیم. علاوه‌براین موضوع، سازمان‌های مختلف نیز اغلب از حملات سایبری در امان نیستند. چندی پیش، سامسونگ مورد حمله سایبری قرار گرفت و در آن بعضی از اطلاعات داخلی و مهم دزدیده شد. با توجه به افزایش چشمگیر این حملات، محققان امنیتی همچون ووترز بلژیکی، می‌توانند از سرقت اطلاعات محرمانه و مهم کاربران جلوگیری کنند و شرکت‌ها فرصت بهره‌مند شدن از دانش این افراد در جهت دستیابی به اهداف بزرگ‌تر را دارند.

پاداش اسپیس ایکس
پاداش اسپیس ایکس به هکر استارلینک

لنرت ووترز چگونه استارلینک را هک‌ کرد؟

ووترز، به کمک بشقاب‌ ماهواره‌ای استارلینک که خودش خریداری کرده بود و موشکافی آن توانست استارلینک را هک و به سیستم‌های آن ها نفوذ کند. سپس بشقاب ماهواره‌ای مورد نظر را با یک برد مدار سفارشی، تشکیل شده از میکرو کنترلر «Raspberry Pi»، سوئیچ‌ الکترونیکی، تنظیم کننده ولتاژ و یک حافظه فلش اصلاح کرد. او ابزار جدید را روی برد مدار برق Starlink (PCB) لحیم و آن را به شبکه وصل کرد. پس از برقراری اتصال، این دستگاه جالب و عجیب توانست به صورت موقت سیستم را کنترل کند. ووترز این هک را به طور کامل در بلاگ «Black Hat» که یک بلاگ مخصوص هکرها و برنامه نویس‌ها است شرح داده و بیان می‌کند که بعد از دسترسی و اتصال به شبکه توانسته بود آزادانه به جستجو در آن بپردازد.

پاداش اسپیس ایکس به هکر استارلینک

 ووترز تمام یافته‌های خود را به شیوه‌ای مسئولانه، از طریق پروژه اختصاصی شرکت که شامل اهدای پاداش اسپیس ایکس برای یابندگان باگ های امنیتی می‌شود، در اختیار شرکت اسپیس ایکس قرار داد. این هک باعث شد ووترز در جایگاه دوم «یابندگان باگ استارلینک» قرار گیرد و به تالار مشاهیر راه یابد. احتمالا اسپس ایکس برای یافتن باگ به این هکر، پاداش هنگفتی پرداخت کرده است، زیرا پروژه‌هایی مانند این بر اساس همین اهداف بنا شده است. البته مبلغ پاداش اسپیس ایکس هنوز مشخص نشده است.

عمده سازمان‌های بزرگ به محققان مستقل متکی هستند تا با آنها در پیدا کردن باگ‌های امنیتی که سیستم را به خطر می‌اندازند، همکاری کنند. هنگامی که ماجرای هک استارلینک توسط ووترز منتشر شد، اسپیس ایکس با شور و اشتیاقی تحسین برانگیز، از هکرهای دیگر برای پیدا کردن باگ های امنیتی استارلینک و آشکار سازی مشکلات سیستم استقبال کرد.

این غول تکنولوژی که در ادامه به شرح اهداف بزرگتر استارلینک و تاثیر آن بر کل جهان می‌پردازد، به ویژه که اثرات آن در طول جنگ اوکراین، جایی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، تنها منبع برقراری ارتباط شهروندان جامانده اوکراینی است، قابل مشاهده است.

اسپیس ایکس بعد از تبریک گفتن به ووترز بابت این دستاورد چشمگیر، اطمینان داد این نوع هک در شبکه استارلینک و تجربه کاربران تاثیر کم و نامحسوسی دارد. اسپیس ایکس با تاکید بر این موضوع که یک دستگاه تغییر شکل یافته نمی‌تواند کل سیستم را تهدید کند، گفت: هدف ما این است که با دادن حداقل میزان دسترسی به هر بخش از سیستم، به گونه‌ای که عملکرد تعریف شده هر بخش به درستی انجام شود و به دسترسی بیشتری نیاز نباشد از امنیت سیستم‌های‌مان حفاظت کنیم.

همچنین در این بیانیه خاطر نشان شده است که حفاظت از دستگاهی که همواره در دسترس هکرها است، آن هم بدون هیچ نظارتی بر آنها کار دشواری بوده و این قبیل مشکلات، همچنان نیاز به بررسی و بحث دارند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره باگ های امنیتی استارلینک و واکنش اسپیس ایکس به آنها چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر