;
coinex

تعویق مجدد زمان ثبت سفارش واردات خودرو ؛ واردات از چه زمانی آغاز می‌شود؟

ماجرای پردامنه و پیچیده واردات خودرو حالا وارد فاز جدیدی شده و با وجود تصویب آیین‌نامه واردات خودرو، خبر از تعویق مجدد زمان ثبت سفارش واردات خودرو رسیده است.

در حالی که از ابتدای تابستان سال جاری بارها وعده واردات خودرو به تعویق افتاده است، حال خبر رسیده که به زودی دستورالعمل واردات خودرو نهایی می‌شود و با توجه به فراخوان ثبت نام و ارائه پیشنهاد برای واردات خودروهای خارجی، احتمالا واردات خودرو از مهر ماه آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: صادرات محصولات ایران خودرو به ونزوئلا ؛ تارا و دنا در آمریکای لاتین!

تعویق مجدد زمان ثبت سفارش واردات خودرو

قرار بر این است که درخواست‌های واردکنندگان با توجه به مفاد آیین‌نامه واردات خودرو از جنبه‌های مختلفی مانند سطح قیمت، انتقال تکنولوژی و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار بگیرد. اولویت واردات نیز با شرکت‌هایی است که طرح پیشنهادی‌شان امتیاز بالاتری گرفته باشد.

به بیان دیگر، واردکنندگان محصولات اقتصادی، سرمایه‌گذاران خارجی مایل به ایجاد خط تولید در کشور و همچنین متقاضیان واردات خودروهای برقی به مناطق آزاد در اولویت واردات خودرو هستند.

برخلاف گزارش‌های پیشین مبنی بر مخالفت بانک مرکزی با واردات، ثبت سفارش واردات از پایان مهر آغاز می‌شود واز آن پس واردکنندگان می‌توانند بنابر مذاکرات انجام شده قبلی با شرکت‌ها و خودروسازان خارجی و همچنین تبعیت از مفاد آیین‌نامه واردات، خودروهای جدید را وارد کشور کنند.

واردات خودرو برقی برای مناطق آزاد [+شرایط واردات برای این مناطق]

با این وجود بندهای سفت و سخت آیین‌نامه مانند سقف 20 و کف 10 هزار یورویی واردات، انتخاب‌ها را بسیار محدود می‌کند. از سویی برخی از خودروهای اقتصادی در این بازه قیمتی فاقد استانداردهای 85 گانه هستند و به همین دلیل به گفته کارشناسان بهتر است سقف قیمت خودروهای وارداتی برداشته شود.

از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها مخالفت خاصی با سقف قیمت‌های اعلامی ندارند. آن‌ها بر این باور هستند که با همکاری برندای کوچک اروپایی و خودروسازان چینی می‌توان محصولاتی ارزان قیمت وارد بازار کرد که ضمن رعایت شروط اصلی واردات، استانداردهای 85 گانه ایمنی را نیز برآورده می‌کند.

تا کنون بیش از ۷ شرکت مختلف برای فعالیت در حوزه واردات خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند. هرچند هنوز مشخص نیست کدام‌یک در نهایت جواز لازم برای واردات خودرو را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تعویق مجدد زمان ثبت سفارش واردات خودرو چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر