;
coinex

ارائه اینترنت آزاد به کاربران ایرانی ؛ اطلاعات جلسه مخفیانه مقامات دولت آمریکا و مدیران استارلینک فاش شد!

فایننشال تایمز در گزارشی درباره جلسه محرمانه مدیران استارلینک و چند تن از مقامات آمریکایی به عزم جدی دولت آمریکا برای ارائه اینترنت آزاد به کاربران ایرانی پرداخته است.

شب گذشته ایلان ماسک در پاسخ به یکی از کاربران توییتر که پرسیده بود آیا خبر جدیدی از ارائه اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد یا نه گفته بود که چند ترمینال استارلینک همین الان در ایران فعال شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

عزم جدی دولت آمریکا برای ارائه اینترنت آزاد به کاربران ایرانی

پاسخ ایلان ماسک در خصوص فعال بودن اینترنت استارلینک در ایران، بار دیگر بحث ارائه اینترنت ماهواره‌ای در ایران را داغ کرد چراکه پیش از این نیز فایننشال تایمز مدعی شده بود که یک جلسه محرمانه بین مدیران استارلینک و چند تن از مقامات آمریکایی در خصوص وضعیت اینترنت در ایران برگزار شده است.

مقامات دولتی بنابر ادعای این رسانه، از شورای امنیت ملی، وزارت خزانه‌داری و برخی دیگر از مقامات آمریکایی بوده‌ و محور بحث‌شان نیز، چگونگی ارائه خدمات اینترنت استارلینک در ایران بوده است. یک مقام مسول آمریکا به این روزنامه گفته است:

ما همه روش‌های گسترش و تداوم دسترسی به اینترنت در ایران را تشویق می‌کنیم و به طور گسترده از بخش خصوصی برای کمک به ایرانیان حمایت می کنیم تا اقدامات لازم را انجام دهد.

ارائه اینترنت آزاد به کاربران ایرانی ؛ اطلاعات جلسه مخفیانه مقامات دولت آمریکا و مدیران استارلینک فاش شد!

نتیجه این جلسه نیز، صدور مجوزهایی توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تجارت مرتبط با آزادی اینترنت با ایران بوده است که مشخص نیست دقیقا قرار است از چه مجرایی انجام شود.

ماسک مدتی پیش از این در پاسخ به یک کاربر ایرانی که درباره اختلالات اینترنتی در ایران،‌ مدعی شده بود که اگر تحریم‌های آمریکا در این زمینه رفع شود، استارلینک به ایران نیز خدمت‌رسانی می‌کند. بلافاصله بعد از این اظهارنظر آقای ماسک بود که وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن خبر از معافیت گسترده شرکت‌های فناوری با هدف ارائه خدمات اینترنتی برای مردم ایران داد.

کریم سجادپور نیز سوم مهر در توییتی مدعی شده بود که با مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک گفتگویی داشته و ماسک به او گفته که بعید می‌داند دولت ایران از استقرار ترمینال‌های استارلینک در ایران حمایت کند، اما اگر کسی بتواند آن‌ها را وارد ایران کند، استارلینک برای کاربران ایرانی قابل استفاده خواهد بود.

گفتنی است، گرچه ماسک از ارائه استارلینک در ایران صحبت می‌کند، اخیرا خبرگزاری الجزیره به مشکلات قانونی فعالیت استارلینک در ایران پرداخته و گفته که در صورتی که ماسک و استارلینک بخواهند به طور جدی برنامه‌هایشان را در مورد ایران پیش ببرند، ایران می‌تواند به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) که یک آژانس بین‌المللی تخصصی است شکایت کرده و استارلینک را به چالش بکشد.

البته این مسئله نیز خود جای بحث دارد که در صورت پیش رفتن این فرضیه و اقدام حقوقی ایران، آیا اتحادیه با وجود سانسور و فیلترینگ گسترده در ایران از یک سو و حمایت‌ تمام قد دولتمردان آمریکایی از قصد اسپیس ایکس، می‌تواند حامی دولت ایران باشد یا نه!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره عزم جدی دولت آمریکا برای ارائه اینترنت آزاد به کاربران ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    وقتی اینترنت قطع باشه انگار دنیا به رویت بسته شده،این دیگه چه رسمیه هرگاه زورگویی‌ها به حد زیادی میرسه فریادها درنتفه خفه میکنند،چه کسی می‌تونه به ما کمک کنه؟

    پاسخ

    کس نخارَد پُشت من, جز ناخن انگشت من!
    همتی کو تا نخارم پشت خویش, وا رَهَم از مِنَّتِ انگشت خویش!

    پاسخ