;
coinex

نصب و راه‌ اندازی اینترنت استارلینک : چگونه اینترنت ماهواره ای Starlink را نصب و راه اندازی کنیم؟

نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک موضوع بحث این مقاله است. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه اینترنت ماهواره ای استارلینک را در خانه نصب و راه اندازی کنیم؟

شاید برای‌تان پرسشی پیش آمده باشد که چطور می‌توان به نصب و راه‌ اندازی استارلینک پرداخت؛ اگر شما ترمینال استارلینک را داشته باشید، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد کار دشواری نیست.

بیشتر بخوانید:

نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک

یکی از اهداف مهم برای نصب و راه‌اندازی اینترنت استارلینک و سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای، سهولت دسترسی در مکان‌هایی‌ست که خطوط فیبر و شبکه‌های سلولار کشیده نشده است و یا ممکن است در کشوری زندگی نمایید که شیر اینترنت را شل و سفت کنند. بنابراین، در چنین شرایط و اوضاعی نیاز دارید به چیزی شبیه: استارلینک!

نصب و راه‌ اندازی استارلینک چه‌قدر هزینه بر می‌دارد؟

زمانی که برای نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک ثبت‌نام می‌کنید، قرارداد اجاره‌ٔ تجهیزات را آن‌طور که مثلاً پیش‌تر با یک شرکت مرسومِ کابلی امضا می‌کردید، امضا نخواهید کرد. در عوض، کیتِ (سخت‌افزار) استارلینک را پیش‌خرید می‌کنید که نسبتاً هم گران قیمت است (چیزی در حدود 599 دلار، به علاوه 50 دلار هزینه جابجایی)ــ‌ که اگر بخواهیم متعلقات سخت‌افزاری آن را به ایران بیاوریم اوضاع پیچیده‌تر هم می‌شود، امّا خب مزیّت استارلینک، عدم نصب تجهیزات مکرر است.

اگر تا به اینجا پیش آمده‌ و  هنوز هم بخواهید برای نصب و راه‌ اندازی استارلینک اقدام کنید، باید برای خدماتِ نرم‌افزاری و پروفایلی این سرویس در حدود 110 دلار در ماه کنار بگذارید. با عرض تاسف، فعلاً هیچ قرارداد بلندمدتی وجود ندارد، ولی  در صورت نیاز می‌توانید الساعه آن را ملغی و یا تمدید نمایید. هرچند شایعاتی وجود دارد که اینترنت استارلینک در منطقه‌یِ جغرافیایی ایران، نیاز به خرید اکانتِ پولی ندارد.

بیشتر بخوانید:

نصب و راه‌ اندازی استارلینک‌: چه‌چیز‌هایی در کیت آن وجود دارد؟

هر آن‌چه که برای اتصال نیاز دارید در این مرسوله وجود خواهد داشت: یک دیشِ استارلینک، پایه‌یِ نگاه‌داری دیش و یک واحد روتر وای‌فای. هم‌چنین یک عدد کابل برق و سیمی به درازای ۲۳ متر برای اتصال روتر به دیش. متعلقات بیشتری در دسترس است از جمله؛ کابل طولانی‌تر و پایه‌ نگاه‌دارنده و آداپترهایی برای اتصال به دیگر اترنت‌های استاندارد.

نصب و راه اندازی استارلینک
نصب و راه‌ اندازی استارلینک

محتویات جعبه دستورالعمل‌های به غایت ساده‌ای را بدون هیچ متنی به کاربر ارائه می‌کند (البته اگر ریزه-متنِ نشانی اینترنتی به سایت استارلینک را نادیده بگیریم). امّا به‌روی همین صفحه هم جزئیات متنی ویژه‌ای ثبت و ضبط نشده است! برای نمونه، تنها تصویر میله‌‌ی دیش را در محل قرار گیری سه‌پایه‌ٔ نگاه‌دارنده خواهید دید که برای شما نمایش داده شده و شما باید نخستین رشته‌ کابل سه‌پایه را به میله‌یِ دیش متصل نمایید.

این کابل، دو سر در انتها دارد، که مشخصه‌ٔ هر دوسر نیز یکسان است، امّا مکان اتصال‌شان شکل‌های متفاوتی دارد. بنابراین، کار کاربر را برای متصل‌سازی کابل به دیش و در نهایت واحد پایه بسیار ساده می‌سازد! محض اطلاع‌مان تمام درگاه‌های اتصال نیز مقاوم به گرد و غبار و آب هستند.

مراحل راه‌اندازی بسیار سریع است (یعنی دست‌کم زمان زیادی طول نمی‌کشد که پس از گشودن جعبه اتصالات را پیکربندی کنید) امّا موقعیت‌یابیِ دیش برای عملکرد بهینه کمی زمان بیشتری می‌برد.

بیشتر بخوانید: هزینه استارلینک اوکراین را پنتاگون و اتحادیه اروپا می‌پردازند!

جعبه‌گشایی کیت استارلینک

نصب و راه اندازی استارلینک

در نخستین برخورد با محتویات جعبه‌ٔ استارلینک، اسباب و اثاث کمی به چشم‌تان خواهد خورد: تنها دستور‌العمل‌هایی برای راه‌اندازی دیش دریافت‌کننده‌ٔ استارلینک، پایه‌نگاه‌داری، روتر وای‌فای و کابل ۲۳ متری برای اتصال دیش به روتر در جعبه قرار دارد.

نصب و راه اندازی استارلینک

تصویری که می‌بینید نسخه‌ٔ جدید دیش‌های استارلینک است که مستطیل‌شکل‌اند، و الّا نسخه‌یِ اصلی آن دایره‌ای‌شکل است.

نصب و راه اندازی استارلینک

روتر (مسیریاب) با کابل برق در جعبه قرار دارد، امّا دیش نیازی به این کابل برق ندارد؛ چون کابل دیگری برای اتصال برق و داده تعبیه شده است.

نصب و راه اندازی استارلینک
روتر در نصب و راه‌ اندازی استارلینک

روتر وای‌فای استارلینک، کلید اتصال جدید به اینترنت سریع‌السیر شما است، و دنیای آزاد را  در خانه برای شما فراهم می‌کند. در حقیقت، شما تنها با پیروی از همان دستورالعمل‌ روترهای استاندارد وای فای، می‌توانید نقطه اتصال خوبی برای روتر بیابید.

نصب و راه اندازی استارلینک

در پایین دو اتصال وجود دارد: یکی برای برق و دیگری برای اتصال به دیش استارلینک. هیچ پورت اترنت دیگری برای اتصالات سیمی وجود ندارد. و به جای چندین چراغ سوسوزن که در یک مودم کابلی استاندارد می‌بینید، روتر وای فای استارلینک فقط یک نشانگر دارد که روشن / خاموشی روتر را به شما نشان می‌دهد. و حتّی در جلوِ دستگاه نیز قابل مشاهده نیست – که در پایین، در کنار اتصال کابل قرار دارد. اگر می‌خواهید بررسی کنید که سیستم استارلینک شما برخط (آنلاین) است، باید از برنامه تلفن هوشمند همراه (برای اندروید و آی‌او‌اس) استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قاچاق تجهیزات استارلینک به ایران با قیمت نجومی ؛ رونق کسب‌وکاری جدید در سایه فیلترینگ!

چگونه استارلینک را راه‌ اندازی کنیم؟

نصب و راه اندازی استارلینک

مونتاژ دیش، پایه و کابل در نصب و راه‌ اندازی استارلینک

هنگامی که کیت استارلینک خود را از جعبه در آوردید، باید دیش و پایۀ نصب را مونتاژ کنید. با جدا کردن کابل اتصال از دیش دست به کار شوید: آن کابل اتصالی را که به دوشاخه می‌رسد، ــ‌می‌بینید؟ خوب، باید آن را از برق بکشید تا میلهٔ دیش را در پایه‌ٔ نصب آن قرار دهید.

نصب و راه اندازی استارلینک

سپس، میله‌ٔ دیش را در پایهٔ نصب قرار داده و مراقب باشید که شیارِ رویِ میله را با ریل مربوطه در داخل پایه خوب چفت کنید.

نصب و راه اندازی استارلینک

هنگامی که میله در جای خود قرار گرفت، کابل رابط ۲۳ متری را با کانکتور دوشاخه مستقیم وصل کنید. همانطور که گفته شد، دو سر کابل از کانکتورهایی با اشکال گوناگون ساخته شده‌ است که تعیین جای اتصال را برای کاربر، حتّی‌المقدور، آسان می‌سازد.

نصب و راه اندازی استارلینک

حتماً، کانکتور کابل را به اندازه کافی فشار دهید تا اتصال به خوبی برقرار شود. هنگامی که دوشاخه به درستی در پریز قرار می‌گیرد، باید صدای کلیک مشخصی بشنوید، مثل کلیک ماوس!

موقعیت‌یابی برای دیش

مرحله بعدی، نصب و قرار دادن دیش مونتاژ شده برای دریافت بهینه داده‌های ماهواره‌ای است.

نصب و راه اندازی استارلینک

با استفاده از برنامهٔ استارلینک می‌توانید موقعیت‌یابیِ خوبی انجام دهید. این نرم‌افزار نوعی ابزار تعاملی است که به شما کمک می‌کند موقعیت مناسب دیش جدید را پیدا کرده و کیفیت اتصال آن را تثبیت کنید. دستورالعمل‌ها آن‌قدر ساده‌اند که می‌توانید به آسانی بهترین موقعیت را بیابید.

نصب و راه اندازی استارلینک

امّا نکاتی وجود دارد که باید به آن توجّه کنید: برای این کار، شما نیاز به یک آسمان صاف و بدون مانع دارید، یعنی حداقل 100 درجه فضای باز در بالا و اطراف دیش. یک نوار بزرگ از آسمان صاف ضروری است؛ زیرا دیش یک جهت ثابت را حفظ نمی‌کند؛ اگرچه شما آن را در یک مکان نصب می‌کنید، امّا دیش یک موتور دارد که برای حفظ اتصال با ماهواره‌های در حال گذر خود را تنظیم و بازتنظیم می‌کند.

بیشتربخوانید: کمک مالی برای عرضه اینترنت استارلینک در مناطق محروم ؛ خیریه ایلان ماسک!

برپایی دیش در نصب و راه اندازی استارلینک

پس از اسکن و تأیید موقعیت، نوبتی هم باشد نوبت به نصب دیش می‌رسد (جای ثابت). کافی‌ست پایه دیش را روی زمین چفت کنید؛ امّا خب ممکن است همهٔ شما فضای باز مورد نظر من را نداشته باشید یا در محله‌ای زندگی کنید که در آن نمی‌توانید دیش 600 دلاری خود را در حیاط بگذارید. در واقع، همه‌اش به خودتان بستگی دارد!

پایه نصب شامل روزنه‌‌هایی در هر پایه برای پیچاندن ایمن پیچ هاست. می‌توانید از آن‌ها برای اتصال پایه به سقف یا سازه‌ای ثابت و همچنین چسباندن آن به زمین استفاده کنید. کیت شامل پیچ و مهره نیست، باید خودتان آن را تهیه کنید. برای گزینه‌های نصب جایگزین، مانند روی میله یا مجموعه‌ٔ قدیمی‌تر دیش‌هایِ ماهواره‌ای‌تان، تنها باید یک آداپتور اضافی تهیه کنید.

نصب و راه اندازی استارلینک

اگر نگران آب و هوا، به ویژه بارشِ یخ و برف هستید، خبر خوبی برای‌تان دارم، دیش استارلینک المنت داخلی و سنسوری دارد که نقطه‌ٔ انجماد را حس کرده و بی‌درنگ بنا به گرم شدن می‌کند تا هرگونه یخ‌زدگی روی سطحِ دیش را از بین ببرد! ـــ‌معرکه‌ است، نه؟

کابل را متصل کنید!

هنگامی که دیش در موقعیت خود قرار گرفت، باید کابل را به روتر بِکشید. برای اکثر کاربران، این به معنای کشیدن کابل به داخل خانه است.

نصب و راه اندازی استارلینک

شخصاً، برای راه‌اندازی اوّلیه، کابل را از مسیر پنجره‌ای باز به سمت داخل اتاق هدایت کردم: این یک راه‌حل ساده و موقتیِ کار راه انداز است. گزینه‌های دیگر نیز در دسترس‌اند مثل سوراخ کردن دیوارۀ بیرونی! یعنی هنگامی که کابل را وارد خانه خود کردید، فقط باید آن را به روتر وای‌فای متصل کنید. مثل همان روترهای خانگی ADSL .

بیشتر بخوانید: ادامه خدمت رسانی استارلینک به اوکراین با وجود ضرر مالی ؛ ایلان ماسک قید منافعش را زد!

با تمام این‌ها سرعت استارلینک چه‌قدر است؟

پس از انجام تمام این مراحل، دیگر باید به اینترنت دسترسی داشته باشید، اگر نداشتید مراحل را دوباره از اوّل به خوبی وارسی بکنید. فقط توجه داشته باشید که سرعت‌های وعده داده شده ممکن است فوراً در دسترس نباشند. پس از راه‌اندازی، حدود 12 ساعتی طول می‌کشد تا سیستم استارلینک به عملکرد مطلوبِ خود برسد.

در طی آن زمان، سیستم آخرین درایورها را دانلود کرده و ماهواره‌های اطراف را اسکن و نقشه برداری و موقعیّت‌های بهینه را برای ارتباط با ماهواره‌های گوناگون بالای سرتان محاسبه می‌کند. تمامی این اتصالات به طور خودکار تنظیم می‌شوند، بنابراین  نگران تغییر مداوم تنظیمات خود نباشید.

نصب و راه‌ اندازی استارلینک
نصب و راه‌ اندازی استارلینک

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در باره‌ی نصب و راه‌ اندازی استارلینک چیست؟ آیا فکر می‌کنید بتوان در ایران از آن استفاده کرد؟ لطفاً، نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: pcmag

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (21 نظر)

    اگه تو هر محله یدونش جواب گو باشه عالی میشه هم هزینش ناچیز میشه هم راحت میشم از شر این عنترنت.قبلا ماهی 10 گیگ مصرف میکردم الان هر دو سه روز باید هفت گیگ شارژ کنم با سرعت نهایتاً 1 mb انشاالله زودتر ردیف شه استارلینک یه خدا بیامرزی بابای ایلان ماسکم ببره.

    پاسخ

    تو برو سبزیت پاک کن و سریالهای شبکه فروغی رو ببین بعدم بطور خودجوش تو راهپیمایی های حکومتی شرکت کن!

    پاسخ

    می خواهیم چکار؟!!!!!!!!!

    پاسخ

    چرا برای دارو این کارها رو برای مردم بدبخت نمیکنن ؟

    پاسخ

    ایشالا که خیره 😏

    پاسخ

    گاهی عدو می شود سبب خیر

    پاسخ

    سلام
    کدوم عدو برادر من
    همین اینترنت هم که اسمش ملی هست واسه ما نیست بلکه نت ملی چین هست
    چه ملتی بدتر و خونخوارتر از قوم یاجوج و ماجوج

    پاسخ

    یاجوج ماجوج خوب آمدی دمت گرم!

    پاسخ

    باخریدتجهیزات استارلینگ ازفیلترراحت می شویم

    پاسخ

    سلام ده تا بیست نفر همسایه جمع بشید یه دونه بخرید فقط حتما با فیلتر شکن وارد بشید چون اگه بیدن فیلتر شکن وارد بشید راحت شناسایی میکنن ما خریدیم تهرانسر خوب جواب میده

    پاسخ

    سلام و اردات داداش اکانتشو چطوری ساختید من یکی آوردم از اروپا ولی نمیتونم براش اکانت جدید بسازم

    پاسخ

    اشتباه خوندی، چون فوق العاده س، ثانیه شماری میکنم برای خریدنش

    پاسخ

    یکی شارژ ماهیانه ش مشگله
    دوم چگونگی پسورد گزاری رو دستگاه

    پاسخ

    به شدت همه طالبش هستند و گوش به زنگیم،به امید خدا به لطف قطع اینترنت یک رغبت ملی با میل تمام برای نصاب‌ها مردم و شرکتها صاحبان کسب و کار برای استارلینک بوجود آمده و ممنون جناب زارع پور وزیر ما محترم مخابرات هستیم

    پاسخ

    والا نه به داره نه به باره ماهواره هاشون کامل نشده و تو آسیا الآن فقط ژاپن داره پس اگر هم بخواد همچین چیزی فعالیتی در ایران بکنه ( که به احتمال زیاد ما خواهد کرد ) به این زودی ها نخواهد بود ولی به لطف چنین اطلاع رسانی هایی در اسرع وقت می توان از این تکنولوژی استفاده کرد.

    پاسخ

    خیلی هم عالی هیچ راهی جز خرید این دستگاه نگذاشتین منتظر ورشکستگی ISP ها و ارائه دهنده خدمات اینترنتی باشین چون ملت دیگه پولشون رو خرج تمدید ماهیانه سرویسی نمیکنن که اسمش رو نمیشه گذاشت اینترنت

    پاسخ

    این بهترین فرصت برای تمام کسب و کارهای است که در فضای مجازی فعال هستند با یکبار هزینه برای یک عمر هزینه‌های بعدی آزاد شوید در یک ماه گذشته به همه ثابت شد که اینترنت داخلی نابودگر تمام کسب و کارهای است که در ایران فعال هستند و قول و وعده‌های مسئولین هم مثل همیشه هیچ ارزش و اعتباری ندارد ، پیش به سوی استارلینک

    پاسخ

    آیا هزینه110 دلار در ماه برای کسب و کار ها کم تر هست یا اینترنت داخلی؟

    پاسخ

    توی توئیتر خوندم یه نفر توی تهرانپارس تست گرفته و اصلا کانکت نشده..چون ماهواره فعالی روی ایران نیست ظاهرا..حداقل در تهران.

    پاسخ

    اخه چرا فیلتر می‌کنید بابا بخدا مردم خودشان عقل دارن اینجوری خیلی بدتره

    پاسخ

    من نگران یخ زدگیش نیستم ولی واسم سواله تو دمای 50 درجه مشکلی واسش پیش نمیاد؟

    پاسخ