;
coinex

آینده‌ حیات انسان در سیارات فراخورشیدی و فراتر از آن؛ کمربندهای خود را سفت بچسبید!

در حال حاضر، بحرانِ تغییرات اقلیمی چالشی بزرگ برای زمینیان است. گسترش حیات انسان در سیارات فراخورشیدی شاید یکی از امیدهای بشر برای ادامه‌یِ بقای خویش باشد. به همین خاطر، تعدادی از دانشمندان مترصد یافتن سیارات فراخورشیدی‌ای هستند که انسان پتانسیل زندگی در آن را دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بخشی از این برنامۀ جستجو برای یافتن مشاهداتی دقیق، درباره سیارات فراخورشیدی مشابه زمین در سال‌های آینده است. پروژه جدید موفقی به رهبری دکتر آساف هوچمن در مؤسسه علوم زمین فِرِدی و نادین هرمان در دانشگاه اورشلیم (HU)، با همکاری دکتر پائولو دی لوکا در مرکز ابر رایانه بارسلونا و دکتر تادئوس دی کوماکک از دانشگاه مریلند، چارچوبی را برای مطالعه جوی سیارات دوردست و مکان‌یابی سیارات مناسب برای سکونت انسان، بدون نیاز به بازدید فیزیکی از آنها ایجاد کرد‌ه‌اند. مطالعه پژوهشی مشترک آنها در مجله آستروفیزیکال منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: منشأ اسرارآمیز حیات کشف شد!

آینده‌ی حیات انسان در سیارات فراخورشیدی است؟

طبقه‌بندی شرایط آب و هوایی و اندازه‌گیری شرایط اقلیمی جزء عناصر اصلی ارزیابی زیست‌پذیری سیارات فراخورشیدی به عنوان نامزدهای بالقوّه برای سکونت انسان هستند. در مطالعه کنونی، تیم پژوهشی «ترپیست-۱ای» را بررسی کرده‌اند که سیاره‌ای است در فاصله 40 سال نوری از زمین که قرار است در سال آینده، توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ردگیری شود. پژوهشگران شرایط آب و هوای آن سیاره را به نسبت گازهای گلخانه‌ای بررسی و آن را با شرایط روی زمین مقایسه کردند. با استفاده از یک شبیه‌سازی کامپیوتری آب و هوا در ترپیست-۱ای، می‌توان تأثیر تغییرات اقلیمی، در غلظت گازهای گلخانه‌ای، را ارزیابی کرد.

حیات انسان در سیارات فراخورشیدی
ترپیست-۱ای

تمرکز این مطالعه بر تأثیر افزایش دی اکسید کربن بر شرایط آب و هوایی سخت و  نیز نرخ تغییرات آن را در سیاره مورد نظر بوده است. هوچمن توضیح داد:

«این دو متغیر برای وجود حیات در سیارات دیگر بسیار مهم هستند و اکنون برای اولین بار در تاریخ به طور عمیق مورد مطالعه قرار می گیرند.»

آیا شما فکر می‌کنید آینده بشریت در گروِ یافتن سیارات فرازمینی باشد؟

بنا بر گفته‌ٔ تیم پژوهشی، مطالعهٔ تغییرات آب و هوایی سیارات فراخورشیدی مشابه زمین، درک بهتری از تغییرات آب و هوایی‌ای که در حال حاضر روی زمین تجربه می کنیم، فراهم می‌کند. مضاف بر این، چنین پژوهش‌هایی درک جدیدی از چگونگی تغییرات جوّ سیاره زمین در آینده ارائه خواهد داد.

هوچمن و همکارانش دریافتند که سیاره ترپیست-۱ای جوّ حساس‌تری نسبت به سیاره زمین دارد. آنها تخمین زده‌اند که افزایش گازهای گلخانه‌ای در آنجا می‌تواند منجر به تغییرات اقلیمی شدیدتر از آنچه ما در اینجا روی زمین تجربه می‌کنیم شود، زیرا یک طرف ترپیست-۱ای دائماً رو به خورشید خود است، درست به همان شیوه‌ای که ماه زمین همیشه یک طرف آن رو به زمین است.

چارچوب پژوهشی که ما ایجاد کردیم، همراه با داده‌های رصدی تلسکوپ فضایی جیمز وب، دانشمندان را قادر خواهد ساخت تا جوّ بسیاری از سیارات دیگر را بدون نیاز به فرستادن فضانوردها برای بازدید فیزیکی به طور موثرتری ارزیابی نمایند. در آینده این به ما در تصمیم‌گیری آگاهانه در باره‌یِ اینکه کدام سیارات نامزدهای مناسبی برای سکونت انسان هستند کمک خواهند کر و شاید حتّی منجر به یافتن حیات فرازمینی در آن سیارات نیز بشود. ـــ هوچمن ــــ.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در باره‌ی حیات انسان در سیارات فراخورشیدی چیست؟ آیا شما نیز فکر می‌کنید آینده بشریت در گروِ یافتن سیارات فرازمینی است؟ لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: ScienceDaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بابا بنااااازم

    پاسخ