;
coinex

ورود خودروهای خارجی به کشور ؛ آیین نامه خودروهای وارداتی اصلاح شد

واردات خودروهای خارجی یکی از مشکلات بازار ایران بوده در همین راستا سخنگوی وزارت صمت در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور نوید آغاز ثبت سفارش را داده است.

سال‌هاست که ورود خودروهای گمرکی به کشور با مشکلات اساسی رو به رو است و واردکنندگان دیگر میلی به خرید و فروش خودروهای خارجی ندارند.

عدم ورود خودروهای خارجی به کشور صدمات بسیاری به بدنه اصلی بازار خودروی ایران وارد کرده است. فروش و عرضه خودروهای بی‌کیفیت ایرانی یکی از مشکلاتی است که در پی این تصمیم نمایندگان مجلس به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: زمان آغاز فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا مشخص شد

ورود خودروهای خارجی به کشور

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، نوید بازگشایی مرزها به روی خودروهای لوکس خارجی به مردم داده شد، حال پس از گذشت یک سال مجلس تصمیم به اصلاح این آیین نامه گرفته است.

با واردات خودروهای خارجی میزان تقاضای واقعی برای خودروهای خارجی و تولیدات خودروهای ایرانی کم می‌شود. امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور  و اصلاح آیین نامه گفت:

 اشکالات مطرح شده از سوی مجلس در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو در دولت برطرف شده است. متن نهایی اصلاح شده آیین‌نامه نیز در دولت به تصویب رسیده است.

در این راستا، کارگروهی از متخصصان مربوطه درباره سوابق موضوع واردات، وضعیت حال حاضر بازار، وضعیت وارد کنندگان و برنامه صادرات تشکیل شد. در وزارت صمت با کمک بخش های مختلف وزارتخانه آیین نامه واردات تهیه شد که برنامه واردات خودرو به صورت جدی در وزارت صمت در حال پیگیری است.

براساس آیین نامه و دستور العمل، هر شرکتی که شرایط و ضوابط مورد نظر را داشته باشد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند.

با اصلاح این آیین نامه واردات خودروهای خارجی به زودی شاهد ثبت سفارش جهت خرید خودرو و ورود این خودروها از مرزهای کشورمان خواهیم بود.

ورود خودروهای خارجی به کشور
ورود خودروهای خارجی به کشور

آیین نامه موجوده دارای ایراداتی بود و به معاونت حقوقی وزارت صمت جهت بررسی ارجاع داده شد و اصلاحیه این آیین نامه به هیئت دولت ارسال شده است که این موضوع مورد تایید هیئت وزیران دولت سیزدهم قرار گرفت.

درصورت تصویب این اصلاحیه توسط هیئت وزیران شاهد آغاز روند ثبت سفارش شرکت‌های واردکننده برای ورود خودروهای خارجی به کشور خواهیم بود.

با وجود اصلاحیه‌ای که انجام گرفت همچنان این آیین نامه دارای اشکالات و ابهاماتی است. با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو از لحاظ نوع و تعداد، دو مدل خودروی هیوندایی، دو مدل خودروی میتسوبیشی، دو مدل محصول رنو و یک محصول داتسون یا سوزوکی که زیر 20 هزار یورو هستند که امکان واردات به داخل مرزهای ایران را خواهند داشت.

ایجاد برخی شروط در این آیین نامه سبب شده تا این شرکت‌های واردکننده تمایلی به ثبت سفارش خودروهای 20 هزار یورویی نداشته باشند.

تبصره‌های ورود خودروهای خارجی به کشور

واردات خودروهای خارجی به کشور طی تبصره‌هایی اجرا خواهد شد در ادامه به معرفی این تبصره‌ها خواهیم پرداخت:

  • تخلیه خودور بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع می‌باشد. این موضوع جهت عدم شخصی سازی واردات خودرو انجام می‌شود تا موجبات برون‌روی ارز از کشور را فراهم نسازد و تعادل بازار خودرویی را برهم نزند.
  • ارزش گمرکی خودرو براساس ماده 14  قانون امور گمرکی محاسبه خواهد شد.
ورود خودروهای خارجی به کشور
واردات خودرو
  • وزارت صمت تنها خودورهایی را مجوز ورود به کشور را می‌دهد که ارزش ‌آن‌ها زیر بیست هزار یورو باشد و اولویت واردات با خودروهایی است که ارزشی معادل 10 هزار یورو دارند.
  • خودروهای وارداتی صرفا در بورس عرضه می‌شوند. نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی به گونه‌ای تامین می‌شود که ما به‌ التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی دربورس کالا، معادل سود عادلانه باشد.
  • منابع ارزی مورد نیاز برای این تصویب‌ نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمز دارایی، سرمایه‌گذاری خارجی و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی ایران دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌ نامه از جمله چگونگی تامین و تخصیص ارز، مشخصات فنی، خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان را تدوین و ابلاغ می‌کند.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر