;
coinex

تصویب آیین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی ؛ 20 درصد بازار باید ایرانی باشد!

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه 1401، با هدف حمایت از تولید موبایل ایرانی ، تعرفه 12 درصدی برای واردات گوشی بالای 600 دلار در نظر گرفتند.

پس از کارشکنی‌هایی که در زمینه واردات گوشی در 6 ماه اول سال صورت گرفت، هیات وزیران تصمیم به تصویب آئین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی و صنعت میکروالکترونیک گرفت. در این آئین نامه برای واردات گوشی‌های بالای 600 دلار، 12 درصد تعرفه تعیین شد که درآمد حاصل از این افزایش تعرفه به صندوق حمایت از تولید گوشی‌های داخلی اختصاص می یابد.

بیشتر بخوانید:‌ خرید موبایل با کد ملی ؛ شرط جدید برای کنترل بازار موبایل!

تصویب آیین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی

با توجه به اینکه تولید گوشی برای بخش خصوصی هزینه و ریسک بالایی دارد، دولت سعی کرده با پوشش این ریسک از طریق صندوق حمایت از تولید موبایل ایرانی ، ریسک پذیری آن را پایین بیاورد.

دلایلی دیگری نیز برای تصویب آئین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی وجود داشت. هدف دولت در وهله اول از تصویب این آئین نامه این بود که 20 درصد از بازار موبایل را داخلی کند و همچنین در نظر دارد با تصویب این آئین نامه، کشور را در تولید موبایل ایرانی به خودکفائی برساند.

تصویب آیین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی ؛ 20 درصد بازار باید ایرانی باشد!

گفتنی است که اعتبارت آئین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی و صنعت ریز الکترونیک از منبع تسهیلات و یارانه سود تامین خواهد شد و کارگروهی متشکل از وزرای ارتباطات، وزارت صمت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نحوه اجرایی شدن این اعتبارات را مشخص خواهند کرد.

این کارگروه در نظر دارد 70 تا 90 درصد از این اعتبارات را صرف حمایت از تولید موبایل ایرانی و 10 تا 30 درصد باقی مانده را صرف حمایت از صنعت ریزالکترونیک کند.

آئین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی در حالی به تصویب هیات وزیران رسید که واردات گوشی‌های بالای 600 دلار در سال جاری با مشکلاتی همراه بود. محمدرضا عالیان سخنگوی واردکنندگان در این زمینه می‌گوید:

در حالی که دولت به دنبال حمایت از تولید تلفن همراه در کشور است، عملا با سنگ‌اندازی‌های صورت گرفته برای واردات گوشی بالای 600 دلار طی چند ماه اخیر، جلوی تامین منابع مالی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته را گرفته است. از همین رو شاهد تناقضی عجیب در این زمینه هستیم.

گفته می‌شود که به واردکنندگان موبایل در چند ماه گذشته هیچگونه ارزی برای واردات گوشی‌های تلفن همراه داده نشده و واردکنندگان را سردرگم کرده است.

در دی ماه سال 1400 معاون نوآوری وزیر ارتباطات گفته بود که در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طرحی آزمایشی مبنی بر تولید گوشی ملی اجرایی خواهد شد. در طرح مذکور بنا بود که توانایی تولیدکنندگان داخلی برای مدیریت بازار و ارائه خدمات پس از فروش مورد آزمایش قرار گیرد، اما با گذشت تقریبا 9 ماه از این صحبت‌ها هنوز هیچ خبری مبنی بر اجرایی شدن این طرح متشر نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تصویب آیین نامه حمایت از تولید موبایل ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر