;
coinex

پیش بینی بحران آب تا 2030 ؛ ایران در آستانه نابودی!

انتشار پیش بینی بحران آب تا 2030 توسط موسسه منابع جهانی، باعث ایجاد نگرانی در میان برخی کشورها به‌ویژه کشورهای خاورمیانه شده است.

براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۱۷ کشور با بحران کم‌آبی شدید مواجه می‌شوند که ۱۲ کشور از این فهرست در منطقه خاورمیانه قرار دارند.

باید این مسئله را خاطر نشان کرد که باتوجه به موقعیت جغرافیایی خاورمیانه، موضوع کمبود آب آنچنان دور از انتظار نیست؛ اما با پیاده‌سازی برنامه‌های مناسب می‌توان به راحتی با چنین مشکلی کنار آمد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا از سوی دولت ایران برای مقابله با این مشکل، اقدامی مناسبی صورت گرفته است؟

بیشتر بخوانید: ساخت باتری از پوست خرچنگ ؛ راه‌حل بحران جهانی باتری!

پیش بینی بحران آب تا 2030

در حال‌حاضر جمعیت جهان حدودا ۸ میلیارد نفر محاسبه شده است و در این میان تقریبا ۲۵ درصد از مردم، با مشکل کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و این وضعیت، روزبه‌روز بدتر می‌شود.

حال با اعلام پیش بینی بحران آب تا 2030، احتمال می‌رود که برخی از دولت‌ها برای جلوگیری از خسارت‌هایی که این بحران به همراه دارد، سیاست‌های جدیدی را در دستور کار خود قرار دهند.

بحران کم‌آبی در ایران

طبق گزارش سازمان ملل در حال‌حاضر جمعیت کشورهایی که با کمبود آب مواجه هستند حدود ۲.۳ میلیارد نفر است و ۷۸۵ میلیون نفر از آن‌ها به حداقل آب موردنیاز دسترسی ندارند. علاوه بر این، ۸۸۴ میلیون شهروند در کشورهای مختلف آب آشامیدنی سالمی در اختیار ندارند و اینگونه که به‌نظر می‌رسد، تا سال ۲۰۳۰ بیش‌از ۷۰۰ میلیون نفر در پی مشکل کم‌آبی شدید آواره می‌شوند.

اکنون که از پیش بینی بحران آب تا 2030 مطلع شدید، شاید از خود بپرسید که وضعیت ایران در بحران آب چگونه خواهد بود؟ متاسفانه ایران در میان ۱۷ کشوری قرار دارد که با کمبود آب شدید مواجه هستند. همچنین، خالی از لطف نیست به این موضوع اشاره کنیم که ۷۳ درصد از افرادی که به نحوی با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستند در قاره آسیا زندگی می‌کنند.

در ادامه به فهرست ۱۷ کشوری که در وضعیت بحرانی کم‌آبی قرار دارند اشاره می‌کنیم. در این فهرست نام کشورهای قطر، اسرائیل، لبنان، ایران، اردن، لیبی، کویت، عربستان سعودی، اریتره، امارات متحده عربی، سن مارینو، بحرین، هند، پاکستان، ترکمنستان، عمان و بوتسوانا به چشم می‌خورد.

موضوع دیگری که به میان می‌آید، این است که بیش‌ترین میزان مصرف آب در کشور ایران مربوط به کدام بخش می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که عمده مصرف آب در کشور به بخش کشاورزی اختصاص یافته است که این امر سبب می‌شود، میزان آب مصرف شده بیش از میزان بازآفرینی طبیعی آن باشد.

در آخر باید به این موضوع اشاره کرد که کاهش منابع آبی مشکلاتی همچون نشست زمین را در پی دارد که می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پیش بینی بحران آب تا 2030 و اقداماتی که از سوی دولت برای مقابله با کم‌آبی لازم است صورت گیرد چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر