;
coinex

شباهت دی‌ان‌ای افراد شبیه‌ به‌هم بیشتر از آن‌چیزی بود که تصور می‌کردیم!

یکی از بارزترین ویژگی‌های انسان چهره‌ی اوست که هویتی منحصر به فرد به هر یک از ما می‌بخشد، امّا دی‌ان‌ای چه‌قدر در بروز این شباهت و تفاوت‌ها موثر است؟

گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی و امکان تبادل تصاویر افراد در سرتاسر جهان، اشخاص دوقلو را بیش از پیش در معرض دید عموم قرار داده است. این بار پژوهشگران، به بررسی مجموعه‌ای از انسان‌های «شبیه‌به‌هم» که با الگوریتم‌های تشخیص چهره برای اهداف چندگان‌شناسی (مولتیومیک) دست‌چین شده‌ بودند می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی متا با قابلیت ترجمه بیش از 200 زبان زنده دنیا به زودی ارائه می‌شود

اگر کسی شبیه‌تان بود احتمالاً دی‌ان‌ای شما هم شبیه اوست!

گروه پژوهشی به سرپرستی استلر برای این مطالعه ۳۲ جفت چهره شبیه به هم را برگزیده و برای صحت‌سنجی معیار عینی شباهت چهره‌های گوناگون از چند الگوریتم تشخیص‌چهره استفاده کرده است. شرکت کنندگان نیز پرسش‌نامه‌هایی را در باره‌ی سبک زندگی خود پر کرده و نمونه‌های بزاق خود را برای تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای در اختیار پژوهشگران قرار دادند.

بر اساس گفته‌ی آن‌ها، این افراد ژن‌کَرد‌های یکسانی دارند ولی در متیل‌دارشدگی دی‌ان‌ای و ریزاندامگان‌ها متفاوت هستند؛ خوب تمام این‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد؟ چنین نتایجی نه تنها درباره‌ی نقش عوامل ژنتیکی در تعیین چهره‌ به ما بینش ژرف‌تری می‌بخشد، بلکه حتّی فهم دقیق‌تری در سایر ویژگی‌های پیکر‌شناختی انسان و ویژگی‌های شخصیتی‌اش فراهم می‌آورد. دکتر استلر افزود:

این مجموعه منحصربه‌فرد از نمونه‌ها به ما این امکان را داد تا بررسی کنیم که چگونه ژنگان‌شناسی ، وراژن‌شناسی و ریزاندامگان‌شناسی می‌توانند به شباهت چهره‌های انسان‌ها کمک کنند.

دی‌ان‌ای چیست؟

دئوکسی‌ریبونوکلئیک اسید به اختصار دی‌اِن‌ای نامیده می‌شود، داده‌های ژنتیکی سلول‌های بدن است که به افراد کمک می‌کند تا آن‌طور که هستند خود را بیان نمایند. اگر بخواهیم شباهتی برای دی‌ان‌ای قائل شویم کدهای کامپیوتری بهترین مثال است که به فرض برای ساخت همین صفحه‌ای که این مطلب را درش می‌خوانید استفاده شده. بنابراین دی‌ان‌ای حاوی دستورالعمل‌هایی برای نحوه‌ی کارکرد و ساختمان بدن است و در تعیین صفاتی مانند رنگ چشم نقش دارد.

دی‌ان‌ای

جهان سرشار از آدم‌های گوناگونی‌ است که نظام طبیعی در آنها خود را تکرار می‌کند. ــ‌ استلر.

نتایج نشان داد که این جفت‌های شبیه به هم ترکیبات ژنتیکی یا ژنوکرد‌های یکسانی دارند. با این حال، آنها در تنظیم بیان ژن و ریزاندامگان‌ها متفاوت بودند. همچنین مشخص شد که ویژگی‌های فیزیکی، مانند وزن، قد و ویژگی‌های رفتاری مانند سیگار کشیدن و تحصیلات، بین افراد شبیه به‌هم با احتمال بیشتری مشترک است. بنابراین، ویژگی‌های ژنتیکی مشترک نه تنها به ظاهر فیزیکی مشابه منجر می‌شود، بلکه ممکن است بر رفتارها و عادات رایج نیز تأثیر بگذارد.

مانل استلر محقق ارشد این مطالعه افزود:

نتایج مطالعه ما در آینده پیامدهایی در پزشکی قانونی در کاربردهایی نظیر بازسازی چهره مجرم از روی دی‌ان‌ای و همچنین تشخیص ژنتیکی خواهد داشت. مثلاً، عکس چهره‌یِ بیمار سرنخ‌هایی در باره‌ی اینکه چه ژنومی دارد به شما می‌دهد.

پژوهشگران علی‌رغم حجم کوچک گروه مطالعاتی، استفاده از تصاویر سیاه و سفید دو بعدی و عدم تنوع در میان شرکت کنندگان امیدوارند که این یافته ها بتواند در مطالعات آینده در زمینه های زیست پزشکی، تکامل و حتی پزشکی قانونی مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ شباهت چهره‌ی افراد چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر