;
coinex

هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر چقدر است؟

با جنجالی که پنج‌شنبه گذشته در مورد بزرگ‌ترین تابلوی تبلیغاتی ایران پیش آمد، بحث در مورد هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر به یک موضوع داغ تبدیل شد.

اینکه چه کسی برای اولین بار پیشنهاد نصب یک تابلوی عظیم تبلیغاتی با ابعاد 1850 در 4750 سانتی‌متر را در میدانی میان طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، جایی که تهران سهم طبقه متوسط می‌شود، را داد هنوز مشخص نیست.

این بنر چه آن روزی که بنری به مناسبت جام‌جهانی و هوادارانش بدون تصویری از زنان بر روی آن منتشر شد،‌ چه در پنج‌شنبه گذشته با عنوان زنان سرزمین من با تصاویری از زنانی که به انتشار عکس‌شان اعتراض داشتند، قرار گرفت، همواره در مناسبت‌های مختلف به محلی میان چالش موافقان و مخالفان تبدیل شود. این تابلو عظیم که در واقع بزرگ‌ترین تابلوی تبلیغاتی ایران و حتی منطقه به حساب می‌آید، دیوارنگاره مشهور میدان ولی‌عصر است و که بهمن ماه ده سال پیش، یعنی سال 1391 ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: کشف حجاب و اعتراض فاطمه معتمد آریا به دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر ؛ حذف ویدیو جنجالی از اینستاگرام!

نهاد تصمیم‌گیرنده درباره هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر

سازمان هنری رسانه‌ای اوج متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، متولی اصلی این دیوارنگاره است،‌ در سایت این سازمان در این باره توضیح مختصری نوشته شده است: «…از دیگر اهمیت‌های دیوارنگاره میدان ولیعصر می‌توان به به‌روز بودن، پیام داشتن و گرافیک خوبِ این دیوارنگاره اشاره کرد که این نکات باعث ایجاد بحث و گفت‌وگو میان مردم و کارشناسان شده و دقیقا به همین علت است که آنها دیوارنگاره میدان ولیعصر را یک رسانه مؤثر می‌دانند».

یکی از اعضای شورای شهر پیشین در سال 91 ضمن اشاره به اینکه این دیوارنگاره مصوبه و مجوزی از سوی شورای شهر یا شهرداری تهران ندارد، گفت: «اینکه بعد‌ها سازمان اوج برای این دیوارنگاره دنبال مجوز بوده یا خیر و اینکه مجوزی صادر شده، اطلاع دقیقی ندارم و بعید می‌دانم که بعد‌ها چنین مجوزی صادر شده باشد».

البته لازم به ذکر است که این رسانه تنها رسانه ایران است که ظاهراً برای تاسیس، مراحل دریافت مجوز را طی نکرده است. آن طور که رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشین تهران، محمدجواد حق‌شناس، در این باره می‌گوید، این فضا در سال 91 به درخواست سازمان هنری رسانه‌ای اوج، در زمان وجود محمدباقر قالیباف در پست شهردار،‌ بدون سپری کردن سازوکارهای اداری به این سازمان اعطا شده است. او اعلام کرد:

«نصب این‌گونه تابلوهای تبلیغاتی با توجه به مصوبات موجود با اجازه و مجوز سازمان زیباسازی شهرداری تهران که در ذیل معاونت خدمات شهری انجام وظیفه می‌کند، انجام می‌شود، از آنجایی که تابلوهای تبلیغاتی جزو منابع درآمدی شهرداری‌ها محسوب می‌شود، معمولا طی مزایده‌هایی این تابلوها در اختیار شرکت‌ها و نهادها قرار می‌گیرد.»

او در این مورد تاکید داشت: «این دیوارنگاره در کنار تعداد قابل توجهی از تابلوها و عرشه‌های موجود در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تهران کلا در اختیار سازمان اوج است و زیرنظر شهرداری تهران نبوده و نیست.»

با جنجالی که پنج‌شنبه گذشته بخاطر نصب تصاویری از فروغ‌فرخزاد، مه‌لقا ملاح، توران میرهادی، سیمین دانشور، پروین اعتصامی، ایران درودی، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، نفسیه مرشدزاده، مریم میرزاخانی و … اتفاق افتاد، این نکته مبهم در ذهن‌ها شکل گرفت، که تصمیم‌گیرنده درباره محتوای منتشرشده در این دیوارنگاره چه کسی بوده و مجوز و تاییدیه آن از کجا می‌آید؟ و اصلاً هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر چقدر است؟

هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر

درباره نهاد تصمیم‌گیرنده درباره محتوا باید گفت که طبق قوانین شهری محتوای همه تابلوهای تجاری و فرهنگی پایتخت باید در کمیته تبلیغات فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران تایید و سپس اجازه اکران برای آن‌ها اعطا شود،‌ اما ظاهرا این قانون شامل حال این دیوارنگاره نبوده، و نهاد تصمیم‌گیری در این خصوص اتاق فکر یا شبیه به آن در سازمان اوج است.

هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر

این اتاق فکر نیز پیش از این بازهم در مورد تصاویر زنان تصمیمات جنجالی داشته، که مجبور شد دستور حذف بنر اکران شده را دهد. در خرداد  1397که ایران به جام جهانی فوتبال راه یافت، دیوارنگاره‌ای با عنوان «با هم قهرمانیم؛ یک ملت، یک ضربان» در این محل منتشر شد، اما به دلیل اینکه همه حاضران در تصویر منتشر شده متشکل از مردان بودند، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت و با تصویری دیگر که فقط یک زن در آن حضور داشت، تعویض شد.

هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر

سوال  مهم دوم که با وقوع دوباره این جنجال‌ها در شبکه‌های اجتماعی در مورد دیوارنگاره زنان سرزمین من مطرح شد، مربوط به تعویض بنر میدان ولیعصر است. این پرسش به شکل دیگری از سوی عضو شورای شهر پنجم پاسخ داده شده است:

«پیش از اینکه بیاییم درنظر بگیریم هربار چاپ این بنرها چقدر تمام می‌شود، بیاییم به هزینه‌های اولیه این کار هم فکر کنیم، این تابلوی عظیم که بخش مهمی از میدان ولیعصر را به خود اختصاص داده، جلوی یک ساختمان نصب شده که قطعا هزینه‌ای بابت این کار باید به صاحبان حقیقی یا حقوقی آن از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج پرداخت شود، فارغ از این موضوع با توجه به ابعاد و موقعیت تجاری این مکان آنچه که باید به عنوان حق شهروندان از درآمد واگذاری این تابلو صرف شهر شود،‌ رایگان در اختیار یک سازمان قرار گرفته است».

حق‌شناس ادامه داد: «مطمئنا همه برندهای تجاری مشتاق هستند حتی به اندازه یک روز هم که شده از این امکان وسیع تبلیغاتی با پرداخت هزینه کلان استفاده کنند در حالی که این فضا بدون توجه به حق شهروندان به راحتی واگذار شده و به نظرم آقای قالیباف باید دراین‌باره پاسخگو باشد».

این عضو عضو پیشین شورای شهر تهران اطلاع دقیقی از هزینه هربار چاپ و اکران این دیوارنگاره ندارد اما در سال 1397، مدیر روابط‌عمومی وقت سازمان اوج، محمد ذوقی، در گفت‌وگویی هزینه طراحی، چاپ و نصب هر دیوارنگاره را حدود 4 تا 5 میلیون تومان اعلام کرده بود.

حال اما با گذشت مدت زمان 4 ساله‌ای از آن گفت‌وگو قطعاً هزینه‌ها تغییر کرده است، صاحب یک شرکت تبلیغاتی در این مورد گفت: «بسته به جنس و نوع جوهر به کار رفته، برای هر متر از این نوع تبلیغات حدود 50 تا 150 هزار تومان پرداخت می‌شود که برای این سازه با حدود هزار متر مربع حدود 50 تا 150 میلیون تومان هزینه بنر و چاپ خواهد بود.»

او در ادامه صحبت‌هاای خود گفت:

«حدود 20 الی 30 میلیون تومان نیز هزینه نصب این سازه را باید محاسبه کنید که در کل بین 70 تا 180 میلیون تومان هر بار هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر خواهد بود».

با این وجود بهتر است که طراحان این دیوارنگاره پیش از انتشار محتوا بر روی آن، حقوق شهروندان و هزینه‌های هربار تعویض این بنر را در نظر بگیرند تا با وقوع دلخوری و هزاران واکنش منفی دیگر این بنرها سرنوشت بهتری از راه پیدا کردن به سطل زباله داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره هزینه تعویض بنر میدان ولیعصر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر