;
coinex

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

همان‌طور که می‌دانید آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران بسیار متنوع است و مراسم عزاداری محرم در هر شهر، به روش متفاوتی با غم و شور غیر قابل توصیف برگزار می‌شود. البته ناگفته نماند که بیشتر عزاداران با توزیع نذری، تعزیه‌خوانی، زنجیرزنی، سینه‌زنی و روضه‌خوانی به استقبال ماه محرم می‌روند و سنت‌های خود را اجرا می‌کنند.

آئین‌های محرم در تمام شهرهای ایران هرساله به گونه‌ای اجرا می‌شوند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. از این‌ رو اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با مراسم‌های عزاداری محرم و آیین‌های مختلف هر شهر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را را همراهی کنید.

محرم در شهرهای مختلف ایران به شکل‌های مختلفی برگزار می‌شود، چراکه عزاداری محرم به‌نوعی با آداب و رسوم عزاداری در مختلف شهرهای ایران آمیخته شده و تنوع خاصی را ایجاد کرده است. از این رو،‌ سالانه بسیاری از افراد در ایام عزاداری، برای شرکت در مراسم‌ها و آشنایی با رسوم مختلف، به شهرهای مختلف سفر می‌کنند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و از آشنایی با آداب و رسوم مختلف لذت می‌برید، می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس از پایانه‌‌ها، به‌راحتی سفر کنید و تجربه‌ای متفاوت را برای خود رقم بزنید. پایانه‌ها با همکاری شرکت‌های معتبر مسافربری تلاش می‌کند تا مسافران را در رفاه و آرامش به مقصد برساند.

رایج ترین آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران

اجرای مراسم‌های عزاداری در محرم، اهمیت زیادی برای عزاداران حسینی دارد و به همین دلیل نیز مردم هر شهر با توجه به فرهنگ خود، هر ساله در این ایام به گونه‌ای خاص عزاداری می‌کنند. در ماه محرم گردشگران زیادی نیز از سراسر جهان به شهرهای مختلف سفر می‌کنند تا با آئین های محرم در مناطق مختلف ایران بیشتر آشنا شوند. از این رو اگر شما هم علاقه‌مند به شناخت آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران هستید، با ما همراه شوید.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم
آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران

آداب و رسوم مردم تهران

اجرای مراسم‌های عزاداری برای شهادت امام حسین (ع) و یارانش در تمام شهرهای ایران سابقه طولانی دارد و هر شهری به گونه‌ای آیین خود را به نمایش می‌گذارند. در این‌ میان مردم تهران هم آداب و رسوم خاص خود را برای روزهای محرم دارند.

مردم تهران در ماه محرم با پوشیدن لباس‌های سیاه و تزئین مساجد با پارچه‌های مشکی، به پیشواز عزاداری می‌روند. این شهر بزرگ نیز مانند سایر شهرهای ایران هیئت‌های زیادی دارد که عزاداران می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند و به سینه‌زنی یا زنجیرزنی بپردازند.

آداب و رسوم مردم ایلام

یکی از رایج‌ ترین رسوم مردم ایلام در مراسم عزای امام حسین، چمر و چایینه است. در این مراسم افراد زیادی شرکت می‌کنند؛ اما زنان نقش مؤثرتری دارند. برای انجام این مراسم‌ها، زنان به‌ صورت حلقه‌ای دور هم جمع می‌شوند و نواهای غمناک مخصوصی را می‌خوانند.

هنگام اوج گرفتن عزاداری، زنان از جای خود بر می‌خیزند و به صورت دایره‌وار به‌ دور هم می‌چرخند، سپس سرها را به یکدیگر نزدیک می‌کنند و با دست بر سر و صورت خود می‌زنند. علاوه‌بر چمر و چایینه، در ایلام رسم‌های عزاداری دیگری هم مانند گل‌مالی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و پخش نذری هم وجود دارد.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

آداب و رسوم مردم گیلان

در این مطلب که به معرفی آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران پرداختیم، جا دارد شما را با آداب و رسوم مردم گیلان نیز آشنا کنیم. عزاداری در گیلان هم مانند دیگر شهرهای ایران، قدمت بسیار کهنی دارد. مردم گیلان از سال‌های بسیار دور تا کنون با آئین‌های مختلفی به استقبال محرم می‌روند و این سنت‌ها را با شور فراوانی اجرا می‌کنند.

در این ماه مردمان گیلان لباس‌های سیاه به تن می‌کنند و با مراسم‌های مختلف علم گردانی و نوحه خوانی، برای امام حسین و یارانش سوگواری می‌کنند. تمام مساجد، امامزاده‌ها و اماکن مقدس با استفاده از پرچم‌های سیاه و سبز تزئین می‌شوند و عزاداران می‌توانند در آن‌ها عزاداری کنند. همچنین بهتر است بدانید مرثیه خوانی در گیلان طبق برنامه‌ای مشخص به زبان گیلکی و فارسی اجرا می‌شود.

آداب و رسوم مردم آبادان

آئین های محرم در مناطق مختلف ایران به گونه‌ای خاص اجرا می‌شوند و هر کدام از آن‌ها مربوط به سال‌های بسیار دور هستند. عزاداری محرم در شهر آبادان هر ساله با دسته‌های عزاداری، نوحه‌ خوانی و زنجیرزنی اجرا می‌شود و تمام مردم با پوشیدن لباس‌های سیاه در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند.

در اکثر خیابان‌ها و کوچه‌های شهر سقاخانه‌ها و ایستگاه‌هایی راه‌اندازی می‌شود تا از عزاداران با چای، شیر و شربت پذیرایی کنند. بیشتر عزاداران در مساجد و خانه‌های خود نذری‌هایی همچون آش‌ رشته، خورشت سبزی، خورشت قیمه، شله زرد و دیگر غذاهای محلی را درست می‌کنند و آن‌ها را بین مردم پخش می‌کنند.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

آداب و رسوم مردم یزد

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران همچون یزد، موجب می‌شود تا تماشای سنت تمام مناطق ایران در ماه‌های خاص سال برای ما جالب باشد. آداب رسوم برگزاری عزاداری امام حسین (ع) در یزد هم مانند سایر شهرها، شکوه خود را دارد.

مردم یزد قبل‌ از شروع ماه محرم خود را برای عزاداری آماده می‌کنند و کوچه‌ها و خیابان‌ها را با استفاده از پارچه سیاه می‌پوشانند. دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی متعددی در این شهر وجود دارد اما از جمله معروف‌‌ترین هیئت‌ها می‌توان هیئت گنبد سبز، هیئت فهادان، هیئت خلف باغ، هیئت علقمه، هیئت بعثت، هیئت باغ گندم، هیئت خرم‌شاه، هیات پنبه کاران و مسجد جامع را نام برد.

مهم‌ ترین نذری که در ایام محرم و صفر در شهر یزد توزیع می‌شود، آش امام حسین است. این آش خوشمزه شباهت زیادی به آش گندم دارد و به عنوان یکی از غذاهای محلی استان یزد شناخته شده است.

آداب و رسوم مردم اصفهان

در استان اصفهان با راه‌اندازی دسته‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی عزاداری آغاز می‌شود. مراسم عزاداری محرم در شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان سنت‌های جالبی دارد که از قرن‌ها پیش به جای مانده‌اند. در این شهر عزاداران بر سر و صورت خود گل می‌مالند و سینه می‌زنند.

یکی از مراسم‌های مهمی که مردم اصفهان در محرم انجام می‌دهند، مراسم نظافت مسجد و غبارروبی است. هر ساله مردم قبل‌ از شروع محرم، به نظافت مساجد می‌پردازند و آن را برای انجام مراسم عزاداری آماده می‌کنند. از جمله رایج‌ ترین غذاهای نذری در اصفهان نیز می‌توان کاچی، آش‌ رشته، خورشت قیمه، شله‌ زرد و حلیم گندم را نام برد.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

آداب و رسوم مردم مشهد

بهتر است بدانید مهم‌ ترین آداب و رسوم مردم مشهد در محرم شامل زنجیرزنی، سینه‌زنی، شله پزان و خیمه سوزان می‌شود. آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران نظیر مشهد را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا ویژگی‌های باشکوه و خارق العاده‌ای دارند.

در استان مشهد مراسم عزاداری محرم بسیار دیدنی‌تر از سایر شهرهای ایران برگزار می‌شود و جلوه عزاداری در حرم امام رضا بسیار خیره کننده است. در محرم عزاداران می‌توانند با شرکت در مراسم‌های جالبی که در مساجد و اماکن مذهبی این شهر برگزار می‌شود، به عزاداری بپردازند.

آداب رسوم مردم کرمانشاه

دادن آش نذری، ذبح گوسفند یا گاو، برگزاری مراسم‌ها سینه‌زنی و روضه‌ خوانی، پخش شربت و چای بین عزاداران، زنجیرزنی، خیمه سوزان و شمع سوزان همگی نشان‌ دهنده ارادت خالصانه مردم این شهر به امام حسین و یارانش هستند.

تمام آئین های محرم در مناطق مختلف ایران از گذشته تا به امروز به خوبی اجرا شده‌اند. در استان کرمانشاه نیز هر ساله مراسم‌های عزاداری با شور زیادی برگزار می‌شوند. برخی از افراد بر سر، صورت و لباس‌های خود گل می‌مالند و با پای برهنه به دنبال دسته عزاداری می‌روند. در روز آخر محرم نیز تمام دسته‌های عزاداری به طرف مزار شهدا حرکت می‌کنند و مردم نیز به دنبال آن‌ها به زنجیرزنی یا سینه‌زنی می‌پردازند.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

آداب و رسوم مردم مازندران

در استان مازندران، آداب و رسوم ویژه‌ای مانند گل مالی دیوار اماکن مذهبی یا مساجد، چند روز پیش‌ از شروع محرم توسط زنان روستایی رایج است. جدا از این کار، روضه‌ خوانی، دسته گردانی و تعزیه‌ خوانی نیز به‌ عنوان مراسم‌های عزاداری مهم در مازندران به شمار می‌روند.

آداب و رسوم مردم شاهرود

در شاهرود هر ساله مراسمی با عنوان هفت منبر اجرا می‌شود و عزاداران زیادی در آن شرکت می‌کنند. دختران و زنان شاهرودی برای انجام این مراسم در شب تاسوعا به پای منبرهایی که در طول سال بر روی‌شان روضه خوانده‌ شده می‌روند و پس‌ از زیارت هفت منبر و ادای نذر، شمع روشن می‌کنند.

از جمله آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران به خصوص شاهرود، خوردن نان و ماست در این شب است. از این رو اکثر عزاداران در مقابل منبرخانه‌ها یا مساجد ماست و نان نذری پخش می‌کنند.

آداب و رسوم مردم شهرکرد

در شهرکرد مردم هنگام محرم در ورودی شهر یا در جوار حسینیه‌ها، یک منطقه بزرگ را با استفاده از نخل‌ها و خیمه‌ها تزیین می‌کنند. در روزهای محرم، عزاداران میان خیمه‌ها به خواندن زیارت و عزاداری مشغول می‌شوند. در ظهر روز عاشورا نیز خیمه‌ها توسط افرادی در نقش یزید که نشان‌ دهنده دشمنان اهل‌ بیت هستند، آتش زده می‌شوند‌.

مردم شهرکرد با نیت‌های مختلف، در روزهای محرم خیمه‌های کوچک و بزرگی را برپا می‌کنند. گاهی اوقات در این خیمه‌ها به پخت نذری هم می‌پردازند و هر کسی می‌تواند نذر خود را در آنجا پخش کند.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

آداب و رسوم مردم زنجان

شهر زنجان از سال‌های بسیار دور تا به امروز، در سبک عزاداری امام حسین زبان‌زد بوده و محبوبیت زیادی داشته است. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌‌خواهید با مراسم عزاداری محرم در شهرهای مختلف ایران آشنا شوید، بهتر است این شهر زیبا را از یاد نبرید.

در شهر زنجان مقابل حسینیه اعظم و میدانی که مقابل آن وجود دارد، عزاداران زیادی تجمع می‌یابند و به سینه‌زنی یا زنجیرزنی می‌پردازند. در روز هشتم محرم جمعی از عزاداران به سمت حسینیه می‌آیند و ساعت‌ها روضه‌ خوانی و عزاداری می‌کنند.

این مراسم معمولاً با غروب آفتاب و از زمانی‌ که عزاداران به‌ طرف امامزاده سید ابراهیم علیه‌ السلام حرکت کنند، به اتمام می‌رسد. مسافرانی هم که در ایام محرم به شهر زنجان سفر کنند، می‌توانند در نزدیکی حسینیه اعظم محل‌های اقامتی زیادی را برای استراحت انتخاب کنند.

آداب و رسوم مردم لاهیجان

یکی دیگر از پرشورترین مراسم‌های عزاداری را می‌توانید در شهر لاهیجان مشاهده کنید. این مراسم کرب‌زنی نام دارد و مردان با پوشیدن تن‌پوش‌های مشکی و تکه چوب‌های پوشیده شده با چرم که در کف دستان‌شان قرار دارد، بر وزن مرثیه‌ای که خوانده می‌شود، یک‌سری اصوات را تولید می‌کنند.

این مراسم شور و هیجان بسیار بالایی دارد و به‌ عنوان یکی از نایاب‌ترین مراسم‌های عزاداری در ایران شناخته شده است. به غیر از مراسم کرب‌زنی، در لاهیجان مراسم‌های مختلف دیگری هم مثل سینه‌زنی یا زنجیرزنی انجام می‌شود.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم
آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران

آداب و رسوم مردم بیرجند

طبق داستان‌ها و شواهد موجود می‌توان گفت حدود سه روز بعد از واقعه عاشورا، طایفه بنی‌ اسد جهت به خاک سپردن اجساد شهدای کربلا به دشت کربلا رفته‌اند و آن‌ها را به خاک سپرده‌اند. از این‌ رو برای احترام به این افراد، هر ساله در بیرجند مراسمی به نام بیل ‌زنی اجرا می‌شود.

مردم بیرجند نیز از آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران بهره می‌گیرند و مراسم‌های عزاداری دیگری هم دارند، اما مراسم بیل‌ زنی در این شهر بسیار معروف است. عزاداران برای انجام مراسم بیل ‌زنی در بین جمعیت موجود به دسته‌های چند نفره تقسیم می‌شوند، سپس بیل‌هایی که به دست دارند را در بالای سر به‌ هم می‌زنند و به سوگ می‌نشینند.

پشت سر افراد بیل به دست، جمعیت زیادی از افراد، نخل و علم بر دوش گرفته‌اند که نشانه پیکر امام حسین (ع) است. برخی دیگر نیز گهواره‌ای را به یاد حضرت علی ‌اصغر (ع) حمل می‌کنند.

آداب و رسوم مردم قزوین

آئین های محرم در مناطق مختلف ایران مانند قزوین را نباید نادیده بگیرید، زیرا هر کدام از آن‌ها نشان دهنده یک واقعه تاریخی مهم هستند. مردم قزوینی در ایام محرم طبق‌هایی استوانه‌ای با طول 1 تا 2 متر را بر سر می‌گذارند و میان مردم عزادار در خیابان حرکت می‌کنند. این طبق‌ها با استفاده از آیینه کاری‌های فوق‌العاده زیبایی تزئین‌ شده و درخشش بسیار زیادی دارند.

در شب تاسوعا مردم از تمام مساجد، هیئت‌ها و تکیه‌ها به همراه طبق‌های خود، با جمعیت عزادار به‌ طرف امامزاده سید محمد (ع) به راه می‌افتند. اجرای این مراسم بسیار جالب است و بی‌شک در هر شهری نمی‌توان مانند آن را مشاهده کرد.

آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران ؛ معرفی رسم‌های عزاداری محرم

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

اگر قصد سفر به کربلا را دارید بهتر است از قبل برای این سفر برنامه‌ریزی کنید. آژانس‌های مسافرتی بسیاری در سر تا سر کشور وجود دارند که تورهای مختلفی به شما ارائه می‌کنند. سفر با تور برای شما هزینه بیشتری دارد پس برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها بهتر است خودتان برای سفر اقدام کنید. برای داشتن سفری به صرفه می‌توانید با اتوبوس سفر کنید. چنانچه قصد رفتن به این سفر زیارتی را در ایام اربعین دارید بایستی به صورت روز فروش بلیط خود را خرید کنید. علاوه بر آن شما می توانید برای سفر خود به اربعین سواری دربستی بگیرید و به زیارت بروید.

سخن پایانی

مسلماً تا این بخش از مقاله به خوبی با برخی از مهم ترین آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران آشنا شده‌اید و می‌دانید که هر شهری چگونه در این ایام مهم، سوگواری می‌کنند. از این رو در صورتی که قصد دارید برای شرکت در مراسم‌ها و آئین‌های مختلف محرم به شهرهای دیگر سفر کنید، بهتر است قبل از هر چیزی ابتدا با رسوم شهر مورد نظرتان آشنا شوید و سپس مقصد مناسبی را برای خود انتخاب کنید.

نظر شما درباره آداب و رسوم محرم در شهرهای مختلف ایران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر