;
coinex

لایحه ضد انحصار علیه اپل در حال نهایی شدن است

به نظر می‌رسد لایحه ضد انحصار علیه اپل در حال نهایی شدن است. تشکیل این لایحه در پی نارضایتی‌ بسیاری از استارت آپ‌ها و شرکت‌هایی مانند اسپاتیفای و Epic Games  صورت گرفته است.

اگر لایحه ضد انحصار علیه اپل اجرایی شود، این شرکت سومین شرکتی خواهد بود که گرفتار پرونده‌های ضدرقابتی شده است. پیش از اپل نیز شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و گوگل گرفتار این موضوع شده‌اند.

بیشتر بخوانید: صرف هزینه هنگفت برای جلوگیری از لایحه ضدانحصار توسط غول‌های تکنولوژی

چگونگی ایجاد لایحه ضد انحصار علیه اپل

بنا بر اعلام سایت معتبر پولیتکیو، وزارت دادگستری آمریکا در صدد ارائه لایحه ضد انحصار علیه اپل است. این لایحه در شکایت از انحصاری شدن بازار توسط اپل تهیه شده و ادعا می‌شود که اپل از موقعیت و قدرتی که در بازار دارد، بر علیه شرکت‌های فناوری رقیب، مثل توسعه دهندگان برنامه‌ها و شرکت‌های کوچک تولید سخت‌افزار استفاده کرده است.

هرچند که پولیتیکو تاکید دارد که هنوز اقدامی از جانب وزارت دادگستری صورت نگرفته اما دادستان‌های دادگستری در تلاش برای جمع‌آوری مدارک هستند. از طرفی هم ممکن است این شکایت به کل منتفی اعلام شده و پیگیری آن سال‌ها طول بکشد. اما تهیه پیش‌نویس برای این پرونده نشان‌دهنده اقدام جدی دادگستری مبنی بر ارائه لایحه ضد انحصار علیه اپل تلقی می‌شود و پیش‌بینی می‌شود در آینده اپل را دچار چالش کند.

در پی نارضایتی‌هایی که اسپاتیفای و Epic Games و دیگر شرکت‌های فناوری مبنی بر انحصاری بودن بازار داشتند، دولت آمریکا در سال 2019 تحقیقاتی را آغاز کرد. موضوع این تحقیقات درباره انحصار در حوزه‌هایی مانند اپ استور، اپلیکیشن‌های ثالث، تعمیرات و غیره بود.

مقامات وزارت دادگستری که با نارضایتی بسیاری از شرکت‌های نوپای فناوری مواجه می‌شوند، شروع به جمع آوری مدرک علیه شرکت‌های بزرگی مانند فیس‌ بوک و گوگل می‌کنند. این شروع آغاز پرونده‌هایی موسوم به ضد‌رقابتی یا antitrust می‌شود که حالا گریبانگیر شرکت اپل شده است.

البته وزارت دادگستری اولین باری نیست که در پرونده‌هایی که علیه قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری تشکیل شده موفق می‌شود. مثلا در ژوئیه امسال، کمیسیون تجارت فدرال شکایتی مبنی بر جلوگیری از مالکیت استودیوی بازی سازی VR محبوب Within توسط متا به دادگاه ارائه کرد که البته برای اینکه کمیسیون موفق به مسدود کردن این ادغام شود به حکم دادگاه نیاز دارد.

همچنین در سال 2020 بود که وزارت دادگستری پرونده ضد رقابتی علیه گوگل مطرح کرده بود و در آن ادعا کرد که انحصار کسب و کارهای جستجو و تبلیغات نمایشی تماما در اختیار گوگل قرار دارد. در همین زمینه ژورنال استریت گزارشی منتشر کرد که در آن گوگل به دنبال راهی برای حل و فصل این پرونده بود و پیشنهاد کرده بود که کسب و کارهای تبلیغاتی‌اش را به یک شرکت دیگر منتقل کند. نتیجه این مذاکرات هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص لایحه ضد انحصار علیه اپل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر