;
coinex

افزایش مخاطبان رسانه‌های فارسی زبان خارجی در نتیجه فیلترینگ اینستاگرام [گزارش سامانه فکت‌یار]

بر اساس گزارش منتشر شده در سامانه «فکت‌یار» شاهد افزایش مخاطبان رسانه‌های فارسی زبان خارجی در نتیجه‌ی فیلترینگ پلتفرم‌ها هستیم.

امروز بالغ بر 1 ماه است که از آغاز موج فیلترینگ رسانه‌ها و پلتفرم‌های جهانی همچون اینستاگرام و واتساپ که به گفته مسئولین، مخل امنیت و سبب بروز ناامنی در سطح جامعه بودند، در ایران می‌گذرد. از پیامدهای این فیلترینگ گسترده می‌توان به رشد استفاده از VPN، خسارت مالی به کسب‌وکارهای فعال در اینستاگرام، تغییر الگوی مصرف اینترنت و افزایش تعامل کاربران با رسانه‌های فارسی زبان خارجی طبق گزارش سامانه راستی‌آزمایی «فکت‌یار» اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: ضرر قطعی اینترنت تا امروز 80 هزار میلیارد تومان ؛ نابودی بیش از 250 میلیون فرصت شغلی [بروزرسانی 1 آبان]

افزایش مخاطبان رسانه‌های فارسی زبان خارجی

بنابر گزارش سامانه فکت‌یار که توسط راه پرداخت منتشر شد، در نتیجه‌ی فیلترینگ شاهد افزایش تعامل کاربران با رسانه‌های فارسی زبان خارجی بر اساس نرخ تعامل، میزان رشد فالوئر، متوسط لایک‌های هر پست و متوسط تعاملات هر پست هستیم. این گزارش همچنین نشان می‌دهد برخی از رسانه‌های داخلی نیز در نتیجه فیلترینگ اینستاگرام افزایش تعامل داشته‌اند؛ هرچند، به نظر می‌رسد کاربران به رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان اقبال و توجه بیشتری دارند.

 افزایش تعامل کاربران با رسانه‌های فارسی زبان خارجی

گزارش‌ها حاکی از آن است که از نظر نرخ تعامل رشد افزایش قابل توجهی در تعاملات رسانه‌هایی از جمله ایران اینترنشنال، ایران وایر، من و تو، ایسنا، ایرنا، یورو نیوز، صدای آمریکا، دویچه وله فارسی و بی‌بی‌سی فارسی اتفاق افتاده است. البته در میان 10 رسانه بررسی‌شده تنها خبرگزاری فارس از این رشد بی‌نصیب ماند.

بیشترین نرخ تعامل در میان رسانه‌های مذکور متعلق به ایران وایر است. نرخ تعامل این رسانه تا قبل از فیلتر شدن پلتفرم اینستاگرام 1.26 درصد و پس از فیلترینگ به رشد 2.82 درصد رسید.

همانطور که اشاره شد متوسط تعامل در هر پست در رسانه‌های خبری مذکور، برای تمام رسانه‌ها به جز خبرگزاری فارس افزایش داشته است. طبق گزارش فکت‌یار، متوسط تعامل از مجموع کامنت‌ها و مجموع لایک‌های هر پست حساب می‌شود. متوسط تعامل برای خبرگزاری فارس تا قبل از اعمال فیلترینگ به طور متوسط برای هر پست 34 هزار و 773 مورد و پس از فیلترینگ اینستاگرام 34 هزار و 58 مورد بوده است.

جالب است بدانید صفحات اینستاگرام رسانه‌های خبری فارسی زبان ایران اینترنشنال، من‌و‌تو و بی‌بی‌سی به‌ترتیب بیشترین رشد در متوسط تعامل برای هر پست را تجربه کردند.

اقبال افزایش لایک به سوی خارجی‌ها

در همین رساتا و همزمان با صفحه‌ها یا پست‌ها، شاهد افزایش میزان فالوئر و دنبال‌کننده نیز در این صفحات هستیم. با بررسی این 10 رسانه متوجه می‌شویم که رسانه‌های خبری فارسی‌زبان داخلی، یعنی ایرنا و ایسنا، رشد منفی را تجربه کردند. در مقابل در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی رشد قابل توجهی را شاهدیم. البته در این میان میزان دنبال‌کننده‌های صفحه بی‌بی‌سی فارسی رشدی نداشته است.

طبق این گزارش‌ها متوسط لایک‌های هر پست در صفحات این رسانه‌های خبری در بازه‌های زمانی قبل و بعد از فیلترینگ تفاوت‌های قابل توجهی داشته است. تمام رسانه‌های مورد بررسی در گزارش فکت‌یار البته به غیز از خبرگزاری فارس، رشد لایک را تجربه کردند. در این بین ایران اینترنشنال از متوسط 77 هزار و 582 لایک قبل از فیلترینگ به  118 هزار و 500 لایک پس از فیلترینگ رسید. این افزایش‌ها بی‌شک سبب رونق رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و توجه بیشتر مخاطبان به این رسانه‌ها خواهد بود که به نظر نمی‌رسد از اهداف فیلترینگ بوده باشد!

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش مخاطبان رسانه‌های فارسی زبان خارجی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    واقعا شرایط زندگی انقدرسخت هست که با۱۰میلیون تومان خیلی مشکلات حل میشه اگرمیدین که خداخیرتوندبده اگرنمیدن سرکارنزارن مردم و گناه دارن

    پاسخ

    خیلی دوست دارم بدونم تو با ۱۰ میلیون میخوایی چیکار کنی ..

    پاسخ