;
coinex

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس ؛ محتوای ضداسلامی و همجنس‌گرایانه را حذف کنید!

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس به دلیل نقض ارزش‌های اسلامی است. این تهدید مطابق بیانیه عربستان سعودی و 5 کشور عربی حاشیه خلیج فارس انجام شده است.

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس به دلیل نقض ارزش‌های اسلامی اتفاق افتاده است. این تهدید مطابق بیانیه عربستان سعودی و 5 کشور عربی حاشیه خلیج فارس انجام شده است.

رسانه‌های سعودی گزارش دادند که عربستان سعودی و پنج کشور دیگر عربی حوزه خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای مشترک از نتفلیکس خواسته‌اند محتوایی را که به گفته آن‌ها «نقض ارزش ها و اصول اسلامی و اجتماعی است» حذف کند. در این بیانیه آمده است که محتواهای نتفلیکس، قوانین دولتی را نقض می‌کند، اگرچه اشاره خاصی به موضوعات یا نمایش‌هایی که این قوانین را نقض می‌کنند، نکرده است.

بیشتر بخوانید: درخواست عربستان سعودی برای حذف محتوای مستهجن از یوتیوب!

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس

با این حال، به طور گسترده‌ای اعتقاد بر این است که مقامات این کشورها، نمایش‌های نتفلیکس با شخصیت‌های همجنس‌گرا، بوسیدن همجنس‌گرایان و کودکانی که در پس زمینه جنسی به تصویر کشیده می‌شوند را در این بیانیه در نظر دارند. بیانیه کمیسیون عمومی رسانه‌های سمعی و بصری عربستان و کمیته مقامات رسانه‌های الکترونیکی شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه اعلام داشته که:

این اقدام با توجه به مشاهدات اخیر مبنی بر اینکه این پلتفرم مطالب و محتوای بصری را پخش می‌کند که نقض اصول محتوایی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس محسوب می‌شود، اتخاذ شده است.

این محتوا «نقض ارزش‌ها و اصول اسلامی و اجتماعی است. به این ترتیب، با این پلتفرم تماس گرفته شده تا این محتوا، از جمله محتوایی که برای کودکان ساخته شده است، حذف شود و از پایبندی به قوانین اطمینان حاصل شود». شورای همکاری خلیج فارس متشکل از کشورهای عمدتا محافظه‌کار و با اکثریت مسلمان عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر، بحرین و عمان است. همجنس‌گرایی در این کشورها جرم‌انگاری شده و می‌تواند با جریمه نقدی، زندان و یا حتی اعدام مجازات شود.

مقامات این کشورها همچنین تهدید کردند که اگر نتفلیکس به خواسته آن‌ها پایبند نباشد، اقدام قانونی خواهد کرد. اسرا آسری، مدیر عامل کمیسیون عمومی رسانه‌های سمعی و  بصری عربستان سعودی به خبرگزاری عربستان سعودی اعلام کرد: «همه اقدامات قانونی برای محافظت از حاکمیت، شهروندان و ساکنان پادشاهی در برابر هرگونه حمله فکری با هدف تأثیرگذاری بر جوامع، ارزش‌ها، امنیت تربیت نسل‌های آن‌ها و محافظت از آنها در برابر محتوای مضر اتخاذ خواهد شد».

نتفلیکس هنوز به صورت علنی به این بیانیه پاسخ نداده است و وقتی خبرگزاری CNBC با آن تماس گرفت هیچ نظری در این‌باره ابراز نکرده‌اند.

شروع ماجرای تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس

شبکه خبری دولتی عربستان سعودی، شبکه الاخباریه، روز سه شنبه گزارشی تلویزیونی درباره این موضوع منتشر کرد که شامل کلیپ‌هایی از برنامه انیمیشن نتفلیکس «دنیای ژوراسیک: کمپ کرتاسه» است. گزارش شبکه دولتی صحنه‌ای مبهم از ابراز عشق و بوسیدن دو شخصیت زن به یکدیگر را نشان می‌دهد.

الاخباریه گزارش خود را در حساب رسمی توییتر خود که 1.4 میلیون دنبال‌کننده دارد، با عنوان «نتفلیکس همجنس‌گرایی کودکان را تحت پوشش برنامه‌های سینمایی ترویج می‌کند» منتشر کرد.

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس

در توییت دیگری از این شبکه دولتی آمده است: «نتفلیکس تربیت سالم کودکان را تهدید می‌کند» و «پیام‌های غیراخلاقی» منتشر می‌کند. این شبکه تلویزیونی ویدئویی در توییت خود قرار داد که دارای هشتگ‌های «#CancelNetflix» و «#BoycottNetflix» بود. نتفلیکس اما هنوز به این اتهامات پاسخی نداده است.

بسیاری از کاربران نتفلیکس اما در ایالات متحده و اروپا از نمایش شخصیت‌ها و محتوای LGBTQ+ در پلتفرم استریم خوشحال هستند و می‌گویند که این یک نمونه مثبت برای فراگیری و نمایندگی این دیدگاه است. نتفلیکس همچنان دارای بیشترین تعداد کاربر در میان سرویس‌های پخش اشتراک پولی، با حدود 220 میلیون مشترک در سراسر جهان تا ژوئن (خرداد ماه)، است.

نظرسنجی YouGov در سپتامبر 2021 نشان داد که نتفلیکس محبوب‌ترین سرویس پخش استریم در عربستان سعودی است و 37 درصد از ساکنان این کشور گفته‌اند که از آن استفاده می‌کنند.

البته این اولین باری نیست که مقامات کشورهای عربی نفت‌خیز خلیج فارس با رسانه‌های غربی بر سر موضوع محتوای همجنس‌گرایانه درگیر می‌شوند. در ماه ژوئن (خرداد ماه)، کشورهای حاشیه خلیج فارس، همراه با چندین کشور دیگر در شرق و جنوب آسیا، اکران سینمایی انیمیشن «Lightyear» محصول دیزنی و پیکسار را به دلیل داشتن رابطه همجنس‌گرایان و یک بوسه کوتاه دو فرد همجنس‌ ممنوع کردند.

تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس

و در ماه ژوئیه (تیر ماه)، آمازون غول تجارت الکترونیک، توسط دولت امارات متحده عربی محدود شد، تا نتایج جستجوی محصولات مرتبط با LGBTQ را در وب سایت اماراتی خود مسدود کند. رسانه‌های دولتی در آن زمان گزارش دادند که اندکی قبل از آن، مقامات عربستان سعودی به چندین فروشگاه کودکان حمله کردند تا اسباب بازی‌ها و لباس‌هایی با تم رنگین کمان را به عنوان بخشی از سرکوب همجنس‌گرایی ضبط کنند.

مخالفت‌ها با مضامین LGBTQ+ در حالی صورت می‌گیرد که برخی از کشورهای منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی و امارات، تلاش می‌کنند تا اقتصاد خود را به دور از هیدروکربن‌ها و با جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید دگرگون کنند. بخشی از استراتژی‌های آن‌ها شامل آزادسازی اصلاحات و کاهش برخی از قوانین اجتماعی سختگیرانه قبلی به منظور جذب استعدادها از سایر نقاط جهان است.

تا سال 2018، سینماها در عربستان سعودی ممنوع بودند ولی حالا به تدریج در سراسر عربستان سینماهایی در حال ساخته شدن است. با این وجود فعالان و سازمان‌های حقوق بشری مدت‌هاست که از قوانین این منطقه در مورد همجنس‌گرایی انتقاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تهدید نتفلیکس توسط 6 کشور حاشیه خلیج فارس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: cnbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر