;
coinex

زیباترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی توسط تلسکوپ هابل ثبت و منتشر شد

زیباترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی متعلق به کهکشان NGC 1961 در صورت فلکی زرافه است که در فاصله 180 میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است.

ناسا تصویر جدیدی که تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان مارپیچی ثبت کرده را به اشتراک گذاشته که در آن ساختار خیره‌کننده یک کهکشان دردوردست‌ها به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید: آهنگ‌آرایی داده‌ها و تصاویر تلسکوپ جیمز وب به قطعات صوتی!

ثبت زیباترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی توسط هابل

این تصویر متعلق به کهکشانی با نام NGC 1961 است که یک کهکشان مارپیچی میانی با هسته کهکشانی فعال (AGN) است. همچنین فاصله این کهکشان با زمین که در صورت فلکی زرافه قرار دارد، 180 میلیون سال نوری برآورد شده است.  ناسا در بیانیه خود درباره این تصویر که در ادامه با کیفیت بالا می‌بینید، آورده:

«کهکشان NGC 1961 بازوهای مارپیچی زیبای خود را در این تصویر تازه منتشر شده از تلسکوپ فضایی هابل باز می‌کند. نواحی درخشان و آبی رنگ ستاره‌های جوان، بازوهای مارپیچی و غبارآلود اطراف نواحی مرکزی کهکشان را نقطه‌گذاری کرده‌اند.»

کهکشان‌هایی با هسته کهکشانی فعال دارای مراکز بسیار درخشانی هستند که علت آن وجود یک سیاه‌چاله کلان جرم در هسته کهکشان است که منجر به درخشش بیشتری نسبت به دیگر کهکشان‌ها می‌شود. این سیاه‌چاله کلان‌جرم مواد محیط اطراف خود را جذب می‌کند و مقادیر زیادی تشعشع را به شکل فواره‌های درخشان و باد آزاد می‌کند که باعث سوخت رسانی به هسته فعال کهکشان می‌شود.

ناسا در بیانیه خود تاکید کرده که مشاهدات هابل نشانگر این است که کهکشان NGC 1961 دارای یک نوع نسبتا رایج از AGN است که ذرات باردار کم انرژی منتشر می‌کند.

گفتنی است که در سالیان گذشته و به خصوص بعد از پرتاب جدیدترین تلسکوپ ناسا یعنی جیمز وب به فضا، تصاویر خیره‌کننده بسیاری از پدیده‌های نجومی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره زیباترین تصویر از یک کهکشان مارپیچی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر