;
coinex

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ ؛ امنیت BiP Messenger زیر ذره‌بین!

BiP Messenger این روزها سروصدای زیادی به‌پا کرده و تعداد دانلود پیام رسان بیپ در حال افزایش است. اما آیا بیپ مسنجر می‌تواند امنیت و حریم خصوصی کاربر را حفظ کند؟ در این مقاله به بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ می‌پردازیم؛ در ادامه با تکراتو همراه شوید.

چند وقتی‌است که به‌دلیل فیلتر شدن محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران (واتساپ)، کاربران به‌دنبال پیام‌رسان‌های دیگری هستند که بدون فیلتر بتوانند از آن استفاده کنند. بدیهی است که در این میان، نام اپلیکیشن‌های مختلفی به گوش می‌رسد که یکی از مهم‌ترین آنها، پیام رسان بیپ است.

پیام رسان بیپ مسنجر که این‌روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده، محصول یکی از اپراتورهای کشور ترکیه، یعنی ترکسل (Turkcell) است و تمام قابلیت‌هایی که از یک پیام‌رسان انتظار دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ از چت صوتی و تصویری گرفته تا قابلیت اشتراک گذاری فایل و بازی‌های آنلاین. در ادامه و پس از معرفی قابلیت های پیام رسان بیپ ، امنیت این مسنجر را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ

در بخش اول بررسی قابلیت های پیام رسان بیپ باید بگوییم که این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس است و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از پلتفرم‌های گوگل پلی استور و اپ استور دانلود کنند. این اپلیکیشن رایگان بیش از 50 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد و ازجمله پیام‌رسان‌های بومی ترکیه محسوب می‌شود. کاربران می‌توانند نسخه وب این پیام‌رسان را در کامپیوترهای ویندوزی و مک نیز استفاده کنند.

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ ؛ امنیت BiP Messenger زیر ذره‌بین!
بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ نشان می‌دهد که دانلود و آپلود متن، عکس، ویدیو و پیام صوتی، برای کاربرانی که از سیم‌کارت و اینترنت Turkcell استفاده می‌کنند رایگان است و هیچ حجمی از بسته اینترنت آنها کم نمی‌شود. اما برای خدمات دیگر، اینترنت آنها طبق تعرفه‌های عادی مصرف می‌شود.

از دیگر ویژگی های بیپ مسنجر می‌توان به سیستم ترجمه آن اشاره کرد. این قابلیت پیام رسان بیپ به شما اجازه می‌دهد که کلمات و جملات مورد نظرتان را به هر زبانی که می‌خواهید، ترجمه و ارسال کنید. ویژگی ناپدید شدن پیام‌ها یا سکرت چت نیز از دیگر قابلیت های پیام رسان بیپ به شمار می‌رود. در این ویژگی، چت‌های شما پس از مدت مشخصی، از بین می‌رود.

اگر قصد دانلود پیام رسان بیپ را دارید، بد نیست بدانید که برخی مدعی هستند این نرم‌افزار از کیفیت تماس صوتی و تصویری بالایی برخوردار است و امنیت کاربران را تامین می‌کند. کاربران در این اپلیکیشن می‌توانند از قابلیت چت گروهی نیز استفاده کنند. قابلیت دیگری که توجه بسیاری را به خود جلب کرده، امکان اجرای بازی‌ها و کشف اخبار جدید از بخش دیسکاور است.

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ

قابلیت های پیام رسان بیپ

  • قابلیت چت صوتی و تصویری با کیفیت بالا
  • قابلیت چت متنی
  • قابلیت حذف خودکار پیام‌ها پس از مدت دلخواه (سکرت چت)
  • ایموجی‌های متنوع
  • اشتراک‌گذاری فایل‌، ویدیو و عکس
  • قابلیت اجرای بازی‌های آنلاین
  • اختصاص پروفایل کاربری برای مخاطبان
  • امکان ایجاد گروه
  • قابلیت ترجمه سریع
  • محیط کاربری جذاب
  • قابلیت ارسال پیام از طریق SMS و MMS به دوستانی که پیام‌رسان بیپ ندارند
  • اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی

با بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ مشخص شد که این پلتفرم اجتماعی می‌تواند امکانات جذابی را در اختیار کاربران قرار دهد و پاسخگوی عموم نیازهای کاربر باشد. اما درباره امنیت و حفظ حریم خصوصی پیام رسان بیپ چه می‌دانیم؟

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ
بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ

هرآنچه درباره امنیت پیام رسان بیپ می‌دانیم

در صفحه رسمی حفاظت امنیت و حریم خصوصی پیام رسان بیپ به مواردی اشاره شده که بد نیست درباره آنها بیشتر بدانیم. در این صفحه به صراحت ذکر شده که برخی داده‌های شخصی کاربران، توسط این پیام‌رسان پردازش می‌شوند. با خواندن این موارد متوجه می‌شویم که چرا برخی کارشناسان، استفاده از این پیام‌رسان را اصلا توصیه نمی‌کنند. در ادامه به جزئیات آنها اشاره می‌کنیم:

هویت و اطلاعات تماس: شماره تلفن، نام کاربری (Username یا nickname)، اپراتور GSM و رمزهای عبوری که برای امنیت حساب کاربری استفاده می‌شوند.

اطلاعات مصرف داده: داده‌های فنی جمع‌آوری شده از دستگاه از طریق تجهیزات فنی، نوع پیامی که ارسال می‌شود (پیام متنی، ویدیو، عکس، استیکر، ایموجی)، زمان‌های استفاده فعال، نوع خدمات استفاده شده، الگوی رفتار استفاده مربوط به رابط اپلیکیشن، تاریخ آخرین ورود به برنامه، استفاده از خطاهای برنامه و اطلاعاتی درباره خطاهایی که هنگام برقراری ارتباط رخ می‌دهد، نوع برقراری ارتباط (تماس BiP، پیام‌های فوری)، مدت زمان استفاده، تاریخ و زمان برقراری ارتباط (حساب رسمی بیپ مدعی شده که هیچ اطلاعاتی درباره محتوای ارتباطی شما را جمع‌آوری نمی‌کند)

اطلاعات شخصی‌سازی: نام مستعار، عکس پروفایل، اطلاعت وضعیت، شماره‌های مسدود شده.

اطلاعات موقعیت مکانی: اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی (تقریبی) کاربر براساس تنظیمات دستگاه درصورت استفاده از خدمات مبتنی بر مکان.

اطلاعات دستگاه: مدل دستگاه، سیستم‌عامل، زبان تلفن، اطلاعات مربوط به اپراتور مورد استفاده کاربر، داده‌های مربوط به کشور.

اطلاعات پشتیبان: اطلاعات تماس که درصورت درخواست توسط کاربران پشتیبان‌گیری می‌شود.

اطلاعات دفترچه مخاطبان: لیست مخاطبان و شماره تلفن‌های ذخیره شده در دستگاه کاربر.

بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ

حفظ حریم خصوصی کاربر در پیام رسان بیپ

توسعه‌دهندگان بیپ مسنجر مدعی هستند که این نرم‌افزار دارای رمزنگاری سرتاسری است و اگر ویژگی پشتیبان‌گیری از پیام در سرورهای برنامه فعال باشد، پیام‌ها به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. اما کاربرانی که گزینه پشتیبان‌گیری را خاموش کرده‌اند، پیام‌های‌شان در سرور بیپ بدون رمزنگاری ذخیره شده و فقط در انتقال رمزنگاری می‌شوند. ارتباطات بین دستگاه تلفن همراه و سرورها از طریق SSL به‌صورت رمزنگاری‌شده انجام می‌شود. تمام اطلاعات و داده‌ها در سرورهای بیپ در ترکیه ذخیره می‌شوند.

نکته جالب توجه در بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ این است که بنابر ادعای سازندگان بیپ مسنجر، داده‌های شخصی ممکن است براساس دلایل قانونی و اهداف ذکر شده با استفاده از روش‌های خودکار یا نیمه‌خودکار پردازش شوند. براساس سند حریم خصوصی بیپ، پردازش داده‌های شخصی برای محافظت از منافع قانونی بیپ لازم است.

علاوه‌براین، در این سند نوشته شده که فعال کردن قابلیت‌ها به معنای موافقت با پردازش اطلاعات مرتبط با آن قابلیت است. برای مثال، اگر برخی از تنظیمات دستگاه خود را فعال کنید (مثل اطلاعات موقعیت مکانی و دسترسی به دوربین و عکس‌ها)، داده‌های شخصی شما پردازش می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

در پیام رسان بیپ، اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی با یک مخاطب خاص، به معنای رضایت برای پردازش اطلاعات موقعیت مکانی تلقی می‌شود. فعال کردن قابلیت «کشف کن» نیز به این معناست که اجازه می‌دهید موقعیت مکانی شما پردازش شود.

اما درباره امکان ترجمه خودکار که یکی دیگر از قابلیت های پیام رسان بیپ مسنجر محسوب می‌شود، باید گفت که درصورت استفاده از این قابلیت، کلماتی که برای ترجمه ارسال می‌کنید توسط یک ارائه دهنده خدمات شخص ثالث پردازش می‌شود. درواقع اگر از این ویژگی استفاده کنید، شرایط و سیاست‌های حریم خصوصی ارائه‌دهنده خدمات ثالث را پذیرفته‌اید؛ ارائه‌دهنده‌ای که هویت و سیاست‌های حریم خصوصی آنها مشخص نیست.

در جای دیگری از سند حریم خصوصی بیپ به این نکته اشاره شده که براساس قوانین بیپ، این پلتفرم اجتماعی در چهارچوب همکاری با اپراتورهای خارج از ترکیه، داده‌های کاربران در این کشور ممکن است به سرورهای اپراتور مربوطه منتقل و ذخیره شوند.

شما می‌توانید با مراجعه به سند حریم خصوصی پیام رسان بیپ، از جزئیات آن مطلع شوید.

حرف آخر

با توجه به اطلاعاتی که در سند حریم خصوصی بیپ منتشر شده، بسیاری از کارشناسان امنیت، دانلود پیام رسان بیپ را توصیه نمی‌کنند. این پیام‌رسان، دستگاه هوشمند و امنیت شما را آسیب‌پذیر کرده و حریم خصوصی شما را حفظ نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی ویژگی های پیام رسان بیپ و امنیت این اپلیکیشن چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    درود
    تنها مسنجر امن ، با قدرت ، حرفه ای ، پیشتاز و نوآور فقط و فقط تلگرام است .
    و مسنجرهای دیگر ، امکانات و ویژگی های تلگرام را کپی می کنند .
    تلگرامیست

    پاسخ

    سلام اصلا تماس تصویری نمیشه برقرار کرد کسی میدونه چرا

    پاسخ

    ترکسل عراقسل ایرانسل سپاهسل…اقا خودش داره بیپ اخطار رو میزنه که طرفش نریم…حتی اسمش هم بیپه

    پاسخ

    خب یه جایگزین شما معرفی کنید ما با خانواده بتونیم بصورت صوتی و تصویری در تماس باشیم غیر از ایرانی..

    پاسخ

    منم موافقم.

    پاسخ

    از نرم افزار microsoft kaizala استفاده کنید

    پاسخ