;
coinex

راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ، از تعامل تا تسهیل ؛ ماجرا چیست؟

راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه موضوعی است که در چند روز اخیر با حرف و حدیث های بسیار زیادی در رسانه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است. اما داستان چیست؟ با تکراتو همراه باشید.

آقای زلفی‌گل، وزیر علوم دولت جمهوری اسلامی ایران، از تاسیس دفتری در دانشگاه‌ها برای راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه برای عقد قراردادهای همکاری و… خبر داد.

بیشتر بخوانید:

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه

منصور غلامی، وزیر پیشین علوم
منصور غلامی، وزیر پیشین علوم

به‌روزرسانی تا 4 آبان: سایت خبری شرق در مقاله‌ای تحت عنوان «ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها ممنوع است» مصاحبه ای با منصور غلامی، وزیر پیشین علوم پرداخت و درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه به گفتگو پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از شرق، وزیر اسبق وزارت علوم گفت: «ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها ممنوع است. اما به هر حال برخی مواقع نیروهای نظامی یا امنیتی با لباس شخصی و بین مراجعان و دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند که نمی‌شود آنها را شناسایی و از ورودشان ممانعت کرد.»

در بخشی از این مصاحبه آمده است:

خب اگر قبلا وجود داشته، چرا الان و در این برهه حساس تازه دولت به فکر راه‌اندازی این دفاتر در دانشگاه‌ها افتاده است؟!

همان‌طورکه گفتم همکاری تحقیقاتی و پژوهشی بین دانشگاه و نیروهای مسلح و وزارت دفاع چیز تازه‌ای نیست. حتی در زمان جنگ در دانشگاه‌ها معاونتی با عنوان معاونت جنگ وجود داشت. در زمان ما هم این همکاری‌ها بود. یعنی نماینده وزارت دفاع یا نیروهای مسلح به دانشگاه معرفی می‌شدند و پروژه‌های مشترک را جلو می‌بردند.

‌اما هیچ‌وقت دفتری در دانشگاه نداشتند!

بله .

‌خود شما در دوره وزارت‌تان هیچ‌وقت پیشنهادی برای راه‌اندازی چنین دفاتری نداشتید؟

نه. چون اصلا نیازی هم نبود.

به گزارش تکراتو و به نقل از همشهری آنلاین، دکتر محمدعلی زلفی‌گل امروز در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، درباره استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری، بحث‌هایی مطرح کرد.

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه
استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه

ابتدا لازم است مقداری درباره قانون ممنوعیت حضور نیروهای مسلح در دانشگاه ها توضیحاتی ارائه شود. بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در 30 مردادماه سال 1379، ورود نیروهای مسلح اعم از نظامی، انتظامی و اطلاعاتی برای انجام انواع ماموریت‌های امنیتی، حمل و نگهداری سلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.

البته بر اساس تبصره این قانون، ورود نیروهای مسلح به دانشگاه در شرایط اضطراری فقط با درخواست رئیس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و با موافقت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت وقت در چارچوب ضوابط قانونی مقدور است.

بیشتر بخوانید:

وزیر علوم در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها درباره استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری گفت:‌

در اثر تعامل وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار شد چند اتفاق بیفتد؛ اول این که اجازه امریه پسا دکترا را قرار شد ستادکل نیروهای مسلح از مقام معظم رهبری بگیرند. همچنین برای امریه سربازی پارک‌های علم و فناوری قرار شد یک دفتر در هر دانشگاهی به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود تا قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که با نیروهای مسلح قرار است انجام شود، از این طریق پیگیری شود.

در ادامه آقای زلفی‌گل مطالبی درباره استفاده از ظرفیت ملی و بین‌المللی دانشگاه‌ها و حمایت‌های انجام‌شده و در دست انجام در جامعه دانشگاهی مطالبی را عنوان کرد.

استقرار نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها
دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر علوم درباره ایجاد دفتر تعامل نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها گفت: «این مورد تازه‌ای نیست و قبلا هم وجود داشته است. قرار است یک کارشناس اداری که استخدام ستاد کل نیروهای مسلح باشد، در دانشگاه حضور یابد و تقاضای سرباز نخبگان، امریه‌های پسادکتری و کسری خدمت سربازی همچنین قراردادهای استادان با صنایع دفاعی را پیگیری وتسهیل می‌کند که وقت و انرژی دانشجویان هدر نرود».

امروز به تاریخ 1 آبان 1401 نیز خبرگزاری انتخاب در مقاله ای تحت عنوان «نماینده مجلس: راه‌اندازی دفاتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها جنبه علمی دارد/ ورود نظامیان به دانشگاه‌ها همچنان ممنوع است» به موضوع حضور نیروهای مسلح در دانشگاه ها پرداخت.

به گزارش تکراتو و به نقل از انتخاب، مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:

راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها برای تعامل بیشتر بین دانشگاه و نیروهای مسلح در زمینه‌های علمی است.

وی در ادامه تاکید کرد که «راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها برای تعامل بیشتر بین دانشگاه و نیروهای مسلح در زمینه‌های علمی است».

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

ویس کرمی درباره قانون مصوب 30 مرداد 1379 مبنی بر «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش» خاطر نشان کرد که این قانون مربوط به ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها بوده و این موضوع نیز همچنان پابرجاست و راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها هیچ ارتباطی با ورود نیروهای نظامی به دانشگاه‌ها نداشته و این ارتباط جنبه‌های علمی دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه صحبت های خود درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها تاکید کرد:

نیروهای مسلح که از هر مجرایی می‌تواند، اطلاعات خودش را کسب کند، پس دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه‌ها برای این نیست که مثلا کار جدیدی انجام بدهند و قانون «ممنوعیت ورود نیروهای مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش» هیچ ربطی به راه‌اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ندارد.

حاشیه های ایجاد شده پیرامون صحبت های اخیر وزیر درباره راه اندازی دفتر نیروهای مسلح در دانشگاه ها با توجه به اتفاقات اخیری که در برخی دانشگاه های کشور اتفاق افتاده، یکی از دلایل اصلی حاشیه ها و انتقادات وارده به این تصیم است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره حضور نیروهای مسلح با راه اندازی دفتری در دانشگاه ها چیست؟ آیا شما این موضوع را خلاف قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و عرف بین‌المللی می‌دانید یا خیر؟‌ دیدگاه خود را با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (236 نظر)

    انجمن اسلامی- بسیج-حراست- کم بودن هنوز قراره نیروهای مسلح در دانشگاه بسازن خدایا توبه . خوب از همون روز قبول شدن در دانشگاه به کمرش یه بمب ببندید تا کسی صداش مخالف نظرتان بود آنرا منفجر کنید چرا این همه این در و آن در میزنید . تعارف نکنید شما را بخدا

    پاسخ

    کاملا برعکس قانون است و وجود چنین دفتری غیر قانونی و با قانون اساسی در تضاد است
    دانشگاه را پادگان نکنید باز هم با وجود چنین دفتری کارهای مربوطه دانشجو روانه مراکز مختلف برای کاغذ بازی می شود

    پاسخ

    نظر متفاوت است برای اینکه نیروی انتظامی برای هر نفر بذار ند درکل کشور نه در جایی که برای آموختن علم است خیال بعضی ها راحت میشه ..این چه حرفی هست .قضاوت با شما عزیزان .. بقول قدیمی ها چرا از سایه خودمون رم می کنیم…یعنی می ترسیم..

    پاسخ

    آخه باید یه محلی باشه که دانشجوها را سرکوب کنه اگه خواستشون را گفتن، مثل طرح صیانت ،که دراصل طرح خیانته،تو خونه مردم هم دفتر بزارین، بد نمیشه مردم را کنترل کنن،کدوم ظالم را تو تاریخ سراغ دارین که دستش رونشده

    پاسخ

    آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است چرا از این بچه ها انقدر میترسید مگه چی میخوان مگه چکار کردن فقط و فقط حق اجتماعی و انسانیشون رو طلب میکنن و خواهان عدالت و مبارزه با فساد هستن

    پاسخ

    با زور اسلحه تا کی میخواید ظلم و ستم کنید بخدا این مردم گناه دارند ۴۰ سال با مشقت زندگی کردن کمی شما تغییر کنید درخواست زیادی ندارند وگرنه همین اسلحه ها برعکس عمل خواهند کرد

    پاسخ

    سلام دست دشمن هرجاباشدبایستی قطع شود چه در دانشگاه چه درمجلس چه دردادگستری چه در دولت چه درارگانهای وغیره بایستی مقابله نمودمملکت ما خون بهاداده-شهداوایثارگران درهمین راقیام-نمودندتاکشورمان مصون بماندازلوث-دشمن انشاالله موفق باشید

    پاسخ

    لا اکراه فی الدین
    رسول خدا(ص)

    پاسخ

    سلام این آبروریزیه مگر ما حرفی برای گفتن نداریم که به زور متوسل شدیم

    پاسخ

    با هرگونه وبه هر عنوان حضور نیروهای نظامی و انتظامی در دانشگاها مخالفم

    پاسخ

    الان عکس اون خانم که اسلحه دسته چی میگه؟!!!نکوشیمون

    پاسخ

    دقیقااااا ایول،والله حالا بگو حجابم برداشته بشه،چی میشه مشکل اقتصادی حل میشه؟ما جونا بیکار با مدرک فوق لیسناس میریم سرکار؟میتونیم تو رفاه باشیم ؟نه،نمیدونم چرا ملت ما انقدر احمقا که چسبیدن به این حجاب آقا مشکل ما مشکل بیکاریه مشکل نبود رفاه و پوله،والله حجاب مگه چشه آخه،اول باید قوانین اصلی اجرایی بشه بعد حجاب خود به خود درست میشه

    پاسخ

    قانون خوبه ولی تبصره هاش وقتی میاد وسط مثل همین خراب می‌کنه قانونو.این مطلب یعنی اولین حرکت بزرگ برای دور زدن قانون همین

    پاسخ

    در راستای توسعه همکاری‌های مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری قرار است نیروهای مسلح با دانشگاه ها در کشور تعامل داشته باشند.

    پاسخ

    قانون ، کدوم قانون
    قانون ربا و رشوه و اختلاس در بانک‌ها، کارخانه ها ، ادارات ، وزارتخانه ها
    با این کار بزرگترین لطمه را به این مملکت می‌زنید گرچه براشون مهم نیست آقازاده های خودشون خوش باشند گور بابای ملت

    پاسخ

    در قانون ما ایران تحصیل و درمان کاملا رایگانه پس چرا اونا رو اجرایی نمیکنن قانون رسید به اینا؟
    دیروز ۲ ورق سفالکسین و ۱ عدد شربت اکستامتورفان خریدم ۷۵ تومن پول دادم
    ۱۰ تومن این مبغ میره شرکت دارو سازی بقیش به خزانه و در اخر جیب اقازادها اونر اب عشق و حال

    پاسخ

    خب خبری جان خودت میگی تو قانون گفته با اجازه وزیر میشه…الآنم وزیر اجازه داده دیگه…

    پاسخ

    به دبستان چطور؟؟؟

    پاسخ

    بنظر من خود قانونی که برای ممنوعیت ورود پلیس به دانشگاه تصویب شده خودش یک قانون تبعیض آمیز است و نیاز به بازنگری دارد، مگر دانشجو معصوم از جرم است!!

    پاسخ

    صد درصد بر خلاف قانون میباشد

    پاسخ

    مگه جنگه ؟؟!!🤣🤣

    پاسخ