;
coinex

برنده نوبل فیزیک 2022 معرفی شد

آکادمی نوبل ساعاتی پیش رسما برنده نوبل فیزیک 2022 را معرفی کرد. این آکادمی امسال این جایزه را به طور مشترک به سه دانشمند از آمریکا، فرانسه و اتریش اهدا کرده است.

دانشمندانی از فرانسه،‌ آمریکا و اتریش به طور مشترک جایزه نوبل فیزیک 2022 را از آن خود کردند. این جایزه به پاس پیشرفت‌هایی که آن‌ها در زمینه مکانیک کوانتوم رفتار ذرات ریزاتمی حاصل کرده‌اند که به نوبه خود موجبات توسعه ابرکامپیوترها و ارتباطات رمزنگاری شده است، به ایشان اهدا شد.

بیشتر بخوانید: آغاز فصل نوبل 2022 [+زمان اهدای جوایز هر بخش]

برنده نوبل فیزیک 2022

به گزارش واشنگتن پست، آکادمی علوم سلطنتی سوئد که متولی جایزه نوبل به شمار می‌رود، برندگان جایزه نوبل فیزیک 2022 را اعلام کرد. این جایزه به الین اسپکت، جان کلاوزر و انون زیلینگر اختصاص یافته و از آن‌ها به خاطر آزمایش در زمینه فوتون‌های در هم تنیده، پیاده‌سازی تعدی نابرابری‌های بل و پیشگامی در زمینه علوم کوانتومی تقدیر شده است.

آکادمی نوبل در بیانیه اعلام برندگان نوشته: «حالا حوزه بزرگی از تحقیقات وجود دارد که شامل کامپیوترهای کوانتومی، شبکه‌های کوانتومی و ارتباطات امن و رمزنگاری‌شده‌ی کوانتومی می‌شود.»  یکی از اعضای کمیته نوبل می‌گوید:

«علم اطلاعات کوانتومی حوزه‌ای پرجنب و جوش و در حال رشد است. این حوزه پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله انتقال امن اطلاعات، رایانش کوانتومی و فناوری‌های حسی دارد.»

برنده نوبل فیزیک 2022 معرفی شد

این کمیته گفته که کلاوزر 79 ساله اولین بار در دهه 1960 میلادی تئوری‌های کوانتومی را در موقعیت‌های عملی به آزمایش گذاشت. اسپکت 75 ساله نیز توانست حفره‌های این نظریه را مرتفع کند و نهایتا زیلینگر پدیده‌ای را نشان داد که تله‌پورت کوانتومی نام دارد و امکان انتقال اطلاعات از فواصل دور را فراهم می‌کند.

زیلینگر می‌گوید: «می‌توانید با استفاده از درهم‌تنیدگی همه اطلاعاتی را که توسط یک شیء حمل می‌شود، به نقطه دیگری از دنیا که همان شیء وجود دارد، بفرستید. این قضیه شبیه فیلم‌های استار ترک نیست که در آن خود اشیاء یا انسان‌ها از فواصل دور منتقل می‌شوند.»

جایزه فیزیک نوبل یکی از مهمترین جوایز نوبل و جوایز فیزیک در سراسر دنیا است و در گذشته به چهره‌های سرشناسی چون آلبرت انیشتین، ماری کوری و مکس پلانک اهدا شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره برنده جایزه نوبل فیزیک 2022 چیست؟ نظرات خود را در این باره با تکراتو در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر