;
coinex

آزادسازی واردات لوازم خانگی ؛‌ برندهای ایرانی پاسخگوی نیاز بازار نیستند

به گفته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، آزادسازی واردات لوازم خانگی زمانی ممکن است که منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود و به تولید داخل ضربه نخورد.

سال 1397 بود که با تغییر شرایط ارزی و محدودیت واردات و همچنین حمایت از تولید داخلی، واردات لوازم خانگی ممنوع شد. اما این امر موجب نشد که مردم کالای ایرانی را جایگزین کالای خارجی کنند.

با وجود موافقت مقام رهبری نسبت به درخواست برخی تولیدکنندگان داخلی، مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی، به علت نبود واحدهای نظارتی درست و بیکاری، همچنان شاهد ورود غیر قانونی لوازم خانگی هستیم.

از طرفی دیگر به نظر می‌رسد نبود فضای رقابتی در بازار، باعث شده باشد که تولید کنندگان داخلی این فرصت طلایی را مغتنم شمرده و دست به تولید محصولاتی بزنند که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد. این در حالی است که زمزمه‌های آزادسازی واردات لوازم خانگی شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: لوازم خانگی باز هم گرانتر می شوند ؛ این بار با مجوز صمت

آزادسازی واردات لوازم خانگی در کمین تولیدات داخلی

سخنگوی وزارت صمت آزادسازی واردات لوازم خانگی را محتمل دانست و در همین رابطه توضیح داد: «واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی و در پروسه تصمیم‌گیری است. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند. خط قرمز این است که به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات می‌کنیم.»

ایشان با خاطر نشان کردن هشدار ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان مبنی بر آزادسازی واردات لوازم خانگی اعلام داشت:

چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام می‌شود.

محمد حسین اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز با استقبال از آزادسازی واردات لوازم خانگی گفت: «طبیعتا باید مسیر واردات لوازم خانگی در بخش‌هایی که توانایی تولید کمی و کیفی آن وجود ندارد، باز شود.» ایشان با اشاره به اینکه برخی مردم به دنبال کالای خارجی با کیفیت و تکنولوژی بیشتر هستند اضافه کرد:

به هر حال برخی از مردم به دنبال خرید لوازم خانگی از برندهای مختلف و با تکنولوژی جدیدتر هستند که متأسفانه این بخش در بازار توسط کالای قاچاق تأمین می‌شود. از همین رو بهتر است که واردات به صورت هدفمند و قانونی انجام شود.

همچنین اسلامیان در مورد موافقت تولیدکنندگان داخلی با آزاد شدن واردات لوازم خانگی گفت: «قطعا تولیدکنندگان برتر و به‌نام از آن استقبال خواهند کرد؛ اما به شرط حمایت. از سوی دیگر وجود کالای خارجی با گرید A باعث رقابت در بین تولیدکنندگان خواهد شد و به طبع آن کیفیت تولیدات داخلی روز به روز ارتقا پیدا خواهد کرد.» وی ادامه داد:

اگر مؤلفه های تولید در کشور از جمله حقوق و دستمزد، مالیات، واردات مواد اولیه و … بالا باشد از آن طرف کالا با تعرفه و قیمت پایین وارد کشور شود، صددرصد به تولید لطمه خواهد زد.

اسلامیان در مورد موضوع قاچاق لوازم خانگی نیز گفت: «اگر می‌خواهند اتفاق خوبی در بحث قاچاق انجام شود باید نظارت را از مبدأ شروع کنند. اینکه انتها برکه بخواهیم ماهی بزرگ بگیریم فایده‌ای ندارد؛ باید به دریا رفت. اگر قرار است که مبارزه با قاچاقی صورت بگیرد باید مبادی ورودی کنترل شود. تا زمانی که واردات به صورت هدفمند و قانونی انجام نگیرد، مسئله قاچاق حل نخواهد شد. در سال‌های گذشته به دلیل واردات قانونی شاهد قاچاق نبودیم چرا که اصلاً قاچاق لوازم خانگی صرفه اقتصادی نداشت.»

یکی از دلایلی که می‌توان طرح آزادسازی واردات لوازم خانگی را به آن نسبت داد مجوزی است که سال گذشته آمریکا، جهت آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران، به کره جنوبی داده بود دانست. طبق آن مجوز شرکت‌ها تنها می‌توانند از طریق واردات کالا بدهی ایران را پرداخت کنند. هرچند که مسئولین در نهایت این خبر را تکذیب کردند اما نمی‌توان به طور قطع آن را رد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آزادسازی واردات لوازم خانگی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر