;
coinex

واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد [+شرایط واردات برای این مناطق]

به همان میزانی که واردات خودرو به خاک اصلی ایران چالش برانگیز شده، ماجرای واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد هم بحث‌هایی به دنبال داشته است.

مناطق آزاد بعد از انتشار آیین نامه واردات خودرو با موافقت کمیسیون اقتصادی دولت تقاضا کرده بودند که با در نظر گرفتن شرایط این مناطق و حساسیت‌های وزارت صمت و سازمان محیط زیست، یک آیین نامه اختصاصی برای مناطق آزاد تدوین شود.

بیشتر بخوانید: واردات رنو از هند قطعی شده اما چالش‌هایی دارد!

واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد

در همین باره، رضا فاطمی امین وزیر صمت با اشاره به حساسیت‌های واردات خودرو برای مناطق آزاد گفته که تنها قید اساسی برای واردات خودرو در مناطق آزاد،‌ کاملا برقی یا هیبریدی بودن خودرو است و قید دیگری وجود ندارد. وقتی درباره آیین‌نامه واردات خودرو صحبت می‌شود، این آیین‌نامه کل کشور را در بر می‌گیرد و تا امروز هم مناطق آزادا واردات خودرو نداشته که قانون آن نیاز به تغییر داشته باشد.

به گفته فاطمی امین، دیگر بندهای آیین‌نامه هم در مناطق آزاد اعمال می‌شود. برای مثال شماره‌گذاری و سازوکار عرضه در بورس باید برای این مناطق هم در دستور کار باشد. در نتیجه تنها تفاوت واردات خودرو در مناطق آزاد، برقی یا هیبریدی بودن خودروها است. فاطمی امین در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد؟ تصریح کرد:

«ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است.»

واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد [+شرایط واردات برای این مناطق]

پیش از این مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تقاضای این مناطق از دولت برای ارائه یک آیین‌نامه واردات خودرو مخصوص برای مناطق آزاد خبر داده بود.

علت هم این ذکر شده بود که بسیاری از بندهای آیین نامه واردات خودرو برای سرزمین اصلی صدق می‌کند و با منافع مناطق آزاد در تضاد است. برای مثال در آیین‌نامه بحث حقوق ورودی طرح شده،‌ حال آنکه در مناطق آزاد حقوق ورودی در کار نیست. این مسئله باعث شده که واردات خودرو برای مناطق آزاد با دشواری‌هایی همراه شود. از سوی دیگر، زیرساخت شارژ خودروهای برقی در مناطق آزاد وجود ندارد و احداث این زیرساخت بسیار پیچیده و پرهزینه است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار خودرو را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر