;
coinex

چگونه در پشت بام خانه خود روف گاردن بسازیم؟

اجرای روف گاردن در بام ساختمان‌های شهری، مزایای بسیاری دارد و هر سال به محبوبیت این سازه‌ها افزوده می‌شود. تبدیل پشت بام به روف گاردن در سال‌های اخیر، یک طراحی لوکس و آپشن اضافه محسوب می‌شد؛ اما با گسترش شهرسازی و کاهش فشای سبز، به‌زودی به یک ضرورت مهم تبدیل می‌شود.

اجرای بام سبز می‌تواند فضای مناسبی را برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی، فراهم کند؛ اما نباید از مزیت‌های محیط‌ زیستی اجرای روف گاردن غافل شد. با روف گاردن، کیفیت هوای محیط افزایش می‌یابد و در صورت گسترش این سازه‌ها در ساختمان‌های شهری، شاهد بهبود کیفیت هوا در ابعاد گسترده‌تر، جلوگیری از فرسایش ساختمان و کاهش آلودگی‌ هوا خواهیم بود. حتی با روف گاردن می‌توان ارزش مالی ساختمان را نیز افزایش داد. اگر به طراحی روف گاردن و ایجاد فضای سبز در پشت بام علاقه دارید، ما در این مطلب، شما را با صفر تا صد تبدیل پشت بام به روف گاردن آشنا می‌کنیم.

تبدیل پشت بام به روف گاردن

اگر می‌خواهید از محیط یکنواخت و بی‌روح آپارتمان رها شوید و پشت بام را به فضایی کاربردی تبدیل کنید، اجرای روف گاردن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با اجرای روف گاردن در پشت بام توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

برای طراحی روف گاردن کافی‌است از آیتم‌هایی مثل گل‌وگیاه، مبلمان، آلاچیق،‌ آتشدان،‌ استخر و بسیاری آیتم‌های تزئینی دیگر استفاده کنید و محیط بی‌استفاده پشت بام را به یک بهشت کوچک تبدیل کنید. مهم نیست ارتفاع و اندازه ساختمان شما چقدر باشد، روف گاردن در هر محیطی قابل اجراست. پشت بام یک خانه دو طبقه یا دهمین طبقه از یک ساختمان را می‌توانید به باغی کوچک تبدیل کنید که روحیه شما و اعضای خانواده‌تان را حفظ می‌کند. اما در ادامه به صفر تا صد تبدیل پشت بام به روف گاردن می‌پردازیم.

مراحل مهم تبدیل پشت بام به روف گاردن

قدم‌های اولیه برای تبدیل پشت بام به روف گاردن ، بررسی تحمل سنگینی ساختمان، طراحی روف گاردن ، انتخاب گل‌وگیاه مناسب محل زندگی شما از نظر شرایط آب‌وهوایی، انتخاب متریال مناسب با اندازه روف گاردن و … است. از آن‌جایی‌که برگشتن به مرحله عقب در اجرای روف گاردن هزینه‌بر و سخت است، شاید بهتر باشد در همان مرحله اول، یعنی قبل از شروع، فکر همه چیز را بکنید و متریال و طرح روف گاردن خود را بسیار با دقت و باحوصله انتخاب نمایید.

بررسی تحمل وزن

اگر تصور می‎کنید که پشت بام‌ها از نظر تحمل وزن، بسیار قوی هستند و شما هر چیزی را می‌توانید در آن جا قرار دهید، باید بگوییم که این تصور صحیح نیست. هر پشت بام با توجه به سازه و متریال به کار برده شده در آن، دارای تحمل وزن خاصی است. قبل از طراحی فضای سبز در پشت بام، باید با روش‌های تخصصی، از این موضوع مطلع شوید و اطمینان حاصل کنید که مجموع وزن متریال انتخابی شما، به سقف خانه آسیب نخواهد رساند. در این مرحله به تخصص و مهارت کارشناسان اجرای بام سبز نیاز دارید و بهتر است از تیم‌های حرفه‌ای کمک بگیرید. در صورت استفاده از درختان بزرگ با وزن سنگین، پیاده سازی استخر روف گاردن و … به تحمل وزن بالایی نیاز خواهید داشت.

اگر این مرحله را به درستی اجرا نکنید، در حین پیاده سازی، با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهید شد که حتی جان شما را به خطر خواهد انداخت. ولی اگر به فکر طراحی روف گاردن با متریال سبک هستید و اطمینان خاطر دارید که وزن متریال انتخابی به پشت بام شما آسیب نمی‎رساند، انجام این مرحله ضروری نیست.

توجه به حریم خصوصی

توجه به حریم خصوصی، در همه کارها ضروری است. پشت بام یک فضای مرتفع به شمار می‌آید که احتمال دیدِ همسایگان وجود دارد. بهتر است قبل از طراحی فضای سبز در پشت بام ، مسئله حریم شخصی را رعایت کنید. مثلا اگر میزان دید به پشت بام شما زیاد است و شما از این موضوع ناراضی هستید، می‌توانید پشت بام خود را با دیواره‌های بلند بپوشانید. ممکن است ارتفاع ساختمان شما زیاد باشد و حریم شخصی ساختمان‌های کم ارتفاع‌تر به خطر بیفتد، در این حالت هم بهتر است دیوارهای روف گاردن را مرتفع بسازید.

ایزولاسیون

یکی از مراحل مهمی که برای تبدیل پشت بام به روف گاردن باید انجام دهید، مرحله ایزولاسیون یا عایق بندی رطوبتی است. برای انجام این مرحله، معمولا از ایزوگام و قیرگونی کمک گرفته می‎شود.

با ایزوگام یا قیرگونی کردن پشت بام، مقاومت سقف در برابر رطوبت را افزایش می‌دهد. چالشی که با انجام این عمل با آن مواجه خواهید شد، این است که با اعمال این نوع ایزولاسیون، سقف شما در برابر نفوذ ریشه، از خود مقاومت نشان نمی‌دهد؛ بنابراین برای تبدیل پشت بام به روف گاردن، باید ایزولاسیون مخصوصی را انجام دهید.

این نوع ایزولاسیون، باید ضدآب و ضدریشه باشد تا آسیب نبیند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، با افراد متخصص و باتجربه مشورت کنید.

انتخاب گل و گیاه

اجرای بام سبز بدون گل و گیاه ممکن است؟! طبیعتا خیر. می‌توانیم بگوییم که یکی از اصلی‌ترین اجزا و متریالی که برای زیبایی و سرسبزی محیط پشت بام مورد استفاده قرار می‌گیرد، گل و گیاه است. انتخاب گل و گیاه بستگی به آب‌وهوای محل زندگی شما دارد. هر گیاه در محیط خاصی، قابلیت رشد دارد و اگر در محل نامناسبی کاشته شود، آسیب خواهد دید.

در انتخاب گل و گیاه می‌توانید از فروشندگاه این حوزه، راهنمایی لازم را دریافت نمایید. هرچه انتخاب گل و گیاه شما مناسب‌تر باشد، سال‌های طولانی‌تری می‌توانید روف گاردن خود را حفظ کنید.

برخی از گل و گیاه‌‏ها زینتی هستند و فقط برای زیبایی و افزایش اکسیژن محل زندگی شما کاربرد دارند، ولی برخی دیگر کاملا کاربردی هستند. مثلا کاشت سبزیجات خانگی، هم زیبایی پشت بام را افزایش خواهد داد و هم می‌توانید از گیاهان ارگانیک برای پخت غذا و مصرف روزانه استفاده کنید. انتخاب هر یک به نیاز شما بستگی دارد که باید در طراحی فضای سبز در پشت بام در نظر بگیرید.

ایجاد طرح اولیه

قبل از طراحی فضای سبز در پشت بام، بهتر است یک طرح اولیه اجرا کرده و تصورات خود را روی آن پیاده‌سازی کنید. با اجرای این طرح، یک الگو برای انتخاب متریال روف گاردن خواهید داشت. برای اجرای این مرحله، می‌توانید به صورت تخصصی از طراحان ماهر کمک بگیرید و یا حتی خودتان به صورت شماتیک در کاغذ رسم کنید.

انتخاب نقطه کانونی

معمولا در طراحی دکوراسیون، یک نقطه به عنوان نقطه کانونی انتخاب می‎شود. مثلا در خیلی از منازل، تلویزیون به عنوان یک نقطه کانونی در نظر گرفته می‎شود. در روف گاردن نیز انتخاب یک نقطه کانونی، خالی از لطف نیست. هر وسیله‎ای را می‌توانید به عنوان نقطه کانونی انتخاب کنید. شاید برایتان سوال پیش بیاید که انتخاب نقطه کانونی در روف گاردن، چه تاثیر مثبتی دارد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که با این کار می‌توانید به طراحی خود جهت بدهید. مثلا استفاده از آبنما، درخت بزرگ، مجسمه و … به عنوان نقطه کانونی، امکان‌پذیر است.

طراحی و اجرای بام سبز

تا این قسمت از مقاله، مراحل اولیه اجرای بام سبز را توضیح دادیم. روف گاردن انواع مختلفی دارد و نحوه اجرای آن، به بودجه و سلیقه شما وابسته است. اما به‌صورکلی می‌توان گفت که برای اجرای هر نوع روف گاردن، به محاسبات دقیق نیاز دارید تا بتوانید از آسیب به بافت و بدنه اصلی ساختمان جلوگیری کنید. حتی اگر می‌خواهید چند گلدان ساده را روی بام خانه قرار دهید، باید زهکشی و مسیر عبور آب اضافی را در نظر داشته باشید. تیم کارشناسان اسپینگر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. مجموعه اسپینگر با سال‌ها تجربه در زمینه اجرای روف گاردن و دیوار سبز، از مراحل اولیه طراحی تا اجرای نهایی همراه شماست. می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفن‌های زیر، از خدمات مشاوره و اجرایی این تیم بهره‌مند شوید.

  • تلفن تماس: 86091394 – 021
  • تلفن همراه: 0956541 – 0912

.

پایان رپورتاژ آگهی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر