;
coinex

دستگاه خواندن ذهن افراد اختراع شد؛ بدون تماس لمسی و بدون هیچ تراشه‌ای!

در پی بررسی‌های اخیر، دانشمندان موفق شدند که آنچه در فکر انسان است را بخوانند؛ به عبارت دیگر دستگاه خواندن ذهن بدون تماس لمسی و تراشه ابداع شده است.

روش جدید دانشمندان را قادر می‌سازد که بدون لمس سر انسان‌ها، افکار آن‌ها را بخوانند. در گذشته نیز می‌توانستند فکر انسان‌ها را بخوانند، اما این کار را با قرار دادن الکترود‌هایی در اعماق مغز انسان انجام می‌دادند. امروزه روش جدیدی به‌نام FMRI (تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارمزدی) به کار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ربات هایی با هوش مصنوعی نژادپرستانه ؛ خطر هوش مصنوعی چقدر جدی است؟

اختراع دستگاه خواندن ذهن افراد

در روش FMRI جریان خونِ حاوی اکسیژن را مورد بررسی قرار می‌دهند و به دلیل نیاز بیشتر سلول های مغزی به انرژی و اکسیژن، از نتایج به دست آمده برای اندازه‌گیری غیرمستقیم فعالیت مغز استفاده می‌کنند.

اختراع دستگاه خواندن ذهن افراد 

دانشمندان افکار انسان‌ها را به صورت مفهومی متوجه می‌شوند و هنوز قادر نیستند که این افکار را به صورت کلمه به کلمه بخوانند. Alexander huth، استاد عصب شناسی دانشگاه تگزاس، در مورد اختراع دستگاه خوانش افکار انسان بیان کرد که دانشمندان تا ۲۰ سال پیش هم امکان رسیدن به چنین دستاوردی را باور نداشتند.

برای بررسی روش جدید خواندن افکار انسان ، تیمی تشکیل شد که وظیفه آن‌ها اسکن مغز یک زن و دو مرد بین ۲۰ تا ۳۰ سال بود. هریک از افراد شرکت‌کننده بایستی به ۱۶ پادکست و برنامه‌های رادیویی مختلف گوش می‌کردند، در ادامه جواب اسکن‌ها به یک الگوریتم کامپیوتری که نامش دیکودر بود، ارائه داده شد.

در واقع این الگوریتم به‌عنوان یک دستگاه خوانش افکار انسان به شمار می‌آید. این الگوریتم، الگوهای صوتی را با الگوهایی که از نتیجه اسکن به دست آمده بود، مقایسه کرد و به کمک FMRI و تولید داستان، متوجه شد که محتوای آن با محتوای پادکست یا برنامه رادیویی هم‌خوانی داشت.

اختراع دستگاه خواندن ذهن افراد 

به عبارت دیگر، این الگوریتم توانست متوجه این قضیه شود که هر فرد چه داستانی را شنیده است که در این میان اشتباهاتی هم وجود داشت. از جمله اشتباهات این بود که نمی توانست ضمایر شخصیت‌ها را تشخیص دهد، ولی با این وجود می‌توان به صراحت بیان کرد که الگوریتم جدید نسبت به رخدادها آگاه است، اما گاهی در تشخیص شخصیت‌ها به مشکل برمی‌خورد.

الگوریتم جدید در یک آزمایش دیگر، توانست داستان یک فیلم بدون صدا را با دقت توضیح دهد و نکته جالب اینجاست که توانست آنچه افراد در ذهن خود ایجاد می‌کنند را متوجه شود. تیم تشکیل یافته، به این نتیجه رسیدند که با گسترش و توسعه این الگوریتم می‌توانند به افرادی که توانایی صحبت کردن یا نوشتن را ندارند، کمک کنند.

با این وجود، زمانی که بحث اختراع دستگاه خواندن افکار انسان در میان است، نگرانی‌هایی نیز در مورد استفاده این روش توسط سازمان‌های مختلف برای هدف‌های شوم وجود دارد. آیا شما نیز نگران این موضوع هستید؟

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد دستگاه خواندن ذهن چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    دستگاه یا ربات ذهن خوان کی وارد بازار می شود

    پاسخ

    پیغمبر محمدص وعلی ع درقرآن ذکرکرده هست خداوند ستارعیوب است دروغ هست به خدا قسم مردم مغزمن به راحتی هک میشود

    پاسخ

    تو به یاد پیغمبرت تو دنیای خودت خوش باش بابا وقتی معتقدی اب منی از کمر خارج میشه یا اسمان سقف بدون شکافه که میتونه رو زمین بیفته و رابطه یه پیرمرد با دختربچه هیچ مشکلی نداره

    پاسخ

    درسته برادر یا خواهر گرامی من 20 سال یا 21 سال اختلاف کمی نیست دختر جوان اذیت میشه من الان بعضی موهای سر وصورتم وبدنم سفید ویا طلایی شده منم بی خیال شدم سر این موضوع چون بدم میاد منت انسانها را برای چیزی که ندارم بکشم

    پاسخ

    بنظرمن عالیه. دستاوردهای مثبتش بیشتر از دستاوردهای منفیش هست. میشه جلوی افراد خطرناک و قاتل و تروریست و شستشوی مغزی شده و … رو گرفت و افکار سمی شون رو متوجه شد

    پاسخ

    عزیز من تروریست کسی هست مثل برلادن نه کسی مثل من که به گفته قرآن می‌خواهد زمین رو از ظلم وزور وفاصله طبقاتی و فساد وخونریزی واز لوحس وجود نامرد ونالوطی نازن پاک کنه البته کودکان حتا کودک شمرهم هیچ گناهی ندارند آموزش لازم دارند وپدر مادر ثانوی دلسوز وخوب ومعلم فداکار که به راه حق دعوتشون کنه بزرگ می‌شوند مسیر رو اشتباه نکنند البته خط من با اون دختر مسیر یکی بود ولی مقصد جدا بود آهنگ بهت قول میدم

    پاسخ