;
coinex

افزایش کارمزد پیامک‌های بانکی ؛ سالانه 165 هزار تومان!

در شرایطی که نرخ تورم در کشور در حال رکوردشکنی است، به نظر می‌رسد که قرار است شاهد افزایش کارمزد پیامک‌های بانکی هم باشیم.

اخیرا یکی از بانک‌ها به مشتریان خود اطلاع داده که برای سال 1401 به ازای ارسال هر پیامک وضعیت تراکنش، 90 تومان از حساب مشتری کسر خواهد شد و با این حساب به نظر می‌رسد که افزایش قیمت‌ها قرار است شامل پیامک‌های بانکی هم بشود.

با وجود این و طبق قانون بانک مرکزی، کارمزد ارسال پیامک‌های بانکی معادل 30 تومان به ازای هر پیامک یا آبونمان سالانه است. پس بانک‌ها چطور می‌خواهند نسبت به افزایش نرخ پیامک بانکی اقدام کنند؟

بیشتر بخوانید: تحریم اپلیکیشن های بانکی ایران در گوگل پلی ؛ محدودیتی جدید در راه است؟

افزایش کارمزد پیامک‌های بانکی

یکی از بانک‌های خصوصی اخیرا با ارسال پیامک به مشتریان خود اعلام کرده که کارمزد پیامک واریز و برداشت حساب نزد این بانک محاسبه و هر 6 ماه یک بار به ازای هر پیامک 90 تومان کسر خواهد شد.

با یک حساب سرانگشتی باید گفت که اگر هر فرد در طول روز پنج تراکنش واریز یا برداشت انجام دهد، در سال مجموعا حدود 165 هزار تومان بایستی برای خدمات بانکی پرداخت کند.

این در حالی است که آخرین بخشنامه بانک مرکزی مربوط به کارمزد خدمات بانکی مربوط به آبان سال 99 است و این بخشنامه همچنان ملاک اصلی نرخ پیامک بانکی است. بنابر این بخشنامه، مشتری می‌تواند انتخاب کند که در ازای دریافت خدمات پیامکی،‌ مبلغ سالانه 20 هزار تومان یا به ازای هر پیامک 30 تومان به اضافه هزینه تمام شده پیامک را پرداخت کند.

افزایش کارمزد پیامک‌های بانکی ؛ سالانه 165 هزار تومان!

با این اوصاف، افرادی که پرداخت ثابت 20 هزار تومانی را انتخاب کرده بودند، طی سال گذشته بایستی حدود 725 درصد بیش از گذشته کارمزد بانکی پرداخت می‌کردند. لازم به ذکر است که این درصد افزایش تعرفه با فرض انجام پنج تراکنش در روز برای هر فرد محاسبه شده است.

با وجود اطلاعیه بانک مبنی بر افزایش تعرفه پیامک بانکی، این افزایش هنوز جنبه رسمی به خود نگرفته و بانک مرکزی نسبت به آن واکنشی نشان نداده است. با این حال و با توجه به کمبود منابع بانک‌ها و زیان‌ها انباشته سنگین شماری از آن‌ها، بعید نیست که بانک‌ها برای جبران کسری‌های خود دست به جیب مشتریان ببرند!

البته این اقدام جدیدی نیست و دولت هم اخیرا با معیار عجیب تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی، شروع به اخذ مالیات از مردم و جبران کسری بودجه از این مسیر کرده است.

البته نباید فراموش کرد که در سراسر دنیا، منبع اصلی درآمد بانک‌ها فعالیت بانکداری است اما نرخ بهره‌های دستوری اقتصاد ایران، سد بزرگی در جریان این درآمد ایجاد کرده است. طبیعتا اما بهتر است به جای افزایش کارمزدها، فکری به جال معضل نرخ بهره دستوری شود تا بانک‌ها در یک روند طبیعی و رایج دنیا از فعالیت‌های خود کسب درآمد کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش کارمزد پیامک‌های بانکی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر