;
coinex

تاج‌نگار جیمز وب سیاره‌ای فراخورشیدی را آشکار کرد!

تلسکوپ جیمز وب موفق شد سیاره‌یِ فراخورشیدی “HIP 65426 b” که یک غول گازی است و در مقیاس نجومی جوان را با ابزار تاج‌نگار خود آشکار کند.

این اولین تصویر از سیاره‌ای فراخورشیدی است که در طول امواج فروسرخ گرفته شده است؛ این خبر خوبی برای اختر‌شناسان است چرا که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا طیف کامل آن‌چه را، که یک سیاره از آن ساخته شده، مطالعه کنند. سیاره‌یِ HIP 65426 b، تا اندازه‌ای شبیه به مشتری است، امّا کمی داغ‌تر و جوان‌تر که جایی حوالی صورت فلکی قنطورس در فاصله 107 پارسِکی (با یک حساب سرانگشتی حدود 3306/6 تریلیون کیلومتر) از زمین قرار دارد.

بیشتر بخوانید: آهنگ‌آرایی داده‌ها و تصاویر تلسکوپ جیمز وب به قطعات صوتی!

جیمز وب با استفاده از تاج‌نگار خود سیاره‌ای در دور دست‌ها را آشکار کرد

این یافته مهر تاییدی است بر این‌که جیمز وب تا چه اندازه می‌تواند برای مطالعه‌ی سیارات فراخورشیدی مفید واقع شود. پیش‌تر جیمز وب با استفاده از آینهٔ غول پیکر 6/5 متری خود، از نقطه‌ای حدود 1/5 میلیون کیلومتری زمین جهان را مشاهده کرد.

این تصاویر تازه که با استفاده از تاج‌نگار از سیاره‌ی HIP 65426 b واضح‌تر شده نشان‌گر این است که  جیمز وب تا چه اندازه می‌تواند حتی از سیارات کوچکتری نظیر زحل یا نپتون، که به دور ستارگان دیگر می چرخند نیز تصویربرداری کند. این امر به خودی خود درک ما را از سیاره‌های فراخورشیدی و دور دست به شدت بهبود می‌بخشد.

تاج‌نگار

بت بیلر، اخترشناس دانشگاه ادینبورگ – بریتانیا و یکی از اعضای تیم اکتشاف می‌گوید:

جیمز وب طول موج‌هایی را به ما می‌دهد که قبلاً سیاراتی را در آن مشاهده نکرده بودیم

به زعم پژوهشگران، در ابتدا تنها چیزی که می‌توانستیم ببینیم نور ستاره مادر بود، اما با پردازش دقیق‌تر تصاویر توانستیم آن نور را حذف و سیاره را نمایان سازیم؛ سیاره‌ای که با طول عمر حدود 15 تا 20 میلیون سال خود، در مقیاس نجومی، بسیار جوان است. و پژوهشگران برای همین هم لقب «بچه مشتری» داده‌اند؛ هر چند که نباید به اشتباه بیندازمان چرا که تقریباً 6 تا 12 برابر مشتری است و در سیاره‌ای غول پیکر است که می‌تواند زمین و مشتری را باهم ببلعد!

تاج‌نگار

تصاویر جیمز وب پژوهشگران را به آینده‌ی مطالعات امیدوار کرده است چرا که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند چنین سیاراتی چگونه در تلی از غبار و گاز اطراف ستاره‌های تازه متولدشده، سر و شکل می‌گیرند. سیارات فراخورشیدی اجرام سماوی‌ای هستند که به دور ستاره‌های دیگری غیر از خورشید می‌چرخند و به ما در درک بهتر هستی یاری می‌بخشند.

بیشتر بخوانید:

شما دربارهٔ قابلیت‌های جیمز وب چه فکر می کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: Nature

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر