;
coinex

عرضه خودروهای ایرانی در روسیه ؛ تارا و شاهین اولین صادراتی‌ها!

سعید مدنی مدیر سابق سایپا، با اشاره به همکاری‌های مشترکی که قبلا صورت گرفته، عرضه خودروهای ایرانی در روسیه را با توجه به شرایط کنونی به نفع آن کشور دانست.

پیش‌تر خبرهایی مبنی بر همکاری مشترک ایران و روسیه در زمین تولید خودرو منتشر شده بود. اینطور که به نظر می‌آید با عرضه خودروهای ایرانی در آخرین نمایشگاه روسیه، این امر میسر خواهد شد. اینکه آیا ماحصل این همکاری خوب باشد یا نه، سوالی‌ است که پاسخ آن در آینده مشخص می‌شود.

بیشتر بخوانید: سقف قیمت واردات خودرو رسما تایید شد

عرضه خودروهای ایرانی در روسیه به نفع کیست؟

با وجود عرضه خودروهای ایرانی در روسیه، همچنان خبری از نحوه ساز و کار همکاری این دو کشور در دست نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که اولین خودروی ایرانی در روسیه با نام لادا گرانتا 2023 (بخوانید سدان دنا) در نمایشگاه اتوموبیلیتی مسکو، عرضه شده است.

البته که این تنها ایران خودرو نیست که این توفیق نصیبش شده، بلکه تنها رقیب دیرینه‌ی او یعنی سایپا نیز در این عرصه حضور خواهد داشت. زمان برگزاری این نمایشگاه از 31 مرداد ماه تا 3 شهریور 1401 است.

مسئولین سایپا می‌گویند بازار خودرو روسیه، با توجه به شرایط تحریمی که دارد، می‌تواند یک بازار جذاب برای خودروسازان ایرانی باشد. از همین رو مدیران سایپا با مطالعه جایگاه‌یابی که انجام دادند، خودروهای شاهین و کوییک را مناسب عرضه در بازار خودرو روسیه تشخیص دادند.

با اعلام سایپا مشخص شد که این شرکت مذاکراتی جهت همکاری مشترک با شرکت‌های تولید کننده قطعات و تامین کنندگان OE، برای تولید قطعات تولیدی دو خودرو رنو و لادا، در سایت‌هایی که در خود روسیه تولید می‌شوند آغاز کرده است.

عرضه خودروهای ایرانی در روسیه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در تحریم به سر می برد. اما آیا خودروها ایرانی می‌توانند با سایر برندهای موجود در بازار روسیه رقابت کنند؟ سعید مدنی در این رابطه می‌گوید:

ایران و روسیه در گذشته نیز با یکدیگر همکاری کرده بودند و این دو کشور صادراتی به یکدیگر داشتند. اما این همکاری برای زمانی بود که خودروسازان اروپایی در روسیه سرمایه‌گذاری نکرده بود. هنگامی که خودروهای اروپایی، مانند رنو در روسیه تولید می‌شد، این کشور از محصولات ایرانی کمتر استقبال کرد. اما در شرایط تحریمی روسیه، به احتمال زیاد برخی خودروهای ایرانی مورد استقبال بازار این کشور قرار می‌گیرد.

ایشان اضافه کرد: «به نظر می‌رسد این همکاری ادامه داشته باشد. البته ایران باید ملاحظات جانبی در همکاری با روسیه را در نظر بگیرد.»

مدنی با اشاره به این نکته که این همکاری به نفع روسیه خواهد بود گفت: «خودروهای روسی در سطح کیفی مناسبی نیستند که وارد بازار کشور شود و آن را اقناع کند. در نتیجه این همکاری تاثیری در قیمت‌ها در بازار کشور ندارد.»

همچنین توضیح داد: « شاید این ارتباط بیشتر به نفع روسیه باشد. به نظر نمی‌رسد که از صنعت خودروسازی این کشور، چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر مدل‌های جدید خودرو، به ایران اضافه کند. البته این ارتباط برای ایران منفعت تجاری و کسب درآمد خواهد داشت.»

سعید مدنی، رئیس سابق سایپا با خاطر نشان کردن اینکه عرضه خودروهای ایرانی در روسیه می‌تواند باعث کاهش زیان دهی خودروسازان شود گفت: «این کسب درآمد می‌تواند در آخر موجب کاهش زیان‌دهی خودروسازان داخلی و افزایش کیفیت محصولات آنها شود. فعالیت‌های صادراتی، ایران را وارد فضای رقابتی، نه تنها با روسیه، بلکه با سایر خودروسازان کشورهای مختلف می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

.

دیدگاه شما درخصوص عرضه خودروهای ایرانی در روسیه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر