;
coinex

خوش‌بینی وزارت ارتباطات در روزهای فیلترینگ؛ دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ارتباطات ایران!

دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ارتباطات ایران از طرف معاون وزیر ارتباطات در رویداد جیتکس با وجود محدودیت‌های اینترنت انجام شده است.

«محمدامین آقامیری»، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در رویداد «روز فناوری ایران» در نمایشگاه جیتکس 2022، اقدام به دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ارتباطات ایران کرد. او ضمن تشریح وضعیت کلی ICT در ایران به فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در کشور و استفاده از فناوری‌های داخلی پرداخت.

بیشتر بخوانید: واکنش رئیس صداوسیما به هک خبر ساعت 21

دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطات ایران

آقامیری ضمن تاکید بر 9 فرصت مناسب سرمایه‌گذاری در کشور که به عقیده او بازدهی اقتصادی خوبی هم دارند؛ آمادگی و پتانسیل صنعت ارتباطات ایران را از سوی وزارت ارتباطات برای همکاری با شرکت‌های مختلف اعلام کرد. این سخنان در حالی در یک رویداد بین‌المللی مطرح شد که محدودیت‌هایی که این روزها در اینترنت کشور اختلال ایجاد می‌کند، موجب دلسردی سرمایه‌گذاران حال و حاضر شده است.

او در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به روند صعودی ICT در ایران با وجو فشار‌های تحریم‌های بین‌المللی، این امر را دستاورد بزرگی قلمداد کرده و ادعا کرد که این موضوع نه تنها مانع رشد این صنعت نشده بلکه در حال حاضر بازدهی بیشتری از این صنعت نسبت به صنایع دیگر در کشور را شاهد هستیم.

به عقیده آقامیری با کاهش یا برداشته شدن فشار تحریم‌ها، می‌توانیم شاهد رشد بیشتری از این صنعت نیز باشیم. او در این رابطه گفت:

«ما امروز بیش از 500 هزار فعال در صنعت ICT داریم، بیش از 20 هزار شرکت در مجموعه نظام صنفی رایانه‌ای ثبت شده‌اند و سالانه حدودا 200 هزار فعال وارد این صنعت می‌شوند. نرخ بالای ورود به نرخ فعالین موجود در صنعت نشان دهنده عطش بسیار زیاد در این حوزه است».

او در ادامه اظهارات خود به سه مورد از 9 زمینه مناسب سرمایه‌گذاری اشاره کرد: «در حال حاضر یکی از این موارد حوزه 5G است که اپراتورها در حال فعالیت در این زمینه هستند. همچنین بزرگترین پروژه فیبر نوری کشور در شهرهای مختلف در حال اجرا است و امیدواریم خدمات خوبی را طی دو سه سال آینده ارائه دهیم. بخش دیگر حوزه گوشی‌های هوشمند است که بازار بزرگ چند میلیارد دلاری در کشور دارد. سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار برای این حوزه وارد کشور شده است اما می‌خواهیم به شرکت‌های خصوصی در داخل کشور کمک کنیم تا خطوط تولید یا مونتاژ را به راه بیندازند. سومین مورد از آن‌ها نیز حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده است؛ با توجه به سیاستمان برای اینکه داده‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم، این حوزه هم ظرفیت خوبی برای کار دارد و هم به توسعه کشور کمک می‌کند.»

دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری

آقامیری در ادامه سخنان خود به دو فرصت دیگر مناسب سرمایه‌گذاری پرداخت که در شرایط موجود زمینه‌های آن‌ها ایجاد شده است. اول شرکت‌هایی که خدمات یا محصولاتشان در ایران نیست، قادر خواهند بود که از بازار 80 میلیونی کشورمان استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار خود را در کشور ایجاد کنند بدون آنکه نسبت به تهدید کارشان از سوی غول‌های بزرگ نگرانی یا واهمه‌ای داشته باشند.

مورد دیگر که به زعم او فرصت ویژه‌ای است، وجود زمینه صادراتی برای شرکت‌های ایرانی است که به دغدغه‌ای مشترک در میان کشورها درباره فضای مجازی مربوط می‌شود. او در این‌باره گفت:

«مساله اصلی اکنون برای بسیاری از کشورها، حفظ داده‌ها و حاکمیت‌شان در فضای مجازی است. شرکت‌های بزرگ در حال حاضر زیر بار قوانین کشورها نمی‌روند، بنابراین دولت‌ها به دنبال ایجاد پلتفرم‌های مخصوص به خود یا همکاری با دیگران برای ساخت رقیب برای شرکت‌های بزرگ هستند. اکنون شرکت‌های ایرانی با تجربه بازار 80 میلیونی، این فرصت را داشته تا راهکارهایشان را به کشورها ارائه دهند. در حال حاضر خوشبختانه این فرآیند با برخی کشورها آغاز شده و از طریق وزارتخانه نیز به آن کمک می‌کنیم و شرکت‌ها می‌توانند روی ما حساب کنند».

با توجه به صحبت‌های معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات به نظر تحریم‌ها خود یک فرصت هستند. او در این خصوص اعلام کرد: «شرکت‌های بزرگ جهانی ارائه کننده خدمات در اکثر کشورها حاضر هستند که یا در آن‌ها نمایندگی داشته یا دفاتر R&D فعال دارند. اما این شرکت‌ها به علت تحریم‌ها یا سیاست‌هایشان، در ایران خدمات رسمی ارائه نمی‌کنند. این همان‌جایی است که ما و همکارانمان تلاش کردیم تا محصولات و خدمات را با کیفیت عالی به مردم ارائه دهیم. خانواده ICT متشکل از دولت، شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی تبدیل به یک بدنه واحد شده تا بتوانند زندگی بهتری را برای مردم فراهم کنند».

معاون وزیر ارتباطات در پایان ضمن تاکید بر تلاش‌های او و همکارانش برای طی مسیر سخت 20 ساله، وجه تمایز صنعت ICT و به ویژه IT ایران با سایر کشورها را فرصت استثنایی رشد محصولاتی می‌داند که توانسته‌اند در داخل ایران راه‌اندازی شده و به بلوغ و رشد برسند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره دعوت از شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت ارتباطات ایران چیست؟ آیا در شرایط فیلترینگ حال حاضر این امر خوش‌بینی واهی نیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    حالا تو چرا زوت گرفته؟ از تقویت شبکه های داخلی دردت میاد یا از دعوت شبکه های خارجی برای سرمایه گذاری؟

    پاسخ

    باز دنبال ی پول بزرگ میگردن تا سریع بزنن و غافل از اونکه دیگه حناشون رنگی نداره (نمونش از دعوت مردم تو بورس رو دیدیم، این ک دیگه خارجین …)

    پاسخ

    خوش بینی نیست بیماری و وقاحته

    پاسخ