;
coinex

مجازات نشر اکاذیب و تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

شبکه‌های اجتماعی برای برخی از افراد سودجو تبدیل به بستری برای اخاذی و تهدید به آبروریزی در فضای مجازی شده است. برای اطلاعات بیشتر از نوع این تهدیدها و نحوه مقابله با آنها، با تکراتو همراه باشید.

پیش از این تهدید به آبروریزی به صورت سنتی شاید ابعاد کوچک‌تری داشت. اما این روزها با توجه به ابعاد گسترده‌ای که شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره افراد دارند، تهدید به آبروریزی نیز تبدیل به یک امر پیچیده و گسترده شده است. حتی سیاستمداران بزرگ دنیا نیز از پخش اطلاعات شخصی و خصوصیشان در فضای مجازی در امان نمانده‌اند. اما آنچه در این نوشتار به بررسی آن خواهیم پرداخت، جرم و مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی است.

بیشتر بخوانید: جرم انگاری دروغ پراکنی در فضای مجازی در خصوص وضعیت کشور!

معنای تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

شاید بهتر باشد در ابتدا برای بررسی بهتر جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی ، به بررسی مفهوم تهدید به آبروریزی بپردازیم. تهدید به آبروریزی معنای عمل یا فرایندی است که در طی آن فردی دیگر را به طور عمدی از موضوعی که ممکن است آبروی فرد را هدف قرار دهد، سواستفاده کرده و او را به آبروریزی تهدید کند.

معنای تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

در مفهوم قانونی برای شناخت خود جرم تهدید بایستی به سراغ ماده 669 قانون مجازات اسلامی برویم. در این ماده قانونی ذکر شده است: «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری، نسبت به خود یا بستگان او نماید،‌ اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد.»

در اینجا باید توجه داشته باشیم که جرم تهدید به آبروریزی است؛ زیرا احکام آبروریزی در فضای مجازی با تهدید به این عمل متفاوت است. نکته دیگر اینکه خود تهدید به آبروریزی برای قانون‌گذار بسیار مهم بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته است.

در خصوص تهدید به آبروریزی و نشر اکاذیب در فضای مجازی با رضا رهبرپور، حقوقدان، گفت‌وگو کردیم. وی در خصوص نشر اکاذیب و آبروریزی در فضای مجازی (عمل انجام شده) توضیح داد: «جرمی در مجازات قانون اسلامی وجود دارد تحت عنوان انتشار اکاذیب به قصد اضرار به دیگری یا تشویش اذهان عمومی».

معنای تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

«در واقع این جرم صرف نشر اکاذیب نیست. نشر اکاذیبی جرم محسوب می‌شود که قصد ضرر زدن به دیگری را داشته باشد و یا اینکه قصد تشویش اذهان عمومی را داشته باشد؛ به این معنا که دروغ‌هایی منتشر می‌شود که قصد دارد فضای عمومی جامعه را مشوش کند.

تشویش اذهان عمومی نیز خود دو صورت. یکی که به صورت سنتی در گذشته به وسیله سخنرانی و اطلاعیه انجام می‌شد؛ که این نوع از جرم نیز تا دوسال حبس به همراه داشت.

اکنون با توجه به گسترش تکنولوژی‌های رایانه‌ای، جرم جدیدی وجود دارد با عنوان جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد اضرار به غیر در فضای مجازی. یک ماده قانونی جداگانه نیز در این مورد جرم وجود دارد که بر اساس آن (ماده 18 جرائم رایانه‌ای) و به عبارتی دیگر ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی، مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است».

وی افزود: «بر اساس ماده قانونی گفته شده، هر شخصی که اقدام به نشر اکاذیب در فضای مجازی کند، می‌تواند به حبس تا دوسال و جریمه نقدی از دو تا چهار میلیون تومان محکوم شود. البته ممکن است فرد خاطی به هر دو مجازات محکوم شود.»

تفاوت نشر اکاذیب بین صورت سنتی و امروزی آن

رضا رهبرپور، حقوقدان، در خصوص تفاوت بین نشر اکاذیب سنتی و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی امروزی گفت:«شکل نشر اکاذیب سنتی از جرائم قابل بخشش است؛ به این معما که اگر فرد خاطی مورد بخشش شاکی خصوصی قرار گیرد، جرم او دیگر پیگیری نخواهد شد.

اما جرم نشر اکاذیب در فضای مجازی جزو جرائم قابل گذشت نیست، زیرا جنبه عمومی دارد. در نهایت رضایت دادن فرد شاکی باعث می‌شود در جرم فرد مجرم تخفیف قائل شود.»

جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی چیست؟

رهبرپور در این خصوص گفت: «زمانی هست که تهدید به صورت جانی انجام می‌شود زمانی دیگر هم وجود دارد که تهدید آبروی فردی را مورد هدف قرار می‌گیرد و فرد تهدید کننده به فرد تهدید شونده اعلام می‌کند که ممکن است برای ضرر زدن به او عکس‌های خصوصی یا چت‌های خصوصی او را منتشر کند».

جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی چیست؟

وی افزود: «این جرمی مستقل است که در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم تهدید ذکر شده مجازات آن نیز به صورت تعزیری و زندان است. اکنون اگر کسی مرتکب نشر اکاذیب و تهدید به نشر اکاذیب شود، مرتکب چند جرم شده.»

رهبرپور توضیح داد: «البته کسی که هر دوی این جرم‌ها را انجام می‌دهد دادگاه تنها به مجازات یک جرم (که بیشتر از جرم دیگیر است) بسنده می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در باره‌ی تهدید به آبروریزی در فضای مجازی چیست؟  لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر