;
coinex

نماینده مجلس: مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت ، شورای عالی فضای مجازی است

جوکار، نماینده مجلس، ضمن تاکید بر در دستور کار مجلس نبودن طرح صیانت، اعلام کرد که مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی است.

مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی و اصلاح ترکیب و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات باعث شد که طرح صیانت پس از چندین ماه سکوت درباره آن دوباره بر سر زبان و هیاهو بیفتد. اگرچه هرگونه ارتباط با طرح صیانت از طرف این شورا تکذیب شده است اما کارشناسان بر این عقیده هستند که این کمیسیون و ترکیب آن برای پیشرفت آرام طرح صیانت فعالیت می‌کنند.

محمد کشوری، یکی از کارشناسان فناوری اطلاعات، مدتی قبل ضمن تایید این خبر در صفحه توییتری خود گفت: «قسمتی از طرح صیانت که شامل اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بوده است و برای تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده بود، توسط این شورا تصویب و برای اجرا نیز ابلاغ شده است».

بیشتر بخوانید: رونمایی از اینترنت کودکان همزمان با تصویب بخشی از طرح صیانت انجام شد

تصمیمات جدید مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت

مدتی پس از این اخبار جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به حضور طراحان طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: «وقتی متوجه شدند در مجلس نمی‌توانند این طرح را به سرانجام برسانند، آن را به شورای عالی فضای مجازی ارجاع دادند، اما به شکل سیستماتیک نمی‌توان برای آن تحت عنوان طرح صیانت تعریف قانونی را در نظر گرفت».

حال محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس و رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در مورد آخرین شرایط طرح صیانت اعلام کرده:

این طرح دیگر در دستور کار مجلس نیست؛ بروید از شورای عالی فضای مجازی سوال بپرسید. تصمیم اول و آخر در خصوص طرح صیانت را این شورا خواهد گرفت. این طرح، یک طرح تمام شده است؛ دنبال چه چیزی می‌گردید؟ به‌قول معروف، فلانی مُرد خاکش هم کردند شما دیگر به دنبال چه هستید؟

مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت

از مهمترین انتقادات مردم و کارشناسان به مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره اصلاح ترکیب و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات باید به ترکیب این کمیسیون اشاره کرد. کمیسیونی است که در آخرین اصلاح طرح صیانت با عنوان «نظام تنظیم مقررات فضای مجازی» به آن اشاره و با عنوان «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» از آن یاد شده بود.

این کمیسیون که بخش خصوصی در آن امکان داشتن حق رای را ندارد؛ وظایف و مسئولیت‌های مهمی مانند تصویب الزامات مدیریتی ترافیک داخلی و خارجی فضای مجازی کشور را بر عهده دارد. همچنین در یکی از تبصره‌های آن نیز، موارد اعمال انسداد مربوط به خدمات دهندگان فضای مجازی با بیش از سه میلیون کاربر، پیش از اقدام، اشاره شده است که باید به اطلاع مرکز ملی فضای مجازی کشور برسد.

جوکار در ادامه افزود: «در خصوص این طرح به شکل کامل توضیحاتی توسط مسئولان مربوطه ارائه شده و مردم می‌توانند با مراجعه به اخبار منتشر شده اطلاعات کاملی را کسب کنند». همچنین در خصوص انتقادات مردم به کاهش سرعت اینترنت گفت: «در مورد سرعت اینترنت نیز خودم هم معترض هستم و وزارت ارتباطات باید اقداماتی را در این حوزه به انجام برساند».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درمورد تصمیمات مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح صیانت چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر