;
coinex

موج هشتم کرونا در راه است؛ هشدارها را جدی بگیرید!

از زمان شیوع کرونا تاکنون، کشور ایران با هفت موج مختلف از این بیماری مقابله کرده است. با توجه به کمتر شدن رعایت نکات بهداشتی در سطح جامعه، آیا باید منتظر موج هشتم کرونا بود؟

با توجه به پیشرفت علم پزشکی، پس از همه‌گیری و شیوع کرونا در سراسر دنیا، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که شمار تلفات این بیماری بسیار بالا باشد.

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که باید منتظر موج هشتم کرونا بود یا نه گفت: احتمال بروز موج‌های هشتم و یا بیشتر کرونا همچنان وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید. بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است.

احتمال آغاز موج هشتم کرونا

ایشان درباره سویه جدید کرونا در کشور گفت: زیرسویه جدید امیکرون که با نام BA2.75 شناخته می‌شود هنوز در ایران شناسایی نشده است‌. درحال‌حاضر، بیشترین واریانت موجود از کووید 19 در کشور (بیش از 90 درصد) سویه BA5 است که در سایر نقاط دنیا هم سویه BA5 فراگیر و غالب است.

علاوه‌بر‌این، صالحی وزیری در توضیح بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی کرونا گفت: با توجه به هزینه قابل توجه تست‌های تعیین توالی به روش NGS و به دلیل محدودیت بودجه، درصدی از نمونه‌های مثبت که به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال می‌شود را مورد سکانس ژنی قرار می‌دهیم.

موج هشتم کرونا در راه است؛ هشدارها را جدی بگیرید!

صالحی تصریح کرد: اگر بخواهیم ایران را با سایر کشورهایی که ابتدا در آنها امیکرون شناسایی شد، مانند آفریقای جنوبی مقایسه کنیم، قاعدتا موج چندان گسترده‌ای از اُمیکرون را تجربه نخواهیم کرد، اما در کل نمی‌توان پیش‌بینی مطلقی درباره کرونا داشت؛ زیرا ویروس به ما نشان داده است که هر لحظه می‌تواند اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

صالحی با توجه این نکته که ممکن است گرفتار موج هشتم یا بیشتر شویم، تاکید کرد: احتمال بروز موج‌های هشتم و یا بیشتر کرونا وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید که این امر هم متاثر از فاکتورهای دیگر است. بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران باشد.

صالحی در پاسخ به این سوال که ممکن است موج های بعدی کرونا با سویه های قدیمی مانند دلتا فراگیر شود عنوان کرد: نمی‌توان این احتمال را منتفی دانست، ولی این احتمال زیاد نیست.

اگر بخواهیم روند تکامل ویروس را در نظر بگیریم، ویروس به سمتی می‌رود که بتواند انتشارپذیری بیشتر و بیماری‌زایی کمتر داشته باشد؛ ولی برخی جهش‌ها می‌تواند در ویروس رخ دهد که سویه‌هایی با رفتار متفاوت ایجاد شود.

اگر اتفاق غیرمنتطره‌ای رخ ندهد، احتمالا جهش خطرناکی نخواهیم داشت؛ اما این موضوع اصلا قطعی نیست. تنها موضوعی که مقدار بیشتری از آن مطمئن هستیم این است که مرگ‌ومیر کمتر خواهد بود. زیرا سیستم ایمنی بدن افراد طی این مدت از شیوع کرونا، تحریک شده است و پاسخ ایمنی سلولی می‌تواند از شدت بالای ویروس جلوگیری کند.

همچنین مصطفی صالحی ویروس شناس انستیتوپاستور با اشاره به اینکه در فصل پاییز شاهد بروز بیماری‌های ویروسی و تنفسی نظیر آنفولانزا هستیم اضافه کرد: در این مدت قریب به ۲ سال و نیم که کرونا عمده عفونت‌های تنفسی را تشکیل می‌داد با توجه به رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک، سایر ویروس‌های تنفسی مجال کمتری برای گسترش و انتشار داشتند، اما در حال حاضر با عادی‌انگاری شرایط و کاهش رعایت پروتکل‌ها احتمالا شاهد بروز موارد بالایی از آنفلوآنزا در کنار کرونا باشیم که این موضوع خود ممکن است یک چالش باشد.

همچنین وزیری در رابطه با بازنگری مجدد واکسن های کرونا نیز گفت: قاعدتا اگر قرا باشد واکسن مناسبی برای جلوگیری از انتشار ویروس وجود داشته باشد، نیازمند بازنگری واکسن‌ها هستیم ولی واکسن‌های موجود هنوز هم برای کاهش موارد مرگ‌ومیر موثر هستند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره آغاز موج هشتم کرونا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر