;
coinex

طالبان قصد دارند کیفیت و سرعت اینترنت در افغانستان را به 4G ارتقا دهند

طالبان سال گذشته و با خروج نظامیان آمریکایی، قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. حالا مقامات طالبان خبر از تلاش برای ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت در افغانستان داده‌اند.

با وجود کارنامه درخشانی که طالبان در سانسور و قطع اینترنت دارند، حال و در نتیجه اعتراضات داخلی قصد دارند که تا حدی کیفیت و سرعت اینترنت در افغانستان را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید: کاهش 50 درصدی فروش فعالان اینستاگرامی در نتیجه اختلالات اینترنت

سرعت اینترنت در افغانستان

یک سال پس از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان که بعد از 20 سال جنگ و درگیری بار دیگر قدرت را به دست گرفتند. از زمان استقرار دولت جدید طالبان، آن‌ها تلاش خاصی برای نشان دادن حسن نیت خود به جهانیان به خرج داده‌اند و همواره از استقرار یک دولت اسلامی با تعامل مثبت با جهان سخن گفته‌اند.

طالبان قصد دارند کیفیت و سرعت اینترنت در افغانستان را به 4G ارتقا دهند

حال و با وجود تلاش‌های پیشین برای قطع اتصال اینترنت در افغانستان، به نظر می‌رسد که طالبان می‌خواهند این کشور را بیش از پیش در این زمینه تجهیز کنند. بر همین مبنا اخیرا سخنگوی طالبان خبر از ارتقای شبکه اینترنت کشور به 4G داده است و گفته که طالبان در این زمینه در حال همکاری با یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی هستند. نجیب الله حقانی، سرپرست وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات طالبان در این باره به بلومبرگ گفته:

امروزه، اکثر مردم افغانستان به شبکه 2G متکی هستند، و تنها چند منطقه محدود در پایتخت کشور به 4G دسترسی دارند.

برای یک گروه بنیادگرای اسلامی که سال‌ها علیه دسترسی آزاد مردم افغانستان به دنیای آنلاین جنگیده، این اقدامی بسیار دور از انتظار است. خصوصا که ما هنوز به یاد داریم که در سال 2001، مولوی وکیل احمد متوکل، وزیر خارجه وقت طالبان در گفتگویی مدعی شده که طالبان استفاده از اینترنت را برای کنترل آنچه «اشتباه، ناپسند، غیراخلاقی و خلاف شرع مقدس اسلام» می‌پندارد، ممنوع کرده است.

در سال 2021 نیز اداره تنظیم مقررات رادیویی افغانستان گزارش داد که طالبان در جریان درگیری‌های خود با نیروهای دولتی در راه تصرف افغانستان، 28 دکل مخابراتی را در سراسر کشور تخریب کردند. طالبان حتی در جریان اشغال پایتخت اتصال اینترنت را به کلی قطع کردند تا مانع از از تجمعات اعتراضی احتمالی مردم شوند.

وقتی طالبان سال گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفت، از همان ابتدا نگرانی‌هایی درباره قطع کامل اتصال اینترنت در این کشور وجود داشت، اما حال گویا با یک تغییر موضع آشکار، طالبان برخلاف همسایه غربی خود شدیدا از فناوری استقبال می‌کنند. برای مثال برخی مقامات طالبان به توییتر پیوسته‌اند و فعالیت خوبی دارند. از سوی دیگر گفته می‌شود که مقامات برای انتشار دستورات رسمی از واتساپ استفاده می‌کنند.

با همه این‌ها آنچه شایسته ذکر است اینکه همه این موارد را می‌توان تلاش سخت طالبان برای بهبود وجهه جهانی خود و به رسمیت شناخته‌شدن به عنوان یک دولت تلقی کرد و در صورتی که شبکه 4G در افغانستان سراسری شود اما فاقد دسترسی آزاد و بدون نظارت دولتی باشد، عملا هیچ تغییر خاصی رخ نداده است!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد ارتقای سرعت اینترنت در افغانستان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر