;
coinex

اختلال گسترده اینستاگرام امروز 24 مرداد 1401 ؛ احتمال کاهش پهنای باند

گویا امروز 24 مرداد 1401 و از ساعاتی پیش اختلال گسترده اینستاگرام کاربران ایرانی را کلافه کرده است. علت این موضوع ممکن است کاهش شدید پهنای باند باشد.

گویا در ساعات اخیر کاهش شدید پهنای باند منجر به سرعت پایین بارگذاری صفحات اینستاگرامی برای کاربران ایرانی شده است. این اختلالات در اینستاگرام از ساعت ابتدایی امروز 24 مرداد گزارش شده است اما نکته ماجرا اینجا است که این اختلال اینستاگرامی که در اینترنت ثابت و سیار وجود دارد، تنها با تغییر آی‌پی ایران قابل رفع است!

بیشتر بخوانید: اعتراض نماینده مجلس به اختلالات اینترنت ؛ «وزارت ناتوان است!»

اختلال گسترده اینستاگرام امروز 24 مرداد 1401

بررسی حاکی از این است که احتمالا این اختلال اینستاگرامی گسترده ناشی از کاهش پهنای باند با روش Bandwidth Shaping است و منجر به مسدود شدن بسیاری از راه‌های رسیدن به اینستاگرام شده است. با وجود اینکه عمده اظهارات کارشناسی و گزارش‌های نهادهای مستقل حاکی از این است که اختلالات اخیر در اینستاگرام و اینترنت همگی منشا داخلی دارد؛ وزارت ارتباطات تا این لحظه هیچ واکنش و پذیرشی در این باره از خود نشان نداده و اساسا مدعی است که: «اختللاااال؟ اصلا اختلال نداریم!»

اختلال گسترده اینستاگرام امروز 24 مرداد 1401 ؛ احتمال کاهش پهنای باند

یک کارشناس شبکه در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها گفته که اختلالات اینستاگرام از مرداد 1399 شدت گرفته و در وهله اول فقط شامل ساعات خاصی یعنی از 12 شب تا 6 صبح بوده است. اما این سنگ‌اندازی در عملکرد اینستاگرام حالا شدت بیشتری گرفته است. برخی پروتکل‌های جدید ایجاد شده توسط اینستاگرام باعث شد که کاربران از طریق این پروتکل‌ها وارد اینستاگرام بشوند اما اتفاقی که در ایران رخ داده این است که جلوی این راه‌ها گرفته می‌شود. این کارشناس شبکه درباره کنترل پهنای باند می‌گوید:

در این حالت تصمیم می‌گیرند که چه مقدار ترافیک در چه آدرسی بیشتر باشد و در چه آدرسی کمتر.

وی می‌افزاید که این قابلیت صرفا برای این است که عدالت و انصاف بین کاربران رعایت شود و سرعت برای کاربری که دانلود فراوان دارد تا آن کاربری که قصد خواندن چند خبر را دارد یکسان باشد تا مانع از ازدحام در شبکه شود:

با این حال به نظر می‌رسد از این قابلیت برای محدود شدن اکثر ارتباطات خارجی در ایران استفاده می‌شود.

پیش از ماجراها، رئیس پدافند غیرعامل کشور، سردار جلالی هم در گفتگویی تاکید کرده بود که در شبمه ملی اطلاعات مسئله قطعی اینترنت مطرح نیست اما مسئله سلسله مراتب دسترسی وجود دارد. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود:

در کره جنوبی هم همین کار شده و در داخل کشور سرعت حداکثری و در مرزها سرعت حداقلی وجود دارد و این یک الگوی نمونه از اینترنت است.

در حال حاضر اینستاگرام از آخرین سرویس‌ها و شبکه‌های اجتماعی بزرگی است که هنوز به سرنوشت توییتر، یوتیوب و امثالهم دچار نشده است. امروزه هزاران کسب و کار ایرانی در این رسانه فعال هستند و بنابر نظر کارشناسان اقتصادی، ماهانه میلیاردها تومان گردش مالی از راه اینستاگرام جریان دارد. طبیعتا وجود چنین اختلالاتی،‌ به اقتصاد دیجیتال کشور که در برنامه ششم توسعه به آن تاکید خاصی شده، آسیبی اساسی وارد خواهد ساخت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اختلال گسترده اینستاگرام امروز 24 مرداد 1401 چیست؟ تجربه شما از اختلال چه بود؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    چگونه میشه کاهش پهنای باند را بی اثر کرد(افزایش سرعت اینترنت ثابت یا استفاده از تحریم شکن موثر نیست؟؟)

    پاسخ

    محدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ایران به دنبال کاهش پهنای باند توسط وزارت ارتباطات

    مهدی رزمی، کارشناس حوزه آی‌تی درباره کاهش سرعت اینستاگرام گفت:

    🔹وزارت ارتباطات روی فضای مجازی و یک سری پروتکل‌هایی مثل HTPS دارد اثر می‌گذارد و اینطور که از شواهد پیداست، روی پهنای باند بین‌الملل هم دارند تفاوت قائل می‌شوند.

    🔹با توجه به شواهدی که درخصصوص موضوعات زیر ساختی در حال اثر گذاشتن است، به نظر می‌آید که به صورت ناگفته و نانوشته یک سری تغییراتی دارد ایجاد می‌شود.

    پاسخ