;
coinex

ساخت کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی

اخیراً محققانی در دانشگاهی در شهر ادینبرو کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی ساخته‌اند که به آتش‌نشان‌ها کمک بسیار خوبی در محیط‌های پر دود می‌کند.

ساخت کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی توسط محققان بخش National Robotarium از دانشگاه هریوت-وات واقع در شهر ادینبرو، به مرحله آزمایش نهایی نمونه اولیه رسیده است. این کلاه به آتش‌نشان‌ها این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های پر از دود حرکت و مسیریابی کنند و افراد گرفتار حریق و آسیب‌دیده را سریع‌تر از محیط خطرناک خارج کنند.

این ابزار به‌طور کلی، به منظور آسان‌تر کردن حرکت آتش‌نشانان در مناطق پر دود، نقشه‌برداری از محیط اطراف و نجات افراد آسیب‌دیده و گرفتار طراحی شده است. به همین منظور این دستگاه به سنسورها، رادار و دوربین‌های حرارتی مجهز شده، تا آتش‌نشانان بتوانند در محیط‌های پر از دود به آسانی حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: دوچرخه های برقی پورشه ؛ طراحی هوشمندانه و تکنولوژی پیشرفته!

عملکرد کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی

بر اساس بیانیه‌ای که این دانشگاه درباره کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی منتشر کرده است، این تیم تحقیقاتی با استفاده از سنسورها، دوربین‌های حرارتی و فناوری‌های راداری این دستگاه را ساخته است.

مدرس سیستم‌های فیزیکی و سایبری دانشکده انفورماتیک، آقای Chris Xiaoxuan Lu، به خبرگزاری یورونیوز گفت: «همه ما می‌دانیم که آتش‌نشان‌ها قهرمان هستند. ما می‌خواهیم که آن‌ها این توانایی ابر قهرمانی را داشته باشند: تا از میان دود و تاریکی راحت‌تر ببینند و این توانایی را داشته باشند که برای جستجو و نجات از روش‌های موثری بهره ببرند. بنابراین این دستگاه قطعا ایمنی آتش‌نشانان را از ابعاد مختلفی بهبود می‌بخشد».

کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی

این تیم تحقیقاتی نسخه اولیه این فناوری را با همکاری سازمان آتش نشانی و نجات اسکاتلند ساخته و مورد آزمایش قرار داده‌اند. طبق ادعا آن‌ها این دستگاه وزنی کمتر از 1.5 کیلوگرم داشته و ساخت آن با قطعاتی به قیمتی مناسب بوده است و اتصال آن به کلاه آتش نشانی معمولی به راحتی امکان‌پذیر است. آقای لو در ادامه اظهارات خود گفت:

«هم اکنون، ما طرح مفهومی اولیه آن را آماده کرده‌ایم. هدف ما در مرحله بعدی، پیدا کردن همکاران صنعتی مناسبی است که مایل به همکاری با ما هستند تا این فناوری را برای عرضه عمومی به بازار تولید کند و برای آتش نشانان سراسر جهان سودمند باشد.»

همچنین این محققان تمایل دارند تا در ادامه فرآیند توسعه این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی، امکانات بیشتری همچون توانایی تولید نقشه‌های سه بعدی و یک نمایشگر تعبیه شده را نیز به کلاه ایمنی افزوده تا کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند آگاهی محیطی بیشتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت کلاه آتش نشانی مجهز به هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر