;
coinex

کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران در شبکه‌های اجتماعی لو رفت

کمپین‌های خبری ناشناس بسیاری،‌ در قالب یک حساب‌هایی در فضای مجازی به نشر اخبار بی‌پایه و اساس مشغول هستند. اخیرا و با کشف اطلاعاتی از کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران ، مشخص شده که این تنها دولت‌های شرقی نیستند که به چنین اقداماتی دست می‌زنند!

تقریبا همه ما بعضا با اخباری مربوط به کمپین‌های خبری جعلی و بی‌پایه که اخباری نادرست را رواج می‌دهند شنیده‌ایم. فرقی ندارد اقدام مربوط به عملیات‌های روسیه و چین علیه کاربران آمریکایی باشد یا بالعکس، اقدامی از سوی دنیای سرمایه‌داری و غربی‌ها برای کاربرانی در شرق!

اخیرا گروهی از محققان رسانه‌های اجتماعی با تکیه بر اطلاعاتی از فیسبوک و توییتر به چیزی پی‌برده‌اند که می‌تواند نمونه‌ای از تلاش طولانی آمریکا، برای نشر اخبار نادرست و جعلی علیه روسیه، چین و ایران باشد.

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح واردات با ارز دیجیتال اعلام شد

کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران و چین

در ماه ژوئیه و آگوست، توییتر و متا اعلام کردند که دو مجموعه از حساب‌های جعلی را که با هم تداخل دارند کشف کرده‌اند که اخباری غیر معتبر را در پلتفرم‌های خود منتشر می‌کنند. این شرکت‌ها این حساب‌ها را از بین بردند اما بعدها بخش هایی از داده‌ها را با محققان شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران در شبکه‌های اجتماعی لو رفت

در نهایت روز چهارشنبه گذشته، محققان رصدخانه اینترنتی استنفورد و شرکت تحلیلی رسانه‌های اجتماعی Graphika مطالعه مشترکی را در مورد داده‌های مورد بحث منتشر کردند که نشان می‌دهد این کمپین‌ها همه نشانه‌های یک شبکه نفوذ تحت امر ایالات متحده را دارند.

شلبی گروسمن، یکی از کارکنان رصدخانه اینترنتی استنفورد و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی که این مقاله را منتشر کرده است می‌گوید که این مطالعه یکی از فشرده‌ترین تحلیل‌هایی است که تاکنون درباره یک «عملیات سازمان‌یافته اطلاعاتی آمریکا» انجام شده است. او همچنین به این موضوع تاکید خاصی دارد که این کمپین شباهت زیادی به کمپین‌های ضدآمریکایی دارد:

روایت‌ها [در عملیات‌های نفوذ طرفداران کرملین] اغلب اینطور است که «آمریکایی‌ها در سوریه غیرنظامیان را می‌کشند» و در کمپین خبری مورد بحث هم اینطور است که «روسیه در حال کشتن غیرنظامیان در سوریه است.» همان روایت، اما فقط اسامی عوض شده است!

فعالیت کمپین خبری pro-U.S که روایت‌های اینچنینی را برای کاربران روسی،‌ ایرانی و چینی منتشر می‌کرده، از حجم عظیمی از پروفایل‌های جعلی استفاده می‌کرده و نزدیک به یک دهه به این کار مشغول بوده است. بنابر این گزارش، 299566 توییت بین مارس 2012 تا فوریه 2022 توسط 146 اکانت فیک وابسته به این کمپین در توییتر منتشر شده است. مجموع اطلاعاتی که متا در این پژوهش در اختیار محققان قرار داده نیز شامل جزئیاتی از 39 پروفایل فیس‌بوک، 16 صفحه، دو گروه و 26 حساب اینستاگرام فعال از سال 2017 تا ژوئیه 2022 است.

کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران در شبکه‌های اجتماعی لو رفت

در حال حاضر منبع خاص و مشخصی برای این فعالیت خبری گسترده شناسایی نشده است، چراکه ما نام افراد یا سازمان‌هایی که این حساب‌های جعلی را راه‌اندازی و مدیریت کرده‌اند نمی‌دانیم، اما توییتر گفته که کشورهای احتمالی مبدا این فعالیت خبری، ایالات متحده و بریتانیا هستند. متا نیز مدعی است که کشور مبدا این کمپین‌ها خبری آمریکا است. در مورد محتویات کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران ، گزارش Stanford/Graphika اشاره می کند که:

این کمپین‌ها به طور مداوم روایت‌هایی را پیش برده‌اند که منافع ایالات متحده و متحدانش را تبلیغ می‌کرده و برخلاف منافع روسیه، چین و ایران بوده است. این گزارش‌ها به‌شدت روسیه را به‌خاطر کشتار غیرنظامیان بی‌گناه و سایر جنایاتی که سربازانش در تعقیب «جاه‌طلبی‌های امپراتوری» کرملین پس از تهاجم این کشور به اوکراین در فوریه سال جاری مرتکب شدند، مورد انتقاد قرار می‌دادند. برای ترویج این روایت و سایر روایت‌ها، این حساب‌ها گاها مقالاتی تحلیلی از رسانه‌های تحت حمایت دولت ایالات متحده، مانند صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد، و پیوندهایی به وب‌سایت‌های حمایت شده توسط ارتش ایالات متحده را به اشتراک می‌گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کمپین ضداطلاعاتی آمریکا علیه روسیه و ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر