;
coinex

عضو مجمع تشخیص مصلحت :‌ حاکمیت باید به مردم لبخند بزند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با تاکید بر لزوم نگاه مثبت حاکمیت به مردم، از سیاست لبخند به مردم گفته است.

یک عضو تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دید حاکمیت به مردم خودش باید مثبت باشد و با اشاره به فوت مهسا امینی گفته که این ماجرا جرقه‌ای برای انباشت ناراحتی‌ها، عقده‌ها و مطالباتی شده که بر مردم و جوانان تاثیر زیادی داشته است.

سید محمد صدر می‌گوید: من دو ماه پیش با سردار اشتری راجع به عملکرد گشت ارشاد صحبت کردم. به ایشان گفتم این گشت ارشاد با این عملکردی که دارد، می‌دانم خودتان نمی‌دانید، ولی در واقع دارید ایده‌ای را دنبال می‌کنید که قبلا تیپ منافقین مطرح می‌کردند و نتوانستند عملی کنند. آن‌ها می‌گفتند ما باید اقدامی انجام بدهیم که یک شهر را در مقابل حکومت قرار بدهیم و یک ترور به جایی نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: نقل و انتقال خطوط تلفن ثابت رند شامل هزینه اضافی نیست؛ دریافت مبلغ اضافی تخلف است

عضو مجمع تشخیص مصلحت: با زور نمی‌توان مملکت را اداره کرد!

آقای صدر در خصوص اعتراضات مدت اخیر و فضای ناآرام کشور در چند هفته گذشته گفته که این اعتراضات ریشه طولانی دارد که باید به آن‌ها پرداخت تا متوجه شویم چه اتفاقی در کشور می‌افتد.

به اعتقاد آقای صدر اساسا بینش حاکمیت بایستی بر سه نوع فرهنگی، امنیتی یا سیاسی باشد، بینش فرهنگی خوشبینانه، بینش امنیتی بدبینانه و بینش سیاسی واقع‌بینانه است. به گفته آقای صدر:

حاکمیتی که فرهنگی باشد به مردم خود با دید مثبت نگاه می‌کند، همه مردم را از خودش می‌داند و آن‌ها را دوست دارد و همه را طرفدار کشور می‌بیند. بینش امنیتی، درست عکس این است. نگاه بینش امنیتی به مردم منفی است و آنان را به عنوان فاسد، گناهکار، جاسوس و دنبال براندازی حکومت نگاه می‌کند. بینش سیاسی، واقع گرایانه است و سعی می‌کند واقعیتی که در جامعه وجود دارد را ببیند و درک کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت :‌ حاکمیت باید به مردم لبخند بزند!

صدر در ادامه می‌افزاید: «من همیشه به این فکر بوده ایم که ما در سیاست داخلی باید بینش فرهنگی داشته باشیم؛ یعنی به مردم خودمان با دید مثبت نگاه کنیم و همه را خوب بدانیم. در سیاست خارجی نیز باید بینش سیاسی و امنیتی داشته باشیم؛ یعنی هم واقع گرا باشیم و هم حداقل خوش بین نباشیم. چرا که ما در سیاست خارجی با «رقیب» و شاید بعضا «دشمن» مواجه بوده ایم». عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید:

در جمهوری اسلامی ایران این بینش فرهنگی، که بینش خوشبینانه است، خوشبختانه در یک سال یا دو سال اول انقلاب کاملا پیاده شد. یعنی تا قبل از شروع جنگ و جنایت‌هایی که منافقین داشتند و شروع به ترور و آدم کشی کردند، حاکمیت ایران یک حاکمیت فرهنگی است که همه مردم -حتی مخالفین- را از خودش می‌داند. اگر در آن شرایط رادیو و تلویزیون را بررسی کنید، می‌بینید تلویزیون در اختیار همه مردم و حتی مخالفین بود.

صدر می‌گوید: «این را بینش یا رویکرد فرهنگی می‌گویند. یعنی صدا و سیما به معنای واقعی صدا و سیمای ملی یعنی برای همه مردم بود. این صدا و سیما را مقایسه کنید با صدا و سیمایی که در ۱۰، ۲۰ سال اخیر بوده که فقط مخصوص یک گروه خاص و با نگاه بسته شده است و حتی کسانی که در انقلاب بوده اند و در جمهوری اسلامی مسئولیت داشته اند و زحمت کشیده اند، دیگر اجازه ورود به آن را ندارند. این را «بینش امنیتی» می‌گویند. یعنی نه تنها مردم ایران، احزاب و گروه‌های سیاسی یا نهاد‌های غیر دولتی اجازه ورود ندارند، بلکه حتی به مسئولین قبلی نظام جمهوری اسلامی اجازه ورود نمی‌دهد».

به گفته سید محمد صدر:

متأسفانه این بینش امنیتی در همه جا حاکم شد. البته من این جملات را در مجمع تشخیص هم گفته ام که ما باید بینش امنیتی حاکمیت را تغییر بدهیم و به طرف بینش فرهنگی و نگاه مثبت و خوب بیاییم. یعنی در واقع باید استراتژی نظام «لبخند به مردم» باشد؛ نه اینکه «اخم به مردم». وضعیت الآن صدا و سیما طوری است که آدمی مثل فردوسی پور که به گفته خود تلویزیون برنامه‌های او بسیار جذاب بود و خیلی بیننده داشت را کنار می‌گذارند.

این روش در ابعاد مختلف اجرا شد و مدام محدودیت روی محدودیت تلنبار شد؛ دنباله آن نگاه نیز در سیاست تمام افرادی را که حس می‌کند خودی نیستند، رد صلاحیت می‌کند؛ چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری. به مرور زمان می‌بینیم مشارکت سیاسی کاهش پیدا می‌کند. این فشار‌ها و عملکرد‌ها در ابعاد مختلف واقعا در بین مردم و مخصوصا جوانان ایجاد عقده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اظهارات عضو مجمع تشخیص مصلحت چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر