;
coinex

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک ؛ در پشت پرده چه می ‌گذرد؟

دادگاه پرونده خرید توییتر با انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک پرده از روابط پنهان افراد مطرح در دنیای فناوری و تجارت آن برداشت.

اولین بار پیشنهاد خرید توییتر توسط ایلان ماسک در تاریخ 5 آوریل 2022 برابر با 16 فروردین ارائه شد. طی این پیشنهاد ایلان ماسک بیان داشت که قصد خرید 9.2 درصد ازاین شرکت را دارد، اما بعدا از خرید خود منصرف شد.

بعد از انصراف ماسک از خرید توییتر، مسئولان این رسانه از ماسک شکایت کردند و اعلام داشتند که این اقدام ماسک ضرر مالی هنگفتی به توییتر وارد کرده است. حال پس از گذر از فراز و نشیب‌های فراوانی که این پرونده داشته به این نقطه رسیده که در دادگاهی که برای پرونده خرید توییتر توسط ایلان ماسک در جریان است، صدها پیام و ایمیل‌های شخصی ماسک منتشر شده است. در پی انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک مشخص شد که دنیای تکنولوژی و فعالیت در آن با تصورات ما تفاوت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: توییت جنجالی ایلان ماسک درباره پهپادهای ایرانی ؛ جنگ پهپادی اول!

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک

در جریان دادگاه کیفری که در دلاور برگزار شده، سندی 151 صفحه‌ای مبنی بر ارتباطات ایلان ماسک با هدف شفافیت موضوع به شکل عمومی منتشر شده است. نقطه قابل توجه در این سندها این است که نشان می‌دهد تاجران بزرگ بر خلاف تصورات ما چقدر ساده و معمولی در راستای پیشبرد اهداف خود قدم بر می‌دارند.

پس از انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک ، بیشتر افراد و روزنامه‌نگارانی که متن آنها را خوانده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که چقدر مکالمات در دنیای تجارت پیش پا افتاده و معمولی‌ست و افراد مورد خطاب در مکالمات باید عقل خود را از دست داده باشند چراکه انجام این امور باید مبتنی بر تفکر راهبردی و تحلیل داده‌ها باشد حال آنکه اینطور نیست و بیشتر بر پایه احساس و عدم توجه به پیامدهای آن صورت گرفته و می‌پذیرد.

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک

در طی انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک نام افرادی مانند جوروگن، ویلیام مک اسکیل، سم بنکمن-فراید، ماتیاس دوپفنر مدیرعامل Axel Springer، مارک اندرسون، لری الیسون موسس اوراکل و جک دورسی بنیانگذار توییتر دیده می‌شوند.

با نگاهی کلی به این اسناد متوجه می‌شویم در نگاه بیشتر افرادی که به ظاهر قصد کمک به ایلان ماسک را داشته‌اند در واقع نوعی فرصت‌طلبی وجود دارد که البته این موضوع با توجه به موقعیتی که ماسک در دنیای تجارت دارد امری طبیعی‌ست.

بیشتر بخوانید: کمک مالی برای عرضه اینترنت استارلینک در مناطق محروم ؛ خیریه ایلان ماسک!

جو لانزدیل بنیان گذار شرکت پلانتیر در پیامی که به ماسک ارسال کرده گفته بود: «عاشق توییت تو در این باره که “الگوریتم‌های توییتر باید متن باز باشند” شدم» و در ادامه پیشنهاد کرده بود تا این فکر را در جلسه بعدی سیاست‌گذاری نمایندگان جمهوری‌خواه بیان کند. پس از آن به سراغ آنتونیو گراسیاس مدیر عامل Valor Partners می‌رویم که درباره همین موضوع به ایلان گفته بود: «من 100 درصد طرف تو هستم ایلان. تا هر جا لازم باشد از تو حمایت می‌کنم.»

قسمت جالب این سند پیام‌هاییست که بین جیسون کالاکانیس و ماسک رد و بدل شده است. جیسون کالاکانیس پس از اعلام خبر توییتر، بلافاصله برنامه‌ای پنج رکنی برای مدیریت کردن توییتر به ماسک ارائه کرده بود و در هفته‌ها بعدی هم همچنان طرح‌های جدیدی معرفی می‌کرد.

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک

جیسون در پیامی ایده‌ی پرداخت پول به توییتر برای اسپم تبلیغات دنبال کنندگان اکانت ها اشاره داشت و گفته بود: «تصور کن از جاستین بیبر بخواهیم به توییتر برگردد و به طرفداران خود پیام خصوصی بدهد. او با این کار می‌تواند بلافاصله 1 میلیون کالا یا بلیت بفروشد. دیوانه‌کننده می‌شود».

در نهایت ایلان ماسک او را برای تهییج سرمایه‌گذاران عمومی برای تامین سرمایه خرید توییتر مورد سرزنش قرار داد و در متنی خطاب به جیسون نوشت:

«مورگان استنلی و جرد فکر می‌کنند تو به شکلی نامناسب در حال سوء استفاده از دوستی ما هستی. این طور به نظر می‌آید که من درمانده شده‌ام. لطفا بس کن.»

پس از مورد توجه قرار گرفتن ماسک توسط مطبوعات، او بعضا نظرات متناقضی پیرامون اداره توییتر بیان می‌کرد. مثلا ماسک گفته بود که هر محتوایی که قانونی باشد باید در توییتر نگهداری شود و خواستار حذف همه بات‌ها و اسپم‌ها بود. این در حالی است که از نظر قانونی بات‌ها و اسپم‌ها مشکلی ندارند.

از دیگر افرادی که درباره اداره توییتر پیشنهاداتی به ایلان ماسک داده بود می‌توان به دوپفنر مالک تعدادی از شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ مانند اینسایدر و پولیتیکو اشاره کرد. او در پیام بلندی خطاب به ماسک گفته بود که ایده‌هایی مثل استفاده از زیر ساخت‌های غیر متمرکز و APIهای باز را برای تقابل با سانسور در نظر دارد. علاوه بر او مدیرعامل Axel Springer نیز گفته بود که:

«توییتر مثل بازارگاهی از الگوریتم‌هاست و می‌توان به کاربران اجازه داد که اگر برخی محتواها اذیتشان می‌کند، الگوریتم دیگری را برای نمایش محتوا انتخاب کنند.»

اما ایلان ماسک که به نظر علاقه شدیدی به ایده خود مبنی بر جایگزین کردن توییتر با یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین داشت طی پیامی خطاب به بردارش گفته بود: «این ایده می‌تواند بسیار موفق باشد و ضمن حفظ آزادی بیان، مشکل اسپم را حل کند.» توضیح اینکه در صورت اعمال این ایده، کاربران در ازای توییت و ری‌توییت مقدار کمی دوج کوین می‌پرداختند که پس از گذشت 10 روز ایلان ماسک اعلام کرد که چنین چیزی قابل اجرا نیست.

بیشتر بخوانید: ادامه خدمت رسانی استارلینک به اوکراین با وجود ضرر مالی ؛ ایلان ماسک قید منافعش را زد!

با انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک بعد دیگری از تاکتیک‌های سرمایه گذاری دره سیلیکون آشکار شد. مثلا مارک اندرسون در پیامی ساده و مستقیم پیشنهاد 250 میلیون دلار سرمایه گذاری بی قید و شرط را داده بود که مدیرعامل تسلا در جواب به او گفته بود: «ممنون!» در جایی دیگر ماسک به لری الیسون پیشنهاد سهیم شدن در خصوصی‌سازی توییتر را داده بود که الیسون نیز در پاسخ گفته بود: «بله. البته. یک میلیارد…یا هر چقدر که توصیه می‌کنی.»

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک

با بررسی این دو مثال به خوبی مشخص می‌شود که در ذهن افراد قدرتمند دنیای فناوری و تجارت چه می‌گذرد و آنها نیز به مانند ما به یکدیگر پول قرض می‌دهند. البته شاید قرض دادن به ثروتمندترین فرد جهان کمی اوضاعش با چیزی که در کیف پول ما می‌گذرد فرق داشته باشد؛ البته فقط کمی !

البته انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک نکات دیگری را برای ما آشکار می‌کند اینکه اشتیاق برای همکاری که با ماسک در بین سرمایه گذاران وجود دارد بیشتر بر پایه حس و حال شخص است تا مبتنی بر آمار و ارقام درست و صحیح!

انتشار این اسناد مشخصا خبرنگاران و افراد دانشگاهی را عصبانی کرده چراکه به نظر می‌رسد محتوای این پیام‌ها تصورات آنها را از نحوه عملکرد دره سیلکیون به هم ریخته است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که این افراد هرگز در دنیای واقعی تجارت تصمیم‌گیری نکرده‌اند و تجربه نزدیکی در این زمینه ندارند.

نکته دیگر اینکه وقتی اسم مدیر عامل اسپیس ایکس به میان می‌آید دیگر کسی به دنبال کنکاش موشکافانه مسائل نیست ؛ مضاف بر اینکه ماسک نیز به دنبال سرمایه‌گذاران خطر پذیر بوده که به طور کل کارشان از بررسی اعداد و ارقام گذشته است. در همین راستا پل گراهام می‌گوید: «من هیچ‌وقت طرح تجاری یا ترازنامه کسب و کارها را نخوانده‌ام.»

این تمام ماجرا نیست و نباید به این فکر کرد که تمامی معیارها فاقد اهمیت‌اند بلکه برخی متغیرها اهمیت بیشتری دارند و تشخیص اینکه کدام متغیر نسبت به بقیه برای پیشبرد اهداف شرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است یک هنر محسوب می‌شود. هنری که به نظر پل گراهام و امثال او که خبره‌ترین افراد در این زمینه محسوب می‌شوند، دارند و حل ساده مسائل را در فراسوی پیچیدگی درک کرده‌اند.

هر فردی که شروع به انجام کاری می‌کند، می‌بیند که مدل‌ها در آغاز بسیار ساده هستند و تنها محدود به چند متغیر می‌شوند و با افزایش اطلاعات شرایط پیچیده‌تر می‌شود. اینجاست که متوجه می‌شویم جهان جای پیچیده تری است و متغیرهای زیادی بر چگونگی عملکرد و سازوکار یک کار مانند استارتاپ اثرگذار است. علاوه بر این متوجه خواهید شد که فرضیات شما به دور از پیچیدگی و بیش از ساده بوده‌اند و با بیشتر شدن تعداد متغیرها مدل ذهنی شما نیز تغییر پیدا می‌کنند و از حالت ساده به پیچیده تبدیل می‌شوند تا جایی که ذهن به خاطر پیچیدگی‌های ایجاد شده عملا ناکارآمد می‌شود.

بیشتر بخوانید: توییت جنجالی ایلان ماسک درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران [+ عکس توییت]

اما این پایان کار نیست، چرا که با جلو رفتن و ادامه مسیر، ذهن شما به پردازش پیچیدگی‌ها می‌پردازد و متوجه خواهید شد که مسائل دوباره در مسیر سادگی قرار دارند و با درک مسائل تشخیص اینکه کدام متغیر خروجی بهتری دارند راحت‌تر خواهد بود و در نهایت موفق به تشخیص سیگنال از نویز خواهید شد.

انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک

نکته مهم‌تر که در انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک وجود داشت این بود که شما به ندرت با این نوع از سادگی در تعالیمی که در دانشگاه وجود دارد مواجه خواهید شد. چرا که در دانشگاه معمولا مدل‌های پیچیده‌ای ساخته می‌شوند که تنها در نقطه شکست موفق عمل می‌کند. علاوه بر آن، در دروس دانشگاهی پیشرفت را در پیچیدگی و سادگی، هم ردیف با تنبلی یا بعضا حماقت می‌داند که در جهان واقعی این چنین نیست. در جهان واقعی سادگی که پس از گذر از پیچیدگی‌ها به دست می‌آید نه تنها نشانه‌ای از تنبلی و حماقت در آن نیست بلکه بوی پختگی داده و پیشرفت را گواهی می‌دهد.

در نهایت این توضیحات برای این نیست که بگوید سرمایه‌گذاران همین که طرف مقابل آنها ایلان ماسک باشد برای کافی‌ست؛ بلکه قصد دارد ثابت کند که نه سرمایه‌گذاران و نه ایلان ماسک احمق نیستند. بلکه آن به واسطه تجربه‌ای که در حوزه کاری خود دارند دقیق می‌دانند که چه چیزی برای اینکه یک همکاری شکل بگیرد لازم است. از طرفی این پیام‌ها نشان‌دهنده آن است که طرفین به درک متقابلی از یکدیگر رسیده‌اند و با زبانی با یکدیگر گفتگو می‌کنند که برای هر دو طرف قابل درک است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره انتشار پیام های شخصی ایلان ماسک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر