;
coinex

اولین رصدخانه خورشیدی چین اسرار فوران‌های خورشید را فاش می‌کند

اولین رصدخانه خورشیدی چین می‌تواند اسرار فوران‌های خورشیدی را افشا کند. به منظور بررسی این پدیده‌ها کشور چین فضاپیمای اختصاصی به فضا پرتاب کرده است.

اولین رصدخانه خورشیدی چین طبق زمان‌بندی‌های قبلی قرار بود دیروز با فضاپیمایی اختصاصی به منظور تحقیق درباره اسرار ستاره منظومه شمسی به فضا فرستاده شود. این فضاپیما قصد دارد اطلاعاتی را جمع‌آوری کند تا در کشف نحوه اثرگذاری میدان مغناطیسی خورشید بر خروج اجرام از تاج آن و دیگر فوران‌های ماده از این ستاره به دانشمندان کمک کند.

امروزه دانشمندان دریافتند که علت خروج انرژی از این ستاره، میدان مغناطیسی خورشید است اما رابطه بین این دو پدیده تا حدودی ناشناخته باقی مانده است. طبق گزارش Nature، رصدخانه خورشیدی پیشرفته فضایی چین (ASO-S) برای انجام اهداف فضاپیمای چینی، از سه ابزار بهره می‌برد.

طبق برآوردها هزینه ساخت این رصدخانه 126 میلیون دلار بوده و از مدت‌ها پیش در دست تولید قرار گرفته است. این رصدخانه از قابلیت بررسی طول موج‌های مختلف به‌طور همزمان برخوردار است تا ارتباط این فوران‌ها با عوامل مبنایی را فاش کند و دقیقا مشخص کند که دلیل وقوع این پدیده چیست.

بیشتر بخوانید: چرا باید قید ایجاد خودآگاهی مصنوعی را بزنیم؟

عملکرد اولین رصدخانه خورشیدی چین برای افشا اسرار فوران‌های خورشید

رصدخانه ASO-S برای بررسی میدان مغناطیسی خورشید یک مغناطیس‌سنج دارد. همچنین دوربین X-Ray هم قرار است به ارزیابی انتشار پرتوهای پرانرژی توسط الکترون‌های شراره‌های خورشیدی کمک کند.

علاوه بر این یک تلکسوپ قدرتمند تاج‌نگار نیز پلاسمای حاصل از شراره‌ها و خروج جرم از تاج را بررسی می‌کند. لذا، این رصدخانه برای اولین بار به وسط تاج خورشید نگاه می‌کند، که این دقیقا همان جایی است که طوفان‌های خورشیدی به وجود می‌آیند.

اولین رصدخانه خورشیدی چین

محققان چینی نام مستعار «کوآفو-1» را برای رصدخانه ASO-S انتخاب کرده‌اند که برگرفته از نام غولی در اساطیر چین است که به سمت خورشید رفته تا آن را رام کند. این ماموریت که به مدت چهار سال طول خواهد کشید، از فاصله 720 کیلومتری زمین به رصد خورشید می‌پردازد.

دانشمند ارشد این ماموریت، «ویکوان گن»، می‌گوید این زمان‌بندی با اوج چرخه خورشید در سال 2024 و 2025 مصادف خواهد شد که به‌طور میانگین 11 سال طول می‌کشد. او در مورد علت انتخاب این زمان گفت: «ما در سال‌های اوج این چرخه می‌توانیم فوران‌های زیادی را ببینیم».

کوآفو-1 بر اساس اصول بنیادی فیزیک در انفجارهای پرانرژی پرتویی که تحت عنوان شراره‌های خورشیدی شناخته می‌شوند، ساخته شده است و قرار است منشأ آن‌ها را زیر نظر بگیرد. بنابراین پس از موفقیت این ماموریت از یافته‌های این پروژه برای فهم سایر پدیده‌های کیهان استفاده خواهد شد.

این ماموریت همچنین به دنبال بررسی نحوه اثرگذاری پدیده شراره‌های خورشیدی و خروج جرم از قسمت تاج خورشید بر روی زمین است. کوآفو-1 توانایی پیش‌بینی آب و هوای فضایی را هم داشته و برای پژوهشگران این امکان را فراهم می‌کند تا از زمان وقوع این فوران‌ها اطلاع پیدا کنند و برای پیامدهای آن‌ها آماده شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اهداف اولین رصدخانه خورشیدی چین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر