;
coinex

اینترنت ماهواره‌ای ایرانی جایگزین استارلینک می‌شود؟

این روزها و با وجود محدودیت‌های اینترنتی گسترده، احتمال دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای یکی از اصلی‌ترین امیدواری‌های کاربران ایرانی محسوب می‌شود. اما حالا خبر اینترنت ماهواره‌ای ایرانی رسیده است و گفته می‌شود این پروژه جایگزین بومی اینترنت استارلینک است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران می‌گوید که برای برخورداری از اینترنت ماهواره‌ای دو راه وجود؛ یا باید با کل دنیا آشتی کنیم یا اینترنت بومی استارلینک را بسازیم. آقای رستگار از سازمان فضایی ایران خواسته به جای شعار دادن در زمینه صنعت هواوفضا، دست به کار شود تا در کشور یک منظومه ماهواره‌ای مستقل داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: رفع فیلتر واتساپ در برخی اپراتورها ؛ واتساپ از فیلترینگ آزاد شد؟

اینترنت ماهواره‌ای ایرانی

در مدت اخیر بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران بسیار جدی شده و با اظهار نظر ایلان ماسک و سپس واکنش وزارت خزانه‌داری آمریکا، امیدها برای برخورداری از این سرویس نوظهور بسیار قوت گرفت. با این وجود وزیر ارتباطات دراظهاراتی برخورداری ایران از اینترنت ماهواره‌ای را مشروط به رعایت قوانین جمهوری اسلامی دانست. در ادامه این بحث،‌ امروز فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفتگویی با اشاره به راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای در ایران گفته:

«برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا باید با کل دنیا آشتی کنیم و یکی از مصرف کننده‌های آن‌ها باشیم که این موضوع بعید است یا یک استارلینک ایرانی بسازیم. بدین صورت که منظومه‌ی ماهواره‌ای ایجاد کنیم که ماهواره‌های آن مختص ایران باشد تا ترمینال‌های آن در اختیار خود ما قرار گیرد.»

اما در حال حاضر و با توجه به اینکه از نظر فنی و به طور رسمی امکان واردات تجهیزات استارلینک به این وجود ندارد، آیا می‌توان این تجهیزات را در ایران تولید کرد؟ رستگار در پاسخ به این سوال گفته: «تجهیزات زمینی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باید مورد تایید سازمانی قرار گیرد که این بخش فضایی را ایجاد کرده‌ و هر شرکتی توان ساخت آن را ندارد.»

اینترنت ماهواره‌ای ایرانی جایگزین استارلینک می‌شود؟

به گفته او برای ساخت تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در هر کشوری، ابتدا باید آن کشور منظومه ماهواره‌ای خود را داشته باشد:

 «در جهان هر کسی بخواهد ترمینال زمینی در این خصوص ایجاد کند، باید حتما با استارلینک توافق‌نامه داشته باشد، در غیر این صورت تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در آن کشور فعال نخواهد شد.»

آقای رستگار در ادامه از سازمان فضایی ایران خواسته تا به جای شعار دادن در زمینه پیشرفت‌های صنعت فضایی، دست به کار شود. به عقیده او این کار پیچید‌ه‌ای نیست: «البته این موضوع در برنامه‌‌ی از پیش تعیین شده‌‌ی سازمان فضایی بوده است، اما متاسفانه این سازمان وقت خود را برای انجام کارهای دیگر هدر داده است.»

او در پایان با تاکید دوباره بر اهمیت منظومه ماهواره‌ای گفت: «چراکه از لحاظ فنی این ارتباط فراهم نمی‌شود و به ما سرویسی ارائه نخواهند داد، بنابراین پیگیری این موضوع از رسالت‌های سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه ارتباطات است و این دو ارگان باید به سمت ساخت ماهواره‌های کوچک حرکت کنند.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد اینترنت ماهواره‌ای ایرانی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    آخه ابلهان نادان ملت دارند اینترنت ماهواره ای استفاده می کنند تو کله شما بوغ هم نیست 🙂

    پاسخ