;
coinex

ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی برای کسب و کارهای مجازی ؛ ایده‌ای برای حذف اینستاگرام!

مدتی است که صحبت از جایگزین کردن شبکه های اجتماعی داخلی به جای نمونه‌های خارجی آن است. در حال حاضر اما بحث جانشینی پلتفرم‌های داخلی با اینستاگرام در میان است.

اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب در ایران، میزبان کسب و کارهای بسیار متنوعی است، که این موضوع موجبات فعالیت بیشتر ایرانیان را در فضای خود ایجاد کند.

حال چند روزی است که این شبکه اجتماعی دچار اختلالات گسترده‌ای شده و ترس بسیاری به جان کسانی که توانسته‌اند در طول این مدت کسب و کار خود را در این فضا راه‌اندازی کنند، انداخته است.

بیشتر بخوانید: انکار اختلالات اینترنت توسط معاون وزیر ارتباطات ؛ توقع مردم بالاست!

شبکه های اجتماعی داخلی

فضاهایی چون اینستاگرام و واتساپ و دیگر نمونه‌های اینچنینی می‌توانند باعث ارتباط با فضای تعاملی در خارج از مرزها شوند. در همین باره دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور، ایجاد و راه‌اندازی شبکه‌ های اجتماعی داخلی را برای ساماندهی کسب و کارها و رونق استارتاپ‌های داخلی ضروری دانسته است.

اما باید به این نکته توجه کرد که این شبکه‌های اجتماعی در کل دنیا توانسته‌اند میزان حداکثری از مخاطبین را به خود اختصاص دهند و باعث رشد استارتاپ‌ها و کسب و کارها شوند.

شبکه های اجتماعی داخلی
شبکه های اجتماعی داخلی

مدتی است که در این فضا اخبار فیلتر شدن اینستاگرام مطرح شده و نارضایتی‌های بسیاری را به دنبال داشته است. تجربه نشان داده است که در سال‌های قبل، فیلتر شدن تلگرام آسیب زیادی به کسب‌ و کارهای کوچکی که در حال رشد در این فضا بوده‌ند، زده و افرادی که نتوانسته‌اند با این شرایط سازگار شوند، دست از کار در این فضای تعاملی کشیده‌اند. ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در رابطه با ایجاد شبکه های اجتماعی داخلی گفت:

فضای مجازی به عنوان یکی از لوازم پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود و رونق این فضا کاروانی از توسعه را به همراه دارد. با وجود این که باید به تهدیدها توجه کرد، اهمیت‌ بخشی به فرصت‌ها به عنوان اولویتی مهم در بررسی فضای مجازی محسوب می‌شود از این رو اگر از نظر اقتصادی به این فضا اهمیت دهیم، حتما می‌توان فرصت‌های شغلی زیادی را ایجاد کرد.

در حال حاضر توسعه روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی بدون توجه به جایگاه فضای مجازی در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود و برای رونق کسب و کار در کشور باید برای این حوزه جایگاهی را در نظر بگیریم.

با این وجود باید گفت که ساخت شبکه‌ های اجتماعی داخلی، نتوانسته رضایت حداقلی از مخاطبین و کاربران خود جذب کند؛ چرا که با وجود مشکلات گسترده اینترنت در سراسر کشور و عدم برخورداری از آپدیت‌های جدید، علاقه‌مندی به استفاده و کار در این فضای داخلی کاهش یافته است.

شبکه های اجتماعی داخلی
شبکه اجتماعی

دبیر شورای عالی فضای مجازی اما درباره اهمیت ساخت نرم افزارها و شبکه های اجتماعی داخلی گفت:

اگر به این موضوع توجه نکنیم، کاربران داخلی به عنوان مصرف‌کننده از فرهنگ کشورهای بیگانه در نرم افزار خارجی الگو خواهند گرفت. هم‌اکنون 2 میلیون و 400 هزار واحد صنفی مجازی در کشور فقط در اینستاگرام فعالیت می‌کنند و بررسی‌ها حاکی از آن است که فعالیت اقتصادی متصدیان این مشاغل در این فضا از تعداد واحدهای صنفی حقیقی کشور نیز بیشتر است.

از آنجایی که گسترش مشاغل در این فضا برای افزایش رضایت‌مندی و کیفیت خدمات به کاربران حائز اهمیت است، نمی‌توان از ساماندهی مشاغل در این حوزه غافل شد. ضمن این که توسعه اقتصادی در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا اشتغال‌زایی در این حوزه نسبت به شرایط حقیقی با ساخت پلایشگاه و واحدهای صنعتی و تولیدی آسان‌تر است.

در طول سال‌های اخیر، نخبگان بسیاری با ساخت نرم‌افزارها و استارتاپ‌های جدیدی چون: دیوار، شیپور و دیجی‌کالا سعی در جذب کسب و کارها داشته‌اند.

با این وجود فیلترینگ اینستاگرام و ایجاد شبکه‌ای داخلی همانند آن نمی‌تواند انتظارات و سلایق جامعه را تغییر دهد و مسئولان کشور باید به دنبال راهکارهای دیگری برای ساماندهی کسب و کارهای مجازی باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره شبکه های اجتماعی داخلی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر