;
coinex

پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر قطعی شد؛ پایان راه یارانه نقدی!

مدتی است که شایعات فراوانی درباره ایده دولت برای جایگزینی کالا با یارانه به گوش می‌رسد. حالا اما رسما پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر تایید شده است.

تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه 1401 و همزمان با پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزارتومانی بود که مسئولین امر و مقامات مرتبط در دولت مرتب از جایگزینی یارانه نقدی با کالا خبر دادند. اما با گذشت چند ماه تا امروز هیچ خبر قطعی و رسمی در این باره وجود نداشت جز شایعاتی که از جایگزینی قریب‌الوقع یارانه نقدی با کوپن حکایت داشتند.

بیشتر بخوانید: وزیر اقتصاد: حذف یارانه نقدی و بازگشت کالابرگ قطعی است

پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر

این خبری است که معاون وزیر اقتصاد، هادی سبحانیان در گفتگویی با رسانه‌ها در میان گذاشته و از توزیع کالابرگ از ماه مهر خبر داده است. این مقام مسئول گفته این امکان وجود دارد که از اوایل مهر ماه،‌ طرح پرداخت کالابرگ به جای یارانه به طور آزمایشی اجرا شود. البته حتی این نیز خبری قطعی نیست و بیشتر نوعی گمانه به نظر می‌رسد.

علت هم اینکه سبحانیان اعلام کرده که توزیع کالابرگ یک موضوع قانونی است و دولت درصدد است تا ابتدا زیرساخت‌های قانونی آن را فراهم کند. از سوی دیگر این موضوع در حال حاضر با مسئولی مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود.

پیش از این نیز اخباری مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد و برخی دیگر از مقامات دولتی در آماده‌سازی زیرساخت‌های جایگزینی کوپن با یارانه نقدی هستند در میان بود. حال معاون وزیر هم اعلام کرده که زیرساخت‌های فنی آماده است و امکان اجرای آزمایشی طرح وجود دارد.

پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر قطعی شد؛ پایان راه یارانه نقدی!

در صورتی که این طرح توسط دولت تصویب شود،‌ از ابتدای مهر ماه سال جاری این امکان وجود دارد که طرح به طور آزمایشی اجرا شود. البته در این اظهارات معاون وزیر هم مشخص نیست که یارانه نقدی دقیقا تا چه زمانی پرداخت می‌شود. حتی مشخص نیست که دقیقا هدف از اجرای آزمایشی طرح چیست؟

در حال حاضر 4 ماه از پرداخت یارانه نقدی می‌گذرد. پرداخت یارانه نقدی از همان ابتدا یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت رئیسی بوده، اما همچنان وعده‌های مرتبط با آن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. از سویی اظهار نظرهای متضاد و متناقض بیشتر حاکی از ناهماهنگی در این زمینه است.

این روزها، پرداخت یارانه نقدی یا توزیع کالابرگ موضوعی است که به تازگی به تنش میان دولت و مجلس هم تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به مردم کالابرگ بدهد.

اما در همان قانون تاکید شده که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم پرداخت کند. اما کمی بعد دولت در نامه‌ای اعلام کرد امکان این وجود ندارد که کالاهای اساسی را به نرخ شهریور پارسال به مردم عرضه کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر