;
coinex

ایلان ماسک : افزایش نرخ بهره باعث رکود اقتصاد آمریکا می‌شود

ایلان ماسک در توییت اخیر خود به موضوع تأثیر نرخ بهره بر رکود اقتصاد آمریکا پرداخت. به عقیده ماسک، سیاست‌‌های فعلی فدرال رزرو منجر به رکود اقتصادی خواهد شد.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا هشدار داد که افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو احتمال رکود اقتصاد آمریکا را افزایش خواهد داد. کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل Ark Invest نیز اخیراً هشدار داده بود که شاخص‌های تورمی پیشرو نظیر طلا و مس ریسک رکود اقتصادی را به همراه دارند.

یبشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2022

احتمال رکود اقتصاد آمریکا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس عصر روز جمعه در توییتی نوشت: «افزایش عمده نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا احتمال رکود اقتصادی را افزایش می‌دهد». توییت ماسک با استقبال گسترده از سوی مخاطبان مواجه شد. در زمان نگارش این مقاله، توییت ایلان ماسک 80 هزار بار لایک شده و تقریباً 7 هزار بار ری توییت شده است.

ایلان ماسک : افزایش نرخ بهره باعث رکود اقتصاد آمریکا می‌شود

در بخش نظرات توییت منتشر شده، بسیاری از کاربران موافقت خود با مدیرعامل تسلا را نشان دادند. برخی دیگر نیز اصرار داشتند که او در مورد اقتصاد ایالات متحده اشتباه می‌کند. رائول پال (Raoul Pal)، مدیرعامل Real Vision و سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال، نظر مشابه‌ای با ایلان ماسک دارد.

تأثیر تصمیمات فدرال رزرو بر رکود اقتصادی

سون هنریش (Sven Henrich)، بنیان‌گذار Northmantrader و استراتژیست اصلی بازار، تأکید نمود که خطر اصلی عواقب نامطلوب اقدامات فدرال رزرو است. به عقیده هنریش، بانک مرکزی در وهله اول واکنش کندی نسبت به تورم داشته و اکنون برای توقف آن، پای خود را روی ترمز می‌کوبد. هنریش اظهار کرد که فدرال رزرو بیش از حد به داده‌های گذشته متکی است و این مسئله خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. پیتر شیف (Peter Schiff)، یکی از مخالفین سرسخت بیت کوین در واکنش به توییت ایلان ماسک گفت:

اقدامات بانک مرکزی خطر ابر تورم را به همراه دارد. هزینه‌های بدهی، رکود شدید، کسری گسترده بودجه فدرال و سقوط قیمت دارایی‌ها به بحران مالی بدتری نسبت به سال 2008 منجر خواهد شد.

ایلان ماسک : افزایش نرخ بهره باعث رکود اقتصاد آمریکا می‌شود

بسیاری از سیاست‌مداران نیز به صحبت‌های ایلان ماسک واکنش نشان دادند. نانسی میس (Nancy Mace)، نماینده کنگره در حمایت از توییت ماسک گفت:

در صورتی که جو بایدن و نانسی پلوسی تریلیون دلاری که وجود خارجی ندارد را خرج نکرده بودند، ما درباره این موضوع مجبور به بحث کردن نبودیم.

اظهارات اقتصاددانان درباره سیاست‌‌های اقتصادی آمریکا

جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی اخیر خود در جکسون هاول (Jackson Hole)، بر موضع تهاجمی بانک مرکزی در مقابله با تورم تأکید کرد. به عقیده پاول، اقدامات فدرال رزرو جهت مبارزه با تورم احتمال رکود اقتصاد آمریکا را افزایش می‌دهد.

بسیاری از افراد نظیر سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، نگران افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو هستند. این سناتور آمریکایی اعلام کرد که نسبت به اقدامات بانک مرکزی و فدرال رزرو شدیداً نگران است. به عقیده الیزابت وارن، اقدامات بانک مرکزی منجر به رکود اقتصاد آمریکا خواهد شد. کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل شرکت آرک اینوست (ARK Invest) درباره احتمال رکود اقتصاد آمریکا گفت:

فدرال رزرو بر اساس شاخص‌های تأخیری نظیر اشتغال و تورم تصمیم‌گیری‌های خود را اتخاذ می‌کند. شاخص‌های پیشرو نظیر قیمت طلا و مس خطر ورود به رکود اقتصادی را نشان می‌دهند. قیمت نفت بیش از 35 درصد از اوج خود فاصله گرفته و بخش اعظم رشد امسال را از بین برده است.

سنجش تورم با نرخ طلا

به عقیده کتی وود، قیمت طلا یکی از بهترین معیارها برای سنجش تورم به شمار می‌رود. طلا دو سال پیش در ماه آگوست 2022 به اوج قیمتی 2075 دلاری خود رسید. قیمت طلا از آن زمان تاکنون حدود 15 درصد کاهش یافته است. در بازه زمانی مشابه، قیمت چوب بیش از 60 درصد، قیمت مس 30 درصد، سنگ آهن 60 درصد، DRAM حدود 46 درصد و نفت خام 35 درصد کاهش یافته است.

کتی وود معتقد است که خرده‌فروش‌ها در حال فروش کالاهای خود با تخفیف هستند. این کار جهت خالی شدن قفسه‌ها در بازه تعطیلات انجام می‌شود. احتمال ایجاد رکود در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص هزینه مصرف شخصی (PCE) تا پایان سال وجود دارد. تورم در حال تبدیل شدن به رکود اقتصادی است.

ایلان ماسک در ماه آگوست اعلام کرده بود که تورم به اوج خود رسیده و به سرعت کاهش خواهد یافت. وی پیش‌بینی کرد که به زودی شاهد دوران 18 ماهه رکود اقتصاد آمریکا خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره احتمال رکود اقتصاد آمریکا چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoin

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر