;
coinex

این سگ‌های احساساتی با دیدن صاحبشان اشک شوق می‌ریزند!

این ایده که حیوانات هم احساسات خاصی بروز می‌دهند همواره زمینه جذابی برای پژوهش بوده است. اخیرا بررسی‌ها نشان داده که سگ‌ها شدیدا احساساتی هستند و در زمان دیدن صاحب خود اشک شوق می‌ریزند.

بنابر مطالعه‌ای جدید مشخص شده که سگ‌ها وقتی دوباره صاحبان خود را می‌بینند بیشتر اشک می‌ریزند و این می‌تواند در اثر هورمون اکسی توسین ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: نخستین باتری شنی جهان در فنلاند راه اندازی شد ؛ حالا چگونه کار می‌کند؟

اشک شوق سگ‌ها در دیدار با صاحبانشان

تحقیقات جدید دانشمندان ژاپنی یک سوظن رایج در میان صاحبان سگ‌ها را تایید می‌کند و آن اینکه حیوانات خانگی آنها نیز وقتی از آن‌ها دور می‌شوند به شدت دلتنگ آنها می‌شوند. محققان دریافتند که چشمان سگ‌ها پس از ملاقات مجدد با صاحبانشان نسبت به افرادی که آشنا نیستند یا زمانی که صاحبان در خانه می‌مانند، بیشتر اشک‌آلود می‌شود.

این سگ‌های احساساتی با دیدن صاحبشان اشک شوق می‌ریزند!

به نظر می رسد این رفتار در سگ‌ها تحت تاثیر افزایش تولید اکسی توسین است، هورمونی که اعتقاد بر این است که در پیوند عاطفی هم در انسان و هم در سگ نقش دارد.

تاکفومی کیکوسوی، نویسنده این مطالعه، شش سال قبل و در نتیجه رویدادی شخصی با سگ خود به ایده چنین پژوهشی رسید. ماجرا از این قرار است که در شرایطی که یکی از دو سگ او زایمان کرده بود و به توله‌هایش شیر می‌داده، چشمانی پر از اشک داشته است.

کیکوسوی شهرت اکسی توسین را به عنوان هورمون «عشق» یا «مادرانه» شنیده بود، زیرا به تحریک زایمان در دوران بارداری و توانایی شیردهی در مادران جدید کمک می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد اکسی توسین در لحظات ارتباط عاطفی مثبت در انسان، مانند داشتن رابطه جنسی یا حتی در آغوش گرفتن، در مقادیر بالایی ترشح می شود و یکی از مهمترین نشانه‌های این ترشح بالای اکسی توسین، اشک ریختن است.

بسیاری از مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که سگ‌ها می‌توانند مهارت‌های اجتماعی انسان‌مانندی داشته باشند. از سوی دیگر پژوهش‌ جدید به خوبی ثابت می‌کند که سگ‌ها و انسان‌ها هنگام وقت‌گذراندن با یکدیگر اکسی توسین بیشتری تولید می‌کنند. Kikusui، محقق دامپزشکی در دانشگاه Azabu در ژاپن، درباره این پژوهش می‌گوید:

پس این به من این ایده را داد که اکسی توسین ممکن است اشک را افزایش دهد. ما قبلا مشاهده کرده بودیم که اکسی توسین هم در سگ‌ها و هم در صاحبان آن‌ها هنگام تعاملات صمیمانه ترشح می‌شود. بنابراین ما یک آزمایش مجدد انجام دادیم.

این سگ‌های احساساتی با دیدن صاحبشان اشک شوق می‌ریزند!

در این آزمایش محققان حدود 20 سگ را برای آزمایشات خود انتخاب کردند. آنها سناریوهای مختلفی را تعیین کردند، به طوری که هربار حجم اشک چشم سگ‌ها بررسی شود.

در حالت اول، مالکان به سادگی به کار روزمره خود مشغول هستند و با سگ‌ها تعامل دارند. در حالت دوم، صاحبان می‌رفتند و بعد از پنج تا هفت ساعت برمی‌گشتند. و در حالت سوم، سگ‌ها را در یک مرکز مراقبت روزانه که با صاحبان و همچنین غیرصاحبان آشنا در تعامل بودند نگهداری می‌کردند.

مقایسه سگ‌های دسته‌های سوم با دیگر دسته‌ها، حاکی از حجم اشک به مراتب بیشتر سگ‌ها بعد از دیدار صاحبانشان بود. این در حالی است که دیدار سگ‌ها با افراد غریبه هرگز چنین شرایطی را پدید نیاورد.

برای آزمایش بیشتر فرضیه، محققان قطره‌های چشمی حاوی اکسی توسین یا دارونما را به سگ‌ها تزریق کردند. وقتی سگ‌ها اکسی توسین دریافت کردند، اشک بیشتری تولید کردند. در نهایت، این تیم به داوطلبان انسان عکس‌هایی از سگ‌ها را با یا بدون اشک مصنوعی در چشمانشان نشان دادند و از آنها خواستند تا بگویند چه میزان احساس مثبت یا منفی نسبت به سگ‌ها دارند. آن‌هایی که اشک بیشتری داشتند به طور متوسط ​​امتیاز مثبت‌تری داشتند و افراد نسبت به آن‌ها ابراز احساسات شدیدتری نشان دادند.

در مقاله حاصل از این مطالعه، محققان به صحنه تکراری سگ‌هایی اشاره می‌کنند که از دیدن صاحبان خود پس از مدت طولانی (یا حتی بسیار کوتاه) خوشحال هستند.

گرچه در این باره ویدیوهای زیادی در فضای مجازی وایرال شده، اما محققان از تحقیق می‌گویند این اولین پژوهشی است که به طور علمی رابطه عاطفی بین سگ و انسان را بررسی کرده است. کیکوسوی می‌گوید که یافته‌ها حاکی از این است که سگ‌های احساساتی با ملاقات مجدد صاحب خود اشک می‌ریزند و اگر اینطور باشد احتمالا اکسی توسین اهرم هورمونی است که این اشک شوق را سبب می‌شود.

به سختی می توان فهمید که سگ‌ها یا هر حیوانی واقعا به چه چیزی فکر می‌کند و واکنش احساسی نشان می‌دهد، زیرا ما نمی‌توانیم به صورت شفاهی با آنها ارتباط برقرار کنیم. بنابراین، هنگام تلاش برای تفسیر معنای رفتار سگ یا هر جانور دیگری، همیشه باید احتیاط کرد.

این سگ‌های احساساتی با دیدن صاحبشان اشک شوق می‌ریزند!

اما به گفته کیکوسوی، یکی از نقاط قوت این مطالعه این است که آنها قادر به سنجش واکنش رفتاری در سگ‌ها (اشک‌ها) در پاسخ به محرک‌هایی مانند دیدار مجدد با صاحبانشان بوده‌اند و سپس توانستند یک واکنش فیزیولوژیکی ممکن و مرتبط را نشان دهند.

البته که صاحبان سگ که ارتباط خوبی با حیوان خود دارند نیاز به قانع شدن از بابت احساسات صادقانه و دوستانه سگ‌ها به خودشان ندارند اما این تحقیق درباره اشک شوق سگ‌ها می‌تواند کمک کند که ارتباط عمیق‌تری با «بهترین دوستان خود در فرایند تکامل» برقرار کنیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اشک شوق سگ‌ها بعد از دیدن صاحبشان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع‌:‌ gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر