;
coinex

زمان افزایش قیمت خودرو توسط وزارت صمت اعلام شد

وزارت صمت زمان افزایش قیمت خودرو را با هدف اصلاح قیمت به بعد از اجرایی شدن آئین نامه واردات خودو و آغاز واردات موکول کرد.

اولین بار آبان ماه سال گذشته بود که خودروسازان با 20 درصد افزایش قیمت تولیدات خود توانستند قیمت‌های فروششان را اصلاح کنند. اما آن 20 درصد قانونی ثابت نماند و با جریان تورم قیمت خودرو روز به روز افزایش یافت.

طبق اعلام مرکز آمار ایران تمامی کالاها و خدمات در کشور از آبان سال گذشته تا پایان شهریور سال جاری 40 درصد رشد داشته است. همچنین قیمت دلار که به عنوان متغیر اثرگذار از آن یاد می‌شود رشدی 18 درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو با صدور مجوز ترخیص 1000 آمبولانس رسما آغاز شد!

زمان افزایش قیمت خودرو

از آنجایی که قیمت همه کالا و خدمات اقتصادی در کشور با رشد چشمگیری همراه بوده، خودروسازان نیز انتظار داشتند بتوانند مجوز افزایش حداقل 20 درصدی محصولاتشان را بگیرند که تاکنون و با گذشت نیمی از سال، موفق به دریافت آن نشده‌اند.

آئین نامه واردات خودرو با هدف رشد تولید و واردات خودرو و همچنین اصلاح قیمت‌ها ابلاغ شد. به همین منظور وزارت صمت دلایلی همچون افزایش میزان دستمزد، افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش هزینه‌های لجستیکی را برای اصلاح قیمت خودرو عنوان کرده است؛ دلایلی که بیشتر حول محور شاخص‌های کلان اقتصادی علی الخصوص تورم می‌چرخد.

زمان افزایش قیمت خودرو

طبق گزارش‌ها در یک سال گذشته شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا ضرر ده بوده‌اند. طبق صورت‌های مالی منتشر شده توسط این دو شرکت، ایران خودرو به طور تقریبی 21 هزار میلیارد و سایپا 12 هزار میلیارد تومان ضرر زیان دیده‌اند. هر چند که هنوز حسابرسی اصولی از صورت‌های مالی که منتشر کرده‌اند به عمل نیامده اما انتظار هم نمی‌رود در صورت چنین اتفاقی تفاوت چندانی کند.

در همین راستا وزارت صمت برای جلوگیری از زیان‌دهی خودروسازان برنامه‌هایی در نظر دارد تا شرکت‌های خودروسازی بتوانند با فشار مالی کمتری بر روی افزایش تولیدات خود تمرکز کنند. یکی از این برنامه‌ها مشخص کردن زمان افزایش قیمت خودرو است که به بعد از آغاز واردات خودرو موکول شد.

مطابق با اعلام وزارت صمت اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و وزارت صمت در حال بررسی قیمت‌هایی است که از خودروسازان دریافت کرده است. این در حالی است که در تیرماه سال جاری، وزارت صمت اعلام کرده بود برنامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خودرو در دستور کار ندارد.

بنا به گفته وزارت صمت نهادهایی مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین شورای رقابت برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند. نکته قابل تامل این است وزارت صمت، قبلا شورای رقابت را از چرخه تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری خودرو حذف کرده بود.

حسین سنجری کارشناس حوزه خودرو درباره قیمت و زمان افزایش قیمت خودرو می‌گوید: «پیگیری‌هایی در مورد این موضوع کرده است و می‌توان گفت منظور فاطمی‌امین نبود تصمیمی بر افزایش قیمت خودرو فراتر از نرخ تورم بوده است. وی همچنین تاکید می‌کند با توجه به افزایش شدید سطح عمومی قیمت‌ها غیرمنطقی است انتظار داشته باشیم قیمت خودرو هیچ تغییری نکند.»

در حالی که بازار خودرو با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و عدم ثبات قیمت‌ها باعث کلافگی و سردرگمی مردم شده، فعالیت دوباره شورای رقابت را می‌توان نوعی عقب گرد و در راستای عمل کردن به اقتصاد دستوری دانست که مشخصا وزارت صمت و دیگر نهادها باید از آن دوری کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره زمان افزایش قیمت خودرو چیست؟ نظراتتان را با تکراتو و دیگر کاربران در بخش کامنت در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر