;
coinex

بحران آب تهران ؛ آیا آب تهران ناسالم است؟

بحران آب تهران موضوع جدیدی نیست. اما با توجه به اینکه یک ماه از فصل پاییز گذشته و تنها بارشی که برای استان تهران اتفاق افتاد، بارش چند دقیقه‌ای روز اول آبان بود و همچنین در فصل‌های گذشته نیز بارش قابل توجهی اتفاق نیفتد، انتظار وضعیت بحرانی دوباره را برای منابع آب در تهران باید داشت.

تهران سه فصل کم آب را گذراند که ذخایر آبی را محدود کرد. زمستان کم برف، بهار کم باران، و تابستانی خشک، وضعیت کم آبی را تشدید کرده است؛ البته محدودیت آب در کشور تنها مختص به تهران نیست و شهرهای دیگر نیز درگیر بحران آب هستند. نمونه بارز این کم آبی و وضعیت بحرانی را در شهر همدان و دیگر شهرهای بزرگ کشور مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید: تانک بدون سرنشین طالبان ؛ صنایع نظامی دانش بنیان به سبک طالبان!

بحران آب تهران ؛ چرا ذخایر آبی در تهران جیره‌بندی نمی‌شوند؟

رضا حاجی کریم، عضو هیات مدیره فدراسیون صنعت آب خبر داد: «در حال مصرف ذخایر استراتژیک آب تهران هستیم. در تهران بدون نگاه کردن به اسناد آزمایشی و در نظر گرفتن محدودیت‌های شدید که بر سر راه برای تامین آب داریم، شهر را توسعه و بافت‌های مسکونی را افزایش داده‌ایم.»

ذخایر آبی موجود در سدهای تهران نشان‌دهنده بحران آب تهران است
بحران آب تهران

رسانه «پیام ما» نیز از سوی علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گزارش داد: در شهر‌هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان و در بسیاری از شهر‌های بزرگ با مشکل تامین آب روبه‌رو هستیم. بر اساس این اظهارات شایعاتی مبنی بر آلوده بودن منابع آبی تهران مطرح شد.

البته این شایعه چندان گسترش پیدا نکرد اما باز هم این سوال مطرح می‌شود که با وجود تمام محدودیت‌ها در منابع آبی تهران، خصوصا در پاییز 1401 و با وجود هشدارها در خصوص قطعی آب، چرا آب در تهران جیره‌بندی نمی‌شود؟

بنابر گزارش‌ها ذخیره آب در سد‌های کشور در شرایط وخیمی به سر میبرد. آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد:

با سپری شدن 30 روز از سال آبی (1402-1401) میزان حجم آب در مخازن سد‌های کشور حدود 18.12 میلیارد مترمکعب بوده و شاهد کاهش 14 درصدی ورودی به مخازن نسبت به سال گذشته هستیم.

ایسنا نیز در خصوص کمبود آب در گزارشی نوشته:

از ابتدای سال آبی جدید تا 24 مهرماه میزان بارندگی در کشور ایران به طور میانگین در حدود ۰.۸ میلیمتر بوده، این در حالی است که میزان بارندگی بلندمدت در همین تاریخ در حدود ۴.۸ میلیمتر بوده است.

با بررسی وضعیت سدهای کشور متوجه می‌شویم که ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 830 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش دارد.

همچنین میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان، سد‌های استان تهران، سد‌های استان خوزستان و سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 11 درصد، 19 درصد، 43 درصد و 29 درصد است.

ذخایر آبی موجود در سدهای تهران نشان‌دهنده بحران آب تهران است

ذخایر فعلی سدهای تهران چیزی در حدود 361 میلیون مترمکعب است؛ این آمار نشان‌دهنده کم شدن حجم ذخایر آبی در سد تهران است زیرا در سال گذشته و در همین تاریخ ذخایر سد‌های تهران در حدود 441 میلیون مترمکعب بوده؛ بر اساس این آمار ذخایر آبی سدها کاهشی 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

ذخایر آبی موجود در سدهای تهران نشان‌دهنده بحران آب تهران است
بحران آب تهران

همین کاهش میزان ذخایر آبی باری دیگر شک و شبهه در چگونگی تامین آب تهران را قوی می‌کند زیرا به گفته مسئولان مصرف آب در پاییز امسال نسبت به تابستان نه تنها با کاهش مواجه نبوده بلکه افزایش هم داشته است.

رضا حاجی‌کریم عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب در پاسخ به این پرسش که چه راهکار‌های موقتی برای حل چالش آب در پاییز امسال داریم؟ به رسانه «پیام ما» می‌گوید: «کسری بودجه، توقف پروژه و… امکان کار‌های توسعه‌ای را به حداقل رسانده است. در عین حال نکته تلخ ماجرا این است که ما در تهران بدون نگاه کردن به اسناد آمایشی و در نظر گرفتن محدودیت‌های شدید که بر سر راه برای تامین آب داریم شهر را توسعه و بافت‌های مسکونی را افزایش داده‌ایم.»

او می‌افزاید: «مناطق جمعیتی متراکمی را مثل منطقه 22 تهران احداث کردیم علی‌رغم اینکه در مطالعات اولیه، الگوی سکونت جمعیت در این مناطق به شکل دیگری تعریف شده بود. در نظر گرفتن همین مطالعات باعث شده ما با این وضعیت بغرنج مواجه شویم»

آلودگی در آب تهران

رضا حاجی‌کریم عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب توضیحاتی را در خصوص آلودگی در آب تهران به رسانه‌ها ارائه داده است که به بررسی چند موزد از اظهارات این مقام مسئول می‌پردازیم.

آلودگی در آب تهران
بحران آب تهران

به نظر می‌رسد که سدهایی که وظیفه آب‌رسانی در تهران را بر عهده دارند، ذخایرشان به صفر رسده است. با توجه به این موضوع بحث جیره‌بندی آب در تهران تاکنون باید مطرح می‌شد.

حاجی کریم در این خصوص پاسخ می‌دهد: «به خاطر وضعیت وخیم آب تهران، کار به جایی رسیده که شبکه‌های آبیاری پایین‌دست سد طالقان را که سال‌های گذشته احداث شده، به تهران برده‌ایم. به این ترتیب حقابه دشت قزوین و دشت‌های دیگر مانند ساوجبلاغ و شهریار صرف تامین آب شرب تهران شده‌اند.

البته این موضوع تنها به غرب پایتخت خلاصه نمی‌شود. در شرق تهران هم در حال استفاده از همه ظرفیت‌های آبی نظیر سد لار، لتیان و نمرود و… هستیم. در کنار این‌ها از ذخایر استراتژیک آب تهران را هم مصرف می‌کنیم. چاه‌های عمیقی که در شهر تهران داریم با روند و شیب تندی وارد بهره‌برداری شده‌اند تا بتوانیم در تهران آب شرب مردم را تامین کنیم.»

وی در خصوص چگونگی بهبود در وضعیت نابسامان آب تهران افزود: «بخشی از راهکار این معضل به کار‌های آموزشی و ترویجی بازمی‌گردد که روش‌های کاهش مصرف را فراگیریم. علاوه بر آن استفاده از شیرآلات کاهنده مصرف آب می‌تواند موثر باشد. البته بخشی از این کار‌ها در سال‌های گذشته انجام شده است.

او اضافه می‌کند: «بخشی دیگری هم به این موضوع مربوط می‌شود که در شهر تهران چه استفاده‌هایی از منابع جایگزین از جمله پساب می‌توانیم داشته باشیم. بخشی از آبیاری فضای سبز شهر تهران در شش ماهه اول سال همین الان که صحبت می‌کنیم با آب شرب انجام می‌شود.

یا برای تاسیسات و سیستم‌های بزرگ سرمایشی مجتمع‌های تجاری و بیمارستانی بزرگ از سیستم خنک کننده هوا استفاده می‌کنند که مصرف برق آن‌ها بالاست.

در نظر داشته باشیم محدودیت آب تنها منحصر به تهران نیست. در این شهر و سایر شهر‌های کشور با محدودیت آب و وضعیت بسیار شکننده برق مواجهیم. در چنین شرایطی طبیعتا تصفیه فاضلاب در مبدا و بازچرخانی پساب برای به شکل چشمگیری می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد.»

بیشتر بخوانید

دیدگاه شما درباره بحران آب تهران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر