;
coinex

کلاهبرداری با توکن مهسا امینی ؛ مراقب باشید [مصاحبه اختصاصی تکراتو با عباس آشتیانی]

این روزها شاهد فروش توکن مهسا امینی با نام MAHSA AMINI روی شبکه بایننس اسمارت‌چین و تبلیغات آن هستیم. این یک کلاهبرداری روشن است. مراقب باشید.

این روزها شاهد فروش توکنی با نام مهسا امینی هستیم. به نظر می‌رسد سناریوی توکن اسکویید گیم در حال تکرار است و این توکن نیز هدفی جز کلاهبرداری و چپاول سرمایه‌ی مردم عامه ندارد.

هر چند این بازار مبهم و بدون قانون‌گذاری شفاف است، حالا دیگر می‌دانیم که استفاده از ترندهای فضای مجازی برای ساخت توکن به عنوان یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها شناخته شده است. سواستفاده از احساسات عمومی در این نوع کلاهبرداری دیده می‌شود. در گفتگو با عباس آشتیانی؛ رییس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور به ماجرای این توکن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2022

توکن مهسا امینی پروژه‌ای شکست خواهد خورد!

توکن مهسا امینی، از روز 27 سپتامبر در شبکه بدنام بلاک‌چینی بایننس اسمارت‌چین که یکی از ناامن‌ترین شبکه‌های بلاک‌چینی است، ایجاد شده است و به فروش می‌رسد. این شبکه با نظارت مستقیم صرافی بایننس فعالیت می‌کند و یکی از متمرکزترین شبکه‌ها در این حوزه محسوب می‌گردد.

ساخت توکن روی این شبکه بسیار راحت است و به سادگی می‌توان بدون نیاز به داشتن اطلاعات فنی و با پرداخت هزینه کم اقدام به ایجاد توکن و عرضه آن کرد. یک تریلیون توکن مهسا امینی بر روی این شبکه در نظر گرفته شده است و عرضه‌کنندگان نیز تبلیغات بی‌شماری را در شبکه‌های مجازی برای آن در نظر گرفته‌اند.

توکن مهشا امینی

طبق اطلاعات Coinmarketcap، حدود 99 درصد از توکن‌ها تنها در دو آدرس نگهداری می‌شود. این توکن در روزهای گذشته حدود 30 درصد رشد کرده است، اما طبق تجربه و اطلاعاتی که کارشناسان در دست دارند و همچنین عدم ثبت هیچ‌گونه پروفایل معتبر برای این توکن، کلاهبرداری آن قطعی است و به زودی تجربه‌ی تلخی را برای خریداران به ارمغان خواهد آورد.

دکتر عباس آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا توکن مهسا امینی احساسات افراد را برای سپرده‌گذاری هدف گرفته است، توضیح داد:

همانطور که می‌دانید، خلق یک کوین و توکن پروسه‌ی پیچیده‌ای ندارد و بر روی بلاکچین‌های اتریوم و یا BSC (بایننس اسمارت‌چین) به سادگی و با هزینه‌ی کم می‌توان توکن ایجاد کرد. از لحاظ فنی نیز ایرادی ندارد. اما آنچه به توکن ارزش و مقبولیت می‌دهد، نوع مدل اقتصادی است که در سپیدنامه و یا وایت‌پیپر آن توکن منتشر می‌‎گردد و کارایی و کاربری آن را ایجاد می‌‎کند.

توکن مهسا امینی

وی افزود: «در مورد این توکن همانطور که مشاهده می‌کنید، با سواستفاده از احساسات و هیجان‌ها و یک نام این کار صورت گرفته است و افراد را تشویق به خریداری آن می‌کنند. در حالی که در توکن‌ها می‌توان کاربردهای مختلفی را مشاهده کرد. توکن‌ها می‌توانند نمایان‌گر دارایی خاص و یا حتی توکن‌های هواداری با دلیل و پشتوانه‌ی مشخص باشند. اما در مورد توکن مهسا امینی این موارد را نمی‌بینیم.»

سپیدنامه، سند اعتبار توکن

اما با توجه به تجربه‌ی توکن اسکوییدگیم که به کلاهبرداری بزرگی منجر شد، چه اقداماتی در مواجهه با این توکن‌ها چه از سوی نهادهای قانون‌گذار و چه مردم باید انجام شود؟ آقای آشتیانی در پاسخ می‌گوید:

در مورد نهادهای قانون‌گذار نیازی به اقدامات خاصی در این حوزه نیست. زیرا که ایجاد توکن بسیار ساده است و مسائل ایجاد نماد و توکن به اعتباردهنده‌ی آن برمی‌گردد. برای مثال ممکن است کسی کوین ایجاد کند و اعتبار آن را معادل یک گرم طلای 18 عیار معرفی کند. لذا میزان اعتبار کوین مطابق با میزان اعتبار نهاد ناشر است و مردم باید از این طریق بررسی‌های خود را انجام دهند.

در حال حاضر قوانین موجود در کشور ما، در زمینه‌ی ایجاد توکن کفایت می‌کند و سازمان بورس و اوراق بهادار ذیل وزارت اقتصاد، در صورت یک اراده‌ی دقیق و قوی، می‌تواند تنظیم گری این حوزه را به دقت و درستی هرچه تمام‌تر با توجه به قوانین موجود و بدون نیاز به هیچ قانون جدیدی، انجام دهد. از نظر انجمن بلاکچین توکن‌ها گواهی‌ سپرده هستند که می‌توانند شامل سپرده‌ای از خدمت و یا تضمینی از خدمت و دارایی‌ها کالا شود و نیاز به قانون جدیدی ندارد.

توکن مهسا امینی

در پایان دکتر آشتیانی در مورد معیارهای اعتبارسنجی توکن برای مقابله با این نوع کلاهبرداری توضیح داد:

«مردم باید به این نکته دقت کنند که هر گردی، گردو نیست و قرار نیست که هر توکنی به همین راحتی رشد کند. استفاده از بلاکچین به عنوان یک ابزار و یا یک فناوری، ضمانت‌گر رشد اقتصادی نیست و پارامترهای واقعی اقتصادی و ارزش‌آفرین می‌تواند منجر به رشد قیمت شود.»

آشتیانی در ادامه افزود:

وعده‌‌ی که یک توکن و یا کوینی در آینده قطعا رشد خواهد کرد از نشانه‌های ریسک بالا است. وعده‌ی پرداخت سود ثابت از دیگر نشانه‌هایی است که مردم باید توجه داشته باشند.  عدم مطالعه‌ی سپیدنامه توسط مردم، ریسک را افزایش می‌دهد. همچنین عدم استفاده از اجتماع افراد متخصص و مشاوره با آن‌ها در مورد پروژه و سپرده‌گذاری نیز می‌تواند این ریسک‌ها در سپرده گذاری این حوزه برای مردم بیشتر کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عرضه‌ی توکن مهسا امینی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر