;
coinex

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

یکی از سنت‌های هر ساله ایرانیان جهت برگزاری مراسم عزاداری در کربلا، پیاده‌ روی اربعین است. به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، داریوش باقرجوان اظهار داشت: بلیط اتوبوس بین شهری به مقصد مرزهای خروجی اربعین صرفاً به صورت روز فروش و در محل پایانه‌های مسافری و یا دفاتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌های مسافری عرضه می‌شود. بلیط اتوبوس زائران اربعین صرفاً به نام زائر صادر می شود.  از آن جایی که زائرین برای شرکت در این مراسم باید مسافت نسبتاً طولانی از شهر نجف تا کربلا را به‌ صورت پیاده پشت سر بگذارند، نیاز است در طول سفر یک‌سری لوازم ضروری را همراه خود داشته باشند. دقت داشته باشید تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین با سایر سفرهای زیارتی مقداری متفاوت است.

به‌ همین خاطر ما قصد داریم لیست وسایل لازم برای پیاده رویی اربعین را در اختیار شما قرار دهیم تا تصمیم‌‌گیری و انتخاب برای‌تان راحت‌تر شود‌. بنابراین، اگر این سوال در ذهن شما ایجاد شده که برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم ؟ پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

شور و شکوه عزاداری اربعین در حرم امام حسین (ع) باعث شده تا هر سال، شمار زیادی از مردم به کربلا سفر کنند. اگر شما هم قصد شرکت در این مراسم را دارید، می‌توانید با تهیه بلیط اتوبوس اربعین از طریق وب‌سایت پایانه‌ها، سفری امن و راحت را برای خود فراهم کنید. در این وب‌سایت، هرآنچه باید درباره سفر به کربلا و شرکت در مراسم اربعین بدانید را در اختیار خواهید داشت.

ضروری ترین تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

همراه داشتن وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین اهمیت زیادی دارد، از این رو، افراد قبل از سفر باید حتما این موضوع را به خوبی مورد بررسی قرار دهند و مشخص کنند که باید چه وسایلی را همراه خود ببرند. به طور کلی نبردن وسایل ضروری در طول سفر ممکن است موجب به وجود آمدن برخی مشکلات شود. از طرفی بردن وسایل اضافی نیز موجب ایجاد خستگی خواهد شد. بنابراین توصیه می‌کنیم نسبت به لیست وسایل لازم برای پیاده روی اربعین که در ادامه ذکر شده، بی‌تفاوت نباشید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین
تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

کفش مناسب

یکی از مهم‌‌ترین وسایلی که لازم است برای پیاده‌ روی اربعین آن را همراه خود داشته باشید، کفش مناسب است. معمولا در طول مسیر پیاده‌ روی، اکثر زائران با تاول و زخم پا مواجه می‌شوند و اصلی‌ ترین دلیل این مشکل نیز پوشیدن کفش‌های نامناسب است.

به‌ همین خاطر توصیه می‌شود حتما کفش‌های راحت و طبی را برای پیاده روی انتخاب کنید. کفش‌های کتانی نیز گزینه ایده‌آلی برای پیاده‌ روی هستند، اما دقت داشته باشید که این کفش‌ها با قالب پای‌تان تناسب داشته باشد؛ زیرا برخلاف سایر کفش‌ها، با چندین بار استفاده جا باز نمی‌کنند.

کفش مورد نظرتان باید به‌ گونه‌ای باشد که بین انگشت شست و نوک آن حدود 1 سانتی‌ متر فاصله وجود داشته باشد تا ناخن‌ دچار شکستگی یا فشار نشود. برای جلوگیری از پیچ خوردن پا نیز می‌توانید از کتانی‌هایی که به‌ صورت ساق‌دار هستند، استفاده کنید.  کفشی که برای پیاده‌ روی اربعین انتخاب می‌کنید، بهتر است از الیاف تنفس پذیر برخوردار باشند.

این کفش‌ها از عرق کردن پا و ایجاد خستگی شدید جلوگیری می‌کنند و راه رفتن با آن‌ها هم اصلا آزار دهنده نیست. این مورد از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین را تحت هیچ شرایطی نباید بدون دقت کافی انتخاب کنید چون که قرار است تا پایان سفر همراه‌تان باشد.

تا حد امکان کفش‌های پاشنه‌ بلند را برای پیاده روی اربعین انتخاب نکنید زیرا این کفش‌ها اصلا مناسب پیاده‌ روی نیستند و بعد از کمی راه رفتن، باعث اذیت و آزار خواهند شد. برای خرید کفش مناسب پیاده روی اربعین، اول از هر چیزی کیفیت و راحتی را مد نظر قرار دهید تا در طول سفر احساس ناخوشایندی نداشته باشید و بدون مشکل نیز همراه سایر افراد مسیر را پشت سر بگذارید.

کیسه‌ خواب

به‌ علت طولانی بودن مسیر پیاده‌ روی، مطمئنا در طول سفر مجبور خواهید شد چند شب را در اقامتگاه‌های بین‌ راهی به استراحت بپردازید. از این رو کیسه خواب به عنوان یکی دیگر از وسایل مورد نیاز پیاده روی اربعین به شمار می‌رود.

کیسه خواب برای خوابیدن در محیط باز و فضاهای عمومی بسیار مناسب بوده و افرادی که آن را همراه خود ببرند، می‌توانند در فضایی نرم و گرم بخوابند و دیگر نگران کمبود جا نباشند.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

کوله‌‌ پشتی

همراه داشتن یک کوله‌ پشتی مناسب در کنار سایر وسایل نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین سعی کنید سراغ کوله‌ پشتی‌هایی بروید که دارای زین مناسب، بندهای ارگونومیک پهن و وزن نسبتا سبکی هستند. کوله پشتی‌های مخصوص کوهنوردی از جمله بهترین کوله پشتی‌هایی هستند که می‌توانید به راحتی از آن‌ها برای شرکت در پیاده روی اربعین بهره بگیرید.

این نوع کوله پشتی‌های جادار، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار زیادی را بر روی شانه ایجاد نمی‌کنند و باعث خستگی نیز نمی‌شوند. کوله‌ پشتی‌های مخصوص کوهنوردی، اغلب دارای قوس مناسبی هستند که بر روی لگن فرد قرار می‌گیرند و از عرق کردن پشت و ایجاد فشار بر روی کمر جلوگیری می‌نمایند‌.

پتو و ملحفه

یکی دیگر از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین که بهتر است حتما آن را همراه خود ببرید، ملحفه یا پتوهای مسافرتی سبک هستند. در حین خوابیدن و استراحت می‌توانید از این ملحفه‌ها یا پتوها برای تنظیم دما استفاده کنید. البته ناگفته نماند در صورت همراه داشتن کیسه خواب، دیگر نیازی به پتو نخواهید داشت.

لوازم بهداشتی

لوازم بهداشتی نیز جزو لوازم ضروری به حساب می‌آیند که همراه داشتن آن‌ها در طول مسیر پیاده روی اربعین، اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر سعی کنید مسواک، خمیر دندان، نخ دندان، شامپو کوچک، صابون، ژل ضد عفونی کننده دست، دستمال کاغذی، دستمال مرطوب، دستکش یک‌بار مصرف، حوله کوچک، ماسک یک‌بار مصرف و کرم ضد آفتاب را نیز در لیست وسایل لازم برای پیاده روی اربعین قرار دهید.

تمام لوازم بهداشتی را در جعبه یا کیفی مخصوص نگهداری کنید تا آلوده نشوند و دسترسی راحتی هم به آن‌ها داشته باشید. در طول مسیر پیاده روی اربعین، برخی افراد این لوازم را توزیع می‌کنند، اما به هر حال همراه داشتن آن‌ها ضروری است و خیلی اوقات به کارتان خواهد آمد.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین
تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

زیرانداز

همراه داشتن یک زیرانداز هم می‌تواند برای‌تان بسیار کارآمد باشد. زیرانداز را می‌توانید در زیر کیسه خواب برای جلوگیری از اتلاف گرمای بدن استفاده کنید یا این که در بین راه، زمانی که قصد استراحت داشتید آن را پهن کنید و بنشینید. زیراندازی که با خود می‌برید، بهتر است وزن زیادی نداشته باشد تا در هنگام پیاده روی خسته نشوید.

جعبه کمک‌های اولیه

یکی دیگر از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین که لازم است آن را حتما به همراه خود ببرید، جعبه کمک‌های اولیه یا لوازم پزشکی اورژانسی است. در اکثر مسیرهای پیاده روی اربعین، جمعیت هلال احمر، پایگاه‌های امدادی و درمانگاه‌هایی را برای امدادرسانی به زائرین بر پا کرده است که می‌توانید به راحتی از خدمات آن‌ها بهره بگیرید.

اما اگر داروهای خاصی را مصرف می‌کنید، حتما آن‌ها را همراه خود ببرید. در جعبه کمک‌های اولیه بهتر است قرص ایموستیم (اکی هرب) جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، قرص مولتی ویتامین، قرص فارماتون، قرص دیکلوفناک، پماد ویتامین AD، قرص سرماخوردگی، قرص ژلوفن، قرص آموراکس، قرص رانیتیدین، پد الکلی، پماد کالاندولا، چسب زخم و بتادین وجود داشته باشد.

پوشاک مناسب

برای پیاده روی اربعین چه لوازمی همراه خود ببریم؟ این سوالی است که ذهن اکثر متقاضیان شرکت در پیاده روی اربعین را به خود مشغول کرده و هر کسی پاسخی برای آن دارد. از این رو اگر شما هم به دنبال پاسخ آن هستید، بهتر است بدانید پوشاک مناسب جزو اصلی‌ترین چیزهایی است که باید در حین انتخاب‌شان دقت و توجه زیادی به خرج دهید.

بنابراین سعی کنید با توجه به وضعیت و شرایط آب و هوایی، لباس‌های راحتی را برای خود انتخاب کنید. برای شرکت در مراسم اربعین حتما لباس سیاه همراه خود داشته باشید. هنگام پیاده روی اگر هوا خیلی گرم بود، می‌توانید از لباس‌های سفید و رنگ روشن نیز بهره بگیرید.

برای هوای گرم و سرد چند دست لباس و جوراب همراه خود ببرید تا بعدا به مشکل برنخورید و هر زمانی که خواستید آن‌ها را تعویض کنید. از آن جایی که‌ ممکن است در شب با سرمای سختی رو به رو شوید، حتما شال گردن و کلاه نیز به همراه داشته باشید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

خوراکی و غذا

علاوه‌بر تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین که تا این قسمت از مقاله با آن‌ها آشنا شدید، بهتر است حتما برای چند روز غذا و خوراکی با خود ببرید. با توجه به این‌ که قرار است مسافت چند روزه‌ای را پشت سر بگذارید، توصیه می‌شود سراغ خوراکی‌هایی بروید که ماندگاری بالایی دارند و همچنین مغذی هستند.

کشمش، آجیل، کلوچه، خرما و غذاهای کنسرو شده از جمله گزینه‌های مناسبی هستند که می‌توانید به راحتی از آن‌ها بهره بگیرید.‌ البته در بین راه نیز امکان تهیه کردن خوراکی یا غذا وجود دارد.

موبایل و سیم‌ کارت

همراه داشتن موبایل و سیم‌ کارت نیز در پیاده‌ روی اربعین بسیار مفید است. ممکن است در طول مسیر پیاده‌ روی، خیلی آنتن وجود نداشته باشد، اما برای مطلع شدن از خبرها و برقراری ارتباط با دیگران، بهتر است حتما با خود گوشی ببرید. همچنین توصیه می‌شود هم سیم‌ کارت عراقی و هم سیم‌ کارت ایرانی به‌ همراه داشته باشید.

پاوربانک و شارژر

از جمله دیگر وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین می‌توان پاوربانک و شارژر را نام برد. در واقع با وجود تعداد زائران زیاد، پیدا کردن یک پریز برق برای شارژ کردن تلفن‌ همراه کار نسبتاً دشواری است. به‌ همین خاطر حتما با خود شارژر و پاوربانک ببرید و فکر قرض گرفتن آن‌ها از دیگران را فراموش کنید.

سه‌ راهی برق

بهتر است بدانید در بین راه تعداد پریز برق بسیار کم است و هر جایی‌ که بروید، مطمئنا با دستگاه‌های زیادی که به برق متصل هستند، رو به رو خواهید شد. بنابراین همراه داشتن سه‌ راهی برق می‌تواند در چنین مواقعی به شما بسیار کمک کند.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

پول نقد

همراه داشتن پول نقد به‌ صورت دلار، دینار یا ریال را فراموش نکنید شاید در طول مسیر، قصد خرید چیزی را داشته باشید. البته در اکثر مواقع از زائران با چای، شربت و غذای نذری پذیرایی می‌کنند و خیلی کم پیش می‌آید که هزینه‌ای بابت صرف غذا پرداخت نمایید.

نقشه و تقویم

یک نمونه دیگر از تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین که لازم است حتما آن را به همراه داشته باشید، نقشه یا مسیریاب است. شما می‌توانید با کمک نقشه، مسیرهای مختلفی که به کربلا منتهی می‌شود را راحت‌تر پیدا کنید. همراه داشتن تقویم قمری و میلادی نیز برای این سفر زیارتی بسیار مفید است و توصیه می‌کنیم آن را از یاد نبرید.

توصیه‌های مهم برای شرکت در پیاده روی اربعین

  • در سفرهای گروهی همچون پیاده‌ روی اربعین، بهتر است با خوش‌ رویی، اتحاد، هماهنگی و هم‌ بستگی مسیرتان را ادامه دهید.
  • در صورت نیاز، حتماً با خود صندلی چرخ‌دار ببرید زیرا ممکن است در راه امکان دسترسی به آن وجود نداشته باشد.
  • حداقل 10 روز قبل از پیاده‌ روی اربعین، نسبت‌ به تزریق واکسن‌های جلوگیری از آنفلوانزا و مننژیت اقدام نمایید و هنگام سفر نیز کارت آن را همراه خود ببرید.
  • در صورت مصدوم شدن خود یا همراهان‌تان، اول از هر چیزی خونسردی خود را حفظ کنید و سپس به مراکز درمانی و امدادی که در بین راه وجود دارد مراجعه نمایید.
  • لوازم مورد نیاز برای پیاده روی اربعین را از قلم نیاندازید و هر آن چه که فکر می‌کنید در بین راه به دردتان می‌خورد را در لیست وسایل ضروری قرار دهید.
  • از خرید سوغاتی‌هایی که احتمال خراب شدن یا فاسد شدن‌شان وجود دارد خودداری نمایید.
  • از آن جایی‌ که احتمال معطل شدن در سفر بسیار زیاد است، توصیه می‌شود صبر داشته باشید و رفتار پرخاشگرانه‌ای از خود نشان ندهید.
  • هنگام عبور از خیابان مواظب اطراف خود باشید و خیلی عجله نکنید.
  • قبل از مصرف غذاهای بسته‌ بندی‌ شده یا کنسرو شده، حتما تاریخ انقضای آن را به خوبی بررسی کنید.
  • برای مواجه نشدن با برخی مشکلات احتمالی بهتر است از پیاده روی به صورت انفرادی خودداری کنید و با جماعتی که در آن جا حضور دارد، پیش بروید.
  • تا جایی که امکان دارد از غذاها و نوشیدنی‌هایی که افراد ناشناس به شما می‌دهند، استفاده نکنید.
  • قبل از نوشیدن آب، از پلمب بودن درب بطری اطمینان حاصل نمایید.
  • در حین پیمودن مسیر پیاده روی اربعین هر جا که خسته شدید، بنشینید و استراحت کنید.
  • به هیچ عنوان از وسایل شخصی دیگران مانند لیوان، به صورت مشترک استفاده نکنید.

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین را نام ببریم تا هر شخصی با توجه به سلایق و نیاز خود، از میان آن‌ها وسایل مورد نظر خود را انتخاب کند و هنگام سفر با خود ببرد. البته بیشتر این موارد ضروری و واجب هستند و کسانی که آن‌ها را به همراه داشته باشند، ضرر نمی‌کنند و سفر زیارتی بی‌نقصی نیز خواهند داشت.

نظر شما درباره لیست تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر