;
coinex

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

امروزه در هر شهر یا استان، مراسم عزاداری محرم به‌شکل‌های خاصی برگزار می‌شود. درواقع این مراسم‌ها با فرهنگ ایرانیان پیوند خورده و هر جایی با توجه به آداب و رسوم خود، آن را اجرا می‌کنند. از این‌ رو خیلی از افراد علاقمند هستند که با دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران آشنا شوند.

برخی از سنت‌ها در برپایی مراسم عزاداری محرم به‌ قدری دیدنی و جالب هستند که مردم را از سراسر کشور به تماشا دعوت می‌کنند. به همین خاطر نیز ما قصد داریم در ادامه مقاله، شما را با چند مورد از بی‌نظیرترین مقصدها برای سفر در ایام محرم آشنا کنیم.

قبل از اینکه به معرفی دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران بپردازیم، بد نیست اشاره کنیم که امسال نیز مثل هر سال، اربعین حسینی با شور و شکوه بزرگی در کربلا برگزار می‌شود. اگر قصد سفر به کربلا دارید، می‌توانید بلیط اتوبوس کربلا اربعین را از وب‌سایت بازارگاه تهیه کنید. در این وب‌سایت همچنین به اطلاعات مهمی از جمله نقشه مسیر، اطلاعات مرزها و نکات سفر به شهرهای زیارتی عراق آشنا می‌شوید. بازارگاه با همکاری شرکت‌های مسافربری معتبر و ناوگان حمل‌ونقل رده‌بالا، سفری آسوده و امن را برای شما فراهم می‌کند.

بهترین و دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

سنت‌های عزاداری ماه محرم در شهرهای ایران بسیار متنوع است؛ اما بد نیست بدانید که این مراسم‌ها یک‌سری شباهت‌ها نیز به هم دارند. از جمله ویژگی مشترک عزاداری محرم در مناطق مختلف، برگزاری دسته‌ جمعی مراسم و حضور همگانی عزاداران است. در هر صورت اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران به دست آورید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران
دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

مراسم محرم در تفرش

یکی از مهم‌ ترین شکل‌های هنرهای نمایشی در کشور، تعزیه‌ خوانی است. هنگامی‌ که از تئاتر و نمایش در ایران صحبت می‌شود، از تعزیه به‌ عنوان اولین گام‌های این هنر نام می‌برند. تعزیه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، بسیار مورد توجه افراد واقع شده‌ و طرفداران زیادی هم دارد.

در بین تمام شهرهای ایران، تفرش شهرت و محبوبیت بیشتری در تعزیه‌ خوانی دارد. از این رو، جهت بازدید از بهترین مقاصد برای سفر در محرم و تماشای زیباترین مراسم محلی می‌توانید به مهد تعزیه ایران یا همان شهر تفرش بروید.

جالب است بدانید قدیمی‌ ترین و کهن‌ ترین نسخه‌های برگزاری تعزیه در ایران، مربوط به تفرش است. در این شهر تعداد زیادی تکیه و حسینیه وجود دارد که در آن‌ها هنر آیینی تعزیه را برگزار می‌کنند. همچنین تعزیه‌ خوانان ماهر زیادی در تفرش وجود دارند که این هنر را به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کنند.

عزادارانی که در تعزیه‌ خوانی تفرش شرکت کنند، بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند و احساسات‌شان با آن گره خواهد خورد. به همین علت اگر شما هم علاقمند به بازدید از دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران هستید، بهتر است سفر به تفرش در این ایام را از یاد نبرید.

مراسم محرم در اردبیل

از جمله مهم ترین آیین‌های عاشورا و مراسم‌‌های بسیار دیدنی در اردبیل، تشت گردانی یا تشت گذاری است. این مراسم در اغلب مناطق ایران که ترک‌ زبان هستند، اجرا می‌شود و ویژگی‌های خارق‌ العاده‌ای دارد. در اصل، تشت نمادی از مشک سقای کربلا است و به بسته شدن آب به روی امام حسین و یاران باوفایش اشاره دارد.

امام در آن زمان با ازخودگذشتگی دستور می‌دهد که برای کمبود آب، تمام تشت‌ها را توسط آب‌هایی که در مشک‌‌ها وجود دارد، پر کنند تا تمام همراهان و حتی حیوانات سیراب شوند. به‌ همین خاطر در محرم برخی از عزاداران محل، تشت‌هایی پر آب را بر دوش می‌گیرند و به مساجد می‌روند.

با توجه به عقیده مردم محلی و عزاداران می‌توان گفت آب این تشت‌ها بعد از مراسم عزاداری، از تقدس خاصی برخوردار خواهد شد و بیماران برای شفای بیماری خود می‌توانند از آن آب بنوشند. بنابراین اردبیل نیز به عنوان بهترین مقاصد سفر در محرم برای دیدن عزاداری های باشکوه شهرت پیدا کرده است.

علاوه‌بر مراسم تشت گردانی، در این شهر مراسم‌های مختلف دیگری همچون زنجیرزنی و سینه‌زنی هم اجرا می‌شود که بعد از پایان عزاداری، به عزاداران نذرهایی همچون پیچاق قیمه یا شربت داده می‌شود.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

مراسم محرم در ابیانه

ابیانه یکی دیگر از مناطق مهمی است که آداب و رسوم محرم آن شکوه زیادی دارد. این شهر کوچک، به‌ خودی‌ خود دیدنی‌های زیادی دارد و جزو شاخص‌‌ترین شهرهای توریستی ایران محسوب می‌شود. از این رو، سالانه توریست‌های زیادی به آن‌جا سفر می‌‌کنند.

مردم محلی ابیانه در ایام محرم لباس‌های سنتی خاصی به تن می‌کنند و مراسم را از شب تاسوعا با آیین ذاکری آغاز می‌نمایند. این آیین به خواندن ذکر مصیبت در این شب اشاره دارد و افراد زیادی در آن شرکت می‌کنند. صبح روز بعد نوبت به مراسم پرسه می‌رسد.

اهالی ابیانه حرکت خود را از جلوی امامزاده روستا آغاز می‌کنند و به خانه‌های افرادی که در سال گذشته عزیزان خود را از دست داده‌اند، می‌روند. صاحبان عزا به پذیرایی از میهمانان مشغول می‌شوند و مهمانان نیز برای مرحومان فاتحه می‌فرستند.

از جمله دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران که می‌توانید در ابیانه آن‌ها را مشاهده کنید، شامل نخل گردانی، جغجغه‌زنی، طلوع خوانی، شاداگردانی و شام غریبان می‌شود. مراسم‌های مختلف در این محل از روز تاسوعا تا غروب عاشورا ادامه دارد و طی برگزاری این مراسم، از عزاداران با خرما، چای، غذاهای محلی مختلف و شربت پذیرایی می‌کنند.

مراسم محرم در تبریز

در تبریز نیز مانند سایر شهرهای ایران یک‌سری مراسم‌های عزاداری برای امام حسین اجرا می‌شود که مهم‌ ترین آن مراسم شاه حسین نام دارد. اکثر مردم محلی تبریز این مراسم را با نام شاخصی می‌شناسند و برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. مراسم عزاداری شاه حسین چند روز قبل‌ از شروع محرم آغاز می‌شود و تا ظهر عاشورا ادامه دارد.

در این مراسم تمام عزاداران لباس‌های سیاه به تن می‌کنند و کنار یکدیگر می‌ایستند تا زنجیره‌ای منظم ایجاد شود. در این حین، یک دست عزاداران پشت کمر عزادار دیگری است و با دست دیگرشان، چوب مخصوصی را در مسیر سرتاپای خود حرکت می‌دهند. انجام این حرکات همراه با نوای شاه حسین و وای حسین عزاداران همراه است.

این مورد از بهترین مقاصد برای سفر در محرم و تماشای زیباترین مراسم محلی که محبوبیت زیادی در بین افراد دارد، برای اجرای مراسم‌های محرم از طبل، سنج، زنجیر و دیگر ادوات موسیقی مذهبی نیز استفاده می‌کنند.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

مراسم محرم در یزد

نخل گردانی یکی از معروف‌ ترین و مهم‌ ترین آداب محرم در روزهای تاسوعا و عاشورا بوده که شهرهای مختلفی آن را اجرا می‌کنند. البته ناگفته نماند که در میان تمام شهرهای کشورمان، نخل گردانی یزد شهرت و قدمت بیشتری دارد. نخل در واقع نوعی سازه چوبی بزرگ است که اطراف آن را با آیینه پوشانده‌اند و پارچه‌ها و شال‌های رنگی زیادی برای تزئین آن نیز به‌ کار رفته است.

نخل گردانی در یزد نوعی آیین نمادین است که معمولاً در ظهر یا عصر عاشورا آن را برگزار می‌کنند. عزادارانی که این نخل را حمل می‌کنند گویا پیکر امام حسین را بعد از عاشورا برای دفن بر دوش گرفته‌اند. نخل گردانی جزو دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران به شمار می‌رود و سالانه افراد زیادی در آن شرکت می‌کنند.

دقت داشته باشید تمام مراسم‌های محرم و عزاداری در شهر یزد به نخل گردانی محدود نخواهد شد و در آن جا حسینیه‌های معروف زیادی نیز وجود دارد که عزاداران می‌توانند در آن‌ جا به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی مشغول شوند. جغجغه‌زنی، تعزیه‌خوانی، دسته سقا و کتل بستن هم از دیگر آیین‌های مهم محرم در یزد هستند.

مراسم محرم در بوشهر

در شهر بوشهر یک رسم رایج وجود دارد که در کنار برپا کردن دسته‌های زنجیرزنی یا سینه‌زنی، دمام و سنج هم نواخته می‌شود. تعداد دمام‌هایی که در مراسم‌های عزاداری استفاده می‌شود، معمولاً 7 عدد بوده اما ریتم یکی از آن‌ها با دیگر دمام‌ها متفاوت است. افرادی که وظیفه دمام‌زنی را برعهده می‌گیرند، با نام اشکون زن شناخته می‌شوند.

سنج‌زنی و دمام‌زنی در بوشهر با مهارت و تجربه زیادی انجام می‌شود و جلوه بسیار خاصی دارد. در این شهر از غذاهایی همچون آش بوشهری، شکر پلو، شله زرد، قیمه بوشهری، حلوای برنجی و حلیم برای توزیع نذری استفاده می‌کنند.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

مراسم محرم در زنجان

مراسم‌های عزاداری محرم در زنجان چند سالی است که بیشتر به چشم آمده و طرفداران زیادی دارد. این شهر جزو بهترین مقاصد سفر در محرم برای دیدن عزاداری های باشکوه به شمار می‌رود و بیشتر مردم آن را با عنوان پایتخت شعور حسینی می‌شناسند.

آداب رسوم محرم در شهر تماشایی زنجان، از اول محرم تا دهم محرم ادامه دارد و هر شب عزاداران به سوگواری در حسینیه‌های مختلف می‌پردازند. روضه‌ خوانان و مداحان زنجان، با نوایی سوزان و زبان ترکی شروع به خواندن روضه می‌کنند و مردم نیز به سینه‌زنی و عزاداری مشغول می‌شوند. عزاداری در این شهر شور و حال جالبی دارد و همین امر نیز موجب شده سالانه اقشار مختلفی از سراسر جهان در محرم به آن جا سفر کنند.

مراسم محرم در خرم‌ آباد

مردمان میهمان‌نواز خرم‌ آباد در ایام محرم بر سر و صورت خود گل و خاک می‌ریزند. این رسم بیشتر در روز تاسوعا و عاشورا رایج است و افراد زیادی آن را انجام می‌دهند. مراسم گل مالی در خرم‌ آباد هر سال انجام می‌شود و برخی نیز با پای برهنه به دنبال هیئت عزاداری می‌روند.

گل مالی به عنوان یکی دیگر از دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران شناخته شده و به غیر از خرم آباد، در شهرهای دیگری همچون ایلام و کرمانشاه نیز برگزار می‌شود.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

مراسم محرم در ایلام

در ایلام نیز آیین‌های نمادین مختلفی هنگام محرم برگزار می‌شود که یکی از معروف‌ ترین آن‌ها چمر است. البته بهتر است بدانید چمر به‌ غیر از روزهای محرم، برای در گذشت افراد مهم دیگر نیز برگزار می‌شود. این مراسم ویژگی‌های خاص خود را دارد و برای برگزاری آن، از چند روز قبل به مردم زمان و مکان را اطلاع می‌دهند.

در موعد مقرر تمام عزاداران دور هم جمع می‌شوند و شروع به عزاداری مخصوص می‌کنند. زنان در حین انجام این مراسم آواهای مخصوصی را با صدای بلند می‌خوانند و بر سر و روی خود می‌زنند.

در این زمان، اسبی آراسته که مجهز به تفنگ و خنجر است، به میدان آورده می‌شود. زنان بعد از دیدن آن، صدای خود را بالا می‌برند و عزاداری می‌کنند. هر کسی هم که نذر داشته باشد، بعد از پایان مراسم آن را در بین مردم پخش می‌کند.

ایلام که جزو بهترین مقاصد برای سفر در محرم و تماشای زیباترین مراسم محلی است، یک مراسم مهم دیگر به نام چایینه هم دارد. این مراسم بیشتر مخصوص زنان بوده و آن را در چند روز از محرم برای امام حسین و یارانش برگزار می‌نمایند.

مراسم چایینه دارای انواع مختلفی همچون چایینه قاسم، چایینه امام حسین، چایینه حضرت عباس و چایینه حضرت علی‌ اکبر است که هر کدام از آن‌ها هم آیین مخصوص به خود را دارند.

از جمله خاص ترین مراسم‌ها، چایینه قاسم است. در این چایینه دختری جوان و مجرد، لباس سفید و رو اندازی سبز می‌پوشد. برخی از زنان عود، شمع، حنا، نقل و نبات را با خود می‌آورند و برخی دیگر با عنوان چایینه‌ خوان به میدان وارد می‌شوند و شروع به خواندن می‌کنند.

سپس در میان مراسم، شخصی یک کفن خونی با خود می‌آورد و خبر از شهادت قاسم که داماد این مجلس بوده، می‌دهد. در این زمان عروسی به عزا تبدیل می‌شود و همه چیز تغییر می‌کنند.

زنان بر سر و صورت خود می‌زنند و بر سر عروس نیز چادر سیاه می‌کشند. بعد از آن تمام شمع‌ها خاموش می‌شود و همه شروع به نوحه‌ خوانی می‌کنند. این نمایش عزاداری بسیار جالب و تماشایی است و هر سال افراد زیادی مشتاق به دیدن آن هستند. به همین خاطر اگر شما هم به دنبال بهترین مقاصد سفر در محرم برای دیدن عزاداری های باشکوه هستید، بهتر است سفر به ایلام را فراموش نکنید و حتما در ماه محرم به آن جا بروید.

دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران
دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران

بازارگاه ؛ خرید آسان بلیط آنلاین

سامانه بازارگاه کامل‌ترین امکانات را در زمینه خرید بلیط اتوبوس، اجاره سرویس دربستی و ارسال بار اینترنتی در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید برای داشتن سفری راحت‌تر و اختصاصی، از طریق سامانه بازارگاه تاکسی بین شهری دربست تهیه کنید. بزرگ‌ترین مزیت تاکسی‌های دربست این است که شما از درب منزل سوار و در مقصد هرکجا بخواهید پیاده می‌شوید حتی می‌توانید در مقصد توقف چند ساعته داشته باشید و با همان تاکسی‌ برگردید. داشتن کاربری ساده و همچنین وجود اپلیکیشن کارامد و پوشش دهی معتبرترین شرکت های مسافربری سراسر کشور، شما را از مراجعه به سایت های متعدد جهت خرید بلیط اتوبوس بی نیاز می‌نماید.

بلیط اتوبوس مرز مهران را می توانید در سایت پایانه ها به صورت اینترنتی از همین امروز خرید کنید. چنانچه قصد رفتن به این سفر زیارتی را در ایام اربعین دارید چند روز قبل بلیط مرز مهران را بخرید تا دچار مشکل نشوید و نگرانی از بابت جا ماندن از سفر به علت شلوغی نداشته باشید. علاوه بر آن شما می توانید برای سفر خود به اربعین سواری دربستی بگیرید و به زیارت بروید.

اگر قصد سفر به کربلا را دارید بهتر است از قبل برای این سفر برنامه‌ریزی کنید. آژانس‌های مسافرتی بسیاری در سر تا سر کشور وجود دارند که تورهای مختلفی به شما ارائه می‌کنند. سفر با تور برای شما هزینه بیشتری دارد پس برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است خودتان برای سفر اقدام کنید.

علاوه بر بلیط مستقیم به کربلا شما می‌توانید بلیط اتوبوس مهران را در سایت بخرید و به مرز بروید و از آنجا با اتوبوس به سمت کربلا حرکت کنید. همچنین می توانید برای سفر به مهران بلیط سواری بخرید.

سخن پایانی

آیین‌ها و مراسم‌های مخصوص ایام محرم، سال‌های بسیار زیادی است که در ایران برگزار می‌شوند و در هر آیینی، حکایت جالبی نهفته‌ است. در واقع این آیین‌ها معنا و مفهوم زندگی امامان در گذشته هستند و با برگزاری آن‌ها می‌توان واقعه‌های مهم همچون عاشورا را زنده نگه‌ داشت و به نسل‌های دیگر انتقال داد.

همان‌طور که می‌دانید هر شهری، رسم خاص خود را برای اجرای مراسم عزاداری دارد و با سفر به نقاط مختلف کشور در محرم، می‌توانید خیلی راحت از دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران بازدید نمایید و عزاداری ماه محرم را به‌ گونه‌ای متفاوت تجربه کنید. از این رو بهتر است در میان گزینه‌های انبوه، شهرهایی که در این مقاله نام برده شد را در اولویت برای بازدید از مراسم‌ها محرم قرار دهید.

نظر شما درباره دیدنی ترین مراسم محرم در شهرهای ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر