;
coinex

تاثیر مثبت مصرف مرکبات بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

محققان بر اساس مطالعات جدید خود، به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه مرکبات می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

همان‌طور که می‌دانید، رژیم غذایی سالم از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل بر حفظ سلامت کلی بدن است. درواقع رژیمی که سرشار از انواع ویتامین‌ها و همین طور مواد معدنی باشد، می‌تواند در کاهش بسیاری از بیماری‌ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به زوال عقل بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید: کرونا خطر ابتلا به آلزایمر را دوبرابر می‌کند

رژیم غذایی سالم و همچنین مصرف مرکبات، تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل دارد

زوال شناختی که عمدتا در افراد مسن دیده می‌شود، به عنوان نشانه‌های اولیه زوال عقل و بیماری‌های عصبی شناخته شده است. در واقع این پدیده باعث کاهش عملکرد تفکر، حافظه، تمرکز می‌شود و بر افت عملکردهای مغزی تاثیرگذار است.

قطعا این بیماری می‌تواند برای بسیاری از افراد آزادهنده باشد. خبر خوب آن است که می‌توان به محض تشخیص زوال شناختی، با انجام ورزش به صورت منظم و همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب و متعادل، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داد یا شروع زوال شناختی را به تاخیر انداخت.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا در مجله تغذیه انگلیس، منتشر شده، از جمله موادی که در کاهش روند زوال شناختی موثر خواهد بود، مصرف یک نوع میوه خاص و گنجاندن آن در رژیم غذایی شخص است.

خطر ابتلا به زوال عقل

بر اساس مطالعاتی که بر روی بیش از 13 هزار شرکت‌کننده در یک مطالعه ژاپنی صورت گرفته است، می‌توان گفت مصرف میوه‌ها می‌تواند تا 23 درصد، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. به طور کلی افرادی که مصرف مرکبات را در رژیم غذایی روزانه خود دارند، نسبت به افرادی که تنها یک الی دوبار در هفته مرکبات مصرف می‌کنند، طی شش سال آینده، کمتر مبتلا به زوال عقل خواهند شد.

داده های مورد نظر برای این مطالعه از پایگاه داده بیمه مراقبت طولانی مدت ژاپن گرفته شده است. البته به جز مرکبات که عبارتند از: لیمو، پرتقال، نارنج، گریپ فروت، لیمو ترش سبز و نارنگی، سایر میوه‌ها و سبزیجات هم برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل موثر هستند؛ اما مرکبات تاثیر بیش‌تری دارد.

در دنیای امروزه، زوال عقل یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها شناخته شده است که می‌توان گفت با وجود راه‌های درمانی محدود، تقریبا غیر قابل درمان است. بنابراین بودجه زیادی صرف تحقیقات برای راه‌های پیشگیری و همچنین راه‌های درمان این بیماری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما به غیر از مصرف روزانه مرکبات، چه عوامل دیگری بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل موثر است؟ نظرات خود را در این باره با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید و اخبار علمی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر